Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tajný tip: Citroën C2 shánějte ve verzi VTS, je to draveček

aktualizováno 
Model C2 suploval v minulé generaci C3 její třídveřovou variantu. A zatímco výchozí model cílil svými roztomilými tvary hlavně na ženy, měla C2 zaujmout spíše mužskou část populace. Dodnes zajímavě vyhlížející model zrovna úspěšný nebyl. Pro zájemce o malé ojeté auto, které nevypadá moc zženštile, je však zajímavou volbou. Nejrychlejší verze VTS se shání těžko, majitelé se totiž dravé C2 neradi zbavují.

Citroën C2 | foto: Citroën

V minulé generaci malých citroënů, tedy C2/C3, si francouzská značka poprvé vyzkoušela politiku již dříve uplatňovanou třeba italským Fiatem. V jeho případě se jednalo o dvojici Barvo/Brava, z nichž každý měl svoji vlastní identitu. Dnes jde v tomto Citroën ještě dále, neboť ke standardní modelové řadě nabízí její paralelu v podobě  prémiovějších modelů řady DS, která však sdílí techniku s běžnými modely.

Citroën C2

C3 byla úspěšnější

Na rozdíl od některých jiných trhů (Velká Británie) hrála u nás C2 vždy tak trochu druhé housle. Jedním z hlavních důvodů byla skromná užitná hodnota pasující vůz do role buď městského přibližovadla (to v případě základních verzí), a nebo v případě rychlých variant VTR/VTS hrála úlohu zábavného, spíše "vlažného" než ostrého hatchbacku. U druhé jmenované možná neprávem... V některých zemích je "Vé-Té-eSo" velmi populární. Možná i proto, že šlo o oblíbené a úspěšné závodní nářadí. V roce 2009 s C2 S1600 český rallyjezdec Martin Prokop vyhrál celý světový šampionát své kategorie JWRC.

Plusy a minusy

Plusy: skvělá ovladatelnost, přesné a lehké řízení, nevyvolává iluzi vozu pro holky, posuvná zadní sedadla, tuhá karoserie, manévrovatelnost, zajímavé rychlé verze VTR/VTS

Minusy: verze VTR jen s robotem Sensodrive, VTS tady skoro neseženete, je pouze pro čtyři, nerovná plocha kufru po sklopení opěradel, vrtošivá elektronika, průměrná odolnost podvozku, drahý servis (1.4 HDi)

Po mechanické stránce sice C2 sdílí řadu komponentů s C3, třeba palubní deska je až na přístrojový štít stejná, avšak tím veškerá podobnost končí. Aby výrobce podpořil její agresivnější styling, poskytl jí do vínku zcela odlišné ladění, zejména podvozku. To tam je výrazně komfortní ladění C3. C2 dodnes nabízí skvělou ovladatelnost, a to i v případě základních verzí. Ještě lépe jsou na tom provedení VTR/VTS. V rámci nich dostanete navíc třeba přední sedadla s výrazným bočním vedením a jiné doplňky.

Citroën C2 je otypovaný jako čtyřmístný. Vzadu jsou dvě samostatná "křesílka", která lze nezávisle na sobě posouvat. Tím lze volit buď hodně místa pro nohy vzadu sedících pasažérů, nebo naopak velký kufr. Bohužel klasické sklopení jejich opěradel přinese sice kýžené zvětšení, avšak s výrazným schodem, takže využitelnost je mírně diskutabilní.

Citroën C2 exceloval v rallysoutěžích ve verzi S1600
Citroën C2 upravený pro rallye

Citroën C2 exceloval v rallysoutěžích ve verzi S1600.

Průměrná odolnost

Po mechanické stránce je odolnost C2 tak nanejvýš průměrná. Třeba příčná ramena přední nápravy vykazují vůle v uložení či čepu klidně už po ujetí 50 000 km. V tom se předchůdce Citroën Saxo nezapře. Lepší zprávou je fakt, že vše lze vyměnit samostatně.

Jaký motor vybrat

Doporučujeme 1.6 16V VTS (92 kW). Sportovní verze jsou kořením řady C2. Právě s nimi získáte skvělou ovladatelnost a radost z jízdy. Třeba v Anglii je VTS neskutečně populární, stejně jako bývalo v předchozím saxu. Největším problémem VTS je vůbec jej v našich končinách sehnat.

NEBRAT 1.6 16V VTR (80 kW). Druhá, méně výkonná sportovní verze je u nás rozšířenější, avšak doporučit vám ji nemůžeme. Sice i ji pohání skvělá 1.6 16V, avšak bohužel vždy ve spojení s vrtošivou a jízdně problematickou převodovkou Sensodrive. Je největší slabinou vozu.

NEBRAT 1.4 HDi (50 kW). Malý diesel je úsporný, tichý a plynule táhnoucí. Bohužel není prost problémů, z nichž některé byly pro majitele trnem v oku již u zánovních aut. Teď po letech se přidávají opotřebený Common-Rail a další nectnosti.

Podobně brzdy málo vzdorují opotřebení, a to i přes to, že C2 rozhodně není nijak hmotným vozem. Verze s nejslabší 1.1 využívá vpředu ještě plné (tedy nechlazené) kotouče. C2 v závislosti na verzi používá dva odlišné brzdové systémy. Ty pro běžné verze dodává Lucas, pro rychlé VTR/VTS pak Bosch. S Lucasem se pojí také jedna častá závada v podobě trvale přibržďujících předních brzd.

