Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën C2 VTS: red hot chilli citrónek

  14:37aktualizováno  14:37
hodnocení iDNES 4,0/5 Trpaslík s duší sportovce, se kterým zažijete hodně zábavy. S benzinovou "šestnáctistovkou" a sportovní specifikací VTS je C2 auto, se kterým se vám za babičkou nebo milenkou na druhý konec republiky moc chtít nebude. Pro hbité přemisťování po městě a zábavné zkoušení platnosti fyzikálních zákonů je ale jako dělané. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA
Citroën C2

Citroën C2

Pokud po malém citroënu sáhnete, dostanete kapesní auto plné zajímavých technických řešení, která posádce usnadňují život.

Inženýři ve vývojovém centru se vytáhli, naopak montéři se nepřetrhli.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Citroën můžete koupit na www.automodul.cz

V testované "cédvojce" na rozbitých cestách vrzalo, skřípalo a bouchalo snad i to, co bylo přišroubované.

Krátký rozvor a hodně výkonu znamená hodně zábavy a málo pohodlí.

S tím si ale nadopovaného trpaslíka s přitvrzeným podvozkem nekupujeme, hurá srazit hřebínek obrům se stohlavými stády pod kapotou. 

 hodnocení 

PLUSY
- prostorný interiér
- čtyři posuvná sedadla
- přístup do kufru
- jízdní vlastnosti 
- citlivé a přesné řízení 

MINUSY
- kvalita zpracování
- málo odkládacích prostor
- jízdní vlastnosti
- převodovka

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Auta neustále rostou, nabývají a prodlužují se. Citrónek je naopak milým malým osvěžením. Kromě městské motorové myši - Smartu (test ZDE), dnes snad už nic menšího nepořídíte.

Od kola ke kolu je to pár (čili dva) kroky. Citroëny poslední doby jsou sice spíše nesourodé: sportovec (C4), beruška (C3), ufo (Xsara Picasso)... co kus, to originál.

Citroëní mládě je ale přesně takové, jaké má městské auto být- usměvavé, šibalské a výrazné. Mohutná a rozmáchlá přední část si nečekaně dobře rozumí se subtilními partiemi zádě. 

INTERIER A KUFR

I přes rozměry kabelky, je C2 uvnitř nad očekávání velká. Pokud při vstupu do místnosti narážíte hlavou do zárubní dveří a přes vyvinutý břišní (pivní) sval nevidíte na prsty u nohou, obhlížejte "cé-dvojku" jen zvenčí. Auto je homologováno pro čtyři cestující a normálně rostlí jedinci se do autíčka opravdu naskládají ve čtyřech exemplářích.

Za sebe se bez větších problémů a námitek poskládá 185 centimetrů vysoký řidič a 190 centimetrů vysoký cestující. Sedí pak ale opravdu "nadoraz" a cestující vzadu je téměř zapřený o strop (ne nadarmo má vybrání přesně na hlavu).

Celé kouzlo mají na svědomí čtyři samostatná sedadla. Každý z cestujících má k dispozici své vlastní, které lze individuálně posouvat. Přední sedadla, s výrazným bočním vedením, mají na zadní straně vybrání, do kterého se zaklesnou kolena cestujících vzadu.

Řidič nalezne pilotní pozici celkem snadno, "VTSko" má totiž výškově nastavitelné sedadlo, volantem se dá hýbat ve dvou osách. Moc slavné to v interiéru C2 není s odkládacími prostory, schránkou před řidičem a dvěma kapsami ve dveřích, ve kterých díky spojení s uložením reproduktorů audiosoustavy a plastovému povrchu tvrdé předměty rezonují, výčet vlastně končí. Odjinud se věci, v první razantněji projeté zatáčce, rozutečou po celém autě.

Další vynález, za který zaslouží francouzští inženýři pochvalu, je celkové pojetí kufru. Dvoudílné horizontálně dělené dveře jsou praktičtější, než se na první pohled zdá. Velikost kufru závisí na délce nohou a prostorových nárocích cestujících vzadu, zavazadla ale jinak budou do kufru skákat sama.

Nesete-li něco malého, otevřete jen horní díl  a kabát s taškou do něj uložíte bez problémů. Při nakládání něčeho většího otevřeme i spodní víko (můžeme si na něj i sednout, vážíme-li do metráku) a náklad po něm posouváme. Třešničkou na dortu je pak konstrukce zadního plata zakrývajícího kufr. Je uchyceno přesně naopak, než se u aut nosí. Drží přímo na horním víku dveří a při nakládání věcí o něm vůbec nevíme.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Mrštností s ním nemohