Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hračka z Kolína má novou tvář: Citroën C1 je nejlevnější auto z Česka

aktualizováno 
Vyrábí se v Česku, je zábavný, a přesto si bude pravděpodobně těžko hledat své místo na tuzemském slunci. Navzdory tomu, že jeho základní verze vyjde na 164 900 Kč. Nejmenší citroën si s faceliftem na konec kariéry připravil několik menších úprav. "C1" je na trhu už sedmým rokem a je to znát.

Citroën C1 je díky akční slevě nejlacinější v Česku vyráběné auto. Jeho dvojčata Peugeot 107 a Toyota Aygo jsou u pár tisíc dražší. Základní citroeník vyjde na 164 900 korun, aygo je o pět tisíc dražší a "107" startuje na 173 tisících. Nejlacinější škodovkou je model Citigo za 179 900 korun, ten ovšem vyrábějí v Bratislavě.

Nová tvář

Obnovená "C1" prošla nejvýraznějšími úpravami vzhledu na přídi. Změněný tvar kapoty a nasávací otvory v předním blatníku společně s denními LED diodami působí moderně, zajímavé jsou i 14" kryty kol s názvem Notus. V nejlevnější výbavě ale denní diody nenajdete.

Čahouny překvapí, jak velkorysý je kapesní citroën uvnitř. I dvoumetrový habán se  na předních sedačkách pětidveřové verze usadí bez potíží. Ale jinak je "C1" zařízený hodně úsporně. Už při zavírání zadních dveří je slyšet nesympatický plechový zvuk, v podbězích kol chybí plastové kryty, design interiéru je i po těch letech líbivý, ale také levný.

Citröen C1

Není žádným tajemstvím, že pod kapotou se ukrývá litrový tříválec od Toyoty, který se do Kolína dováží z Polska a který mají společný všechna kolínská trojčátka. Zvenku zní "C1" celkem zajímavě a sympaticky. Při vyšších otáčkách až trochu sportovně.

Poněkud drsnější zvuk si ale bohužel vychutnáte i v autě. Výfuk společně s tříválcem dokáže být poměrně hlučný a motor občas i trochu rozvibruje karoserii.

"C1" ale dostanete rychle do ruky a jízda ve městě je zábava. Motor není úplně slabý (má 68 koní), navíc díky dlouhým převodům nemusíte pořád řadit a převodovka vám tak dovolí motor využívat v nejoptimálnějších otáčkách. Podvozek je poměrně jistý, řízení doslova hračkou.

Citröen C1

Převodovky jsou k mání dvě. Buď klasická manuální, nebo robotizovaná řazená páčkami pod volantem. S manuální se dostanete na kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km, a velice nízké emise 99 g CO2/km, u verze bez spojkového pedálu se spotřeba o dvě deci zvýší.

Na délku vůz měří 344 cm a i když se při faceliftu o pět centimetrů prodloužil, stále zůstává nejkratším autem své kategorie. Poloměr otáčení je necelých pět metrů, to se skvěle hodí do města a na parkoviště. Zavazadlový prostor má celkový objem 199 litrů, při sklopených sedačkách až 751. Vejdou se do něj tak dvě plné nakupovací tašky a plato vajíček. Víc ani od téhle nákupní tašky nečekáte.

Nepřejíždět, zůstat v klidu

Jak se malý "citrónek" hodí do města, na rychlejších komunikacích se evidentně necítí dobře. Dlouhé řazení vám sice dovolí v pohodě vytáčet trojku k 80 km/h, ale litrovému motoru bere hodně sil, takže na rychlejší předjíždění dlouhých kamionů můžete zapomenout a v klidu zůstat v závěsu.

Fotogalerie

Suverenita z městských uliček za cedulí konce města tváří v tvář dodávkám a míhajícím se náklaďákům rychle mizí a v klidu asi nebudou ani spolucestující na zadní sedačce, kterým auto končí 10 centimetrů za hlavou. A jinak pohodlné, lehké a zábavné řízení je najednou nepříjemně gumové.

Zpátky ve městě se ale nový "C1" zase stává zábavnou hračkou, která se všude vejde, všude se otočí a přitom nemáte úplný pocit, že sedíte v plechovce od olejovek. Tam stačí zapnout přehrávač MP3 připojený na autorádio, nastavit klimatizaci a spokojeně si můžete vychutnat malou spotřebu.

Pro koho vlastně je?

Největší problém "C1" v Čechách pravděpodobně bude jeho cílový zákazník. "C1" si od uvedení na trh v roce 2005 koupilo 620 tisíc lidí, ale v Česku malá auta trhákem nikdy nebyla. Poloviční auto totiž za poloviční peníze postavit nejde, a tak jen o něco málo větší modely stojí oproti těm nejmenším o zanedbatelných pár tisíc víc.

Navíc kolínským trpasličím trojčatům Peugeotu 107, Citroënu C1 a Toyotě Aygo ostře konkuruje nové vozítko z Mladé Boleslavi. Škoda Citigo už teď válcuje ostatní mrňouse v prodejích. Už proto, že je o jednu generaci modernější. Dalším velkým konkurentem je Kia Picanto.

Může se hodit

Kupte si Citroën C1 na Automodul.cz. Z nabídky nových i ojetých vozů si určitě vyberete.

Nejlevnější třídveřová "C1" teď vyjde na 164 900 korun, za pětïdveřovou verzi připlácíte pět tisíc. Ceník je dále sestavený hodně neprakticky. V českém jsou dvě základní verze. Ta vybavenější, která je teď díky akci za deset tisíc navíc, může mít za příplatek až šest airbagů (základní provedení má dva), hliníkové ráfky a pár dalších prvků výbavy. Anebo můžete zvolit za 189 900 akční verzi Furio, která má sice klimatizaci (jinak se připlácí 20 tisíc), rádio s CD a mlhovky a pět dveří, ale do té si zase nemůžete pořídit airbagy navíc. Takže musíte vystačit se základními dvěma a nejde přikoupit ani stabilizační systém ESP (v ostatních verzích + 9 500 Kč).

Češi kupují z více než 90 procent nejdražší verzi, za kterou platí kolem dvou set tisíc. Jenže v hodně blízké cenové relaci se nabízejí jiné a mnohem větší vozy (základní verze Citroënu C3 stojí 209 900 Kč). V továrně s tím ale dopředu počítají, a i proto "C1" odprezentovali při uvedení faceliftované verze na český trh jako doplňkový vůz. A i dospělí si někdy rádi hrají...





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.