Na vině je zablokování destiček v brzdovém třmenu. Hlavní příčinou je průnik nečistot. Pokud tedy není obložení nesouměrně sjeté, pak stačí brzdy demontovat a zmíněné partie vyčistit.

Prokletý "robotoautomat"

Největší slabina C2 se pojí s rychlou verzí VTR. V jejím případě byla vitální zážehová 1.6 16V TU5J4 (stejný motor, který dnes pohání laciné modely Peugeot 301 a Citroën C-Elysée) zde naladěná na 80 kW standardně, bez možnosti volby, spojená s robotizovanou pětistupňovou převodovkou Sensodrive.

Citroën C2

Citroën C2 1.4 8V

náhradní díly

  • Brzdové destičky přední: 1 142 Kč
  • Brzdový kotouč přední: 1 104 Kč (1 ks)
  • Rozvodová sada: 2 366 Kč
  • Sada spojky (ložisko, lamela, přítlačný kotouč): 4 586 Kč
  • Tlumič pérování přední: 1 656 Kč
  • Tlumič pérování zadní: 1 943 Kč
  • Zadní díl výfuku: 1 779 Kč
  • Vodní pumpa: 1 580 Kč
  • Spodní příčné rameno: 2 226 Kč

Zdroj: Auto Kelly

Ta nejenže řadí trestuhodně pomalu, nýbrž i pouhé manévrování s vozem v úzkých prostorách se ukazuje jako velice obtížné. Na rozdíl od současných "robotů" totiž není vybavena funkcí creep (plazení). Ta v okamžiku, kdy sundáte nohu z brzdového pedálu, lehce sepne použitou třecí spojku do mírného záběru, čímž vzniká stejný efekt jako u klasických planetových samočinných skříní s měničem momentu.

Aby toho nebylo málo, tak k tomu je navíc převodovka zdrojem řady závad. Některé jsou řešitelné tzv. přeflashováním její řídicí jednotky, jiné ovšem vyžadují mechanické zásahy, od opotřebované synchronizace až po selhání některého z aktuátorů, jimž je zde trojice servomotorů.

Zmatenou funkci ovšem může způsobit i pouhé odpojení baterie. K nápravě je pak třeba zapnout zapalování, následně stisknout pedál brzdy, držet jej po dobu 45 sekund a pak teprve nastartovat motor.

Citroën C2

Ušetřte za servis

A ještě jeden fígl: C2 je vybavena ukazatelem servisního intervalu. Pokud vyměníte olej (standardně po 20 000 km/2 letech), je třeba k tomu, aby ukazatel pracoval správně, servisní interval znovu nastavit.

Fotogalerie

K tomu není zapotřebí žádná diagnostika. Vypněte zapalování, stiskněte pravé tlačítko na přístrojovém štítu a držte je stisknuté. Následně zapněte zapalování a tlačítko stále držte, než se na displeji objeví nula. Pak zapalování vypněte.

VTS je vzácné

Na rozdíl od VTR disponuje výkonnější VTS klasickou manuální převodovkou z řady BE, samozřejmě s patřičně zkrácenými převody. Kromě toho je zde stejný motor (TU5J4) naladěn na výkon 92 kW.

Citroën C2

Toho bylo dosaženo i samotnými úpravami některého příslušenství. Třeba sací potrubí používá VTR kovové, zatímco VTS, stejně jako zbylé motory, plastové. S tím se bohužel pojí i jedna specifická závada. Tou jsou uvolněné upevňovací šrouby. Průvodním jevem je pískání. To určitě nepodceňujte, neboť volné sací potrubí může vinou pohybu motoru při zrychlování a deceleraci dokonce prasknout. Naštěstí se skládá ze dvou částí, takže vždy stačí vyměnit pouze tu určitou. Ani tak to však není levné. Spíše než to je tím největším problémem fakt, že na VTS u nás narazíte spíše výjimečně. Připravte si na něj aspoň sto tisíc, ty nejobyčejnější C2 se dají sehnat už za polovic.

Časté závady

  • Předčasně opotřebené brzdy (od Lucas, všechny verze vyjma VTR/VTS).
  • Závady robotizované převodovky Sensodrive (škubání při řazení, opotřebená synchronizace, mnoho problémů často i po odpojení baterie, pokud její software znovu neresetujete).
  • Praskající upevňovací matice sacího potrubí (pouze 1.6 16V VTS, které je dvoudílné kovové, projevuje se pískáním).
  • Prasklé sací potrubí (viz výše za předpokladu, že se to neřeší).
  • Špatně ukazující palivoměr (vinou zoxidovaných kontaktů plováku v nádrži, řešeno výměnou podávacího čerpadla za modifikované).
  • Vůle v uložení přední nápravy (často po ujetí 50 000 km, čep i silentbloky lze samostatně vyměnit).
  • Svítící kontrolka airbagu (obyčejně vinou špatného konektoru pod sedadlem, specifická závada mnoha vozů PSA té doby).
  • Klepání horního uložení vzpěr McPherson (řeší se výměnou za jiný).
  • Padání ECU do nouzového režimu (tzv. Limp home mode, následkem jsou omezené otáčky motoru a jeho výkon, často z důvodu vadné lambda sondy a některého ze snímačů ABS, které jsou tady tzv. aktivního typu).

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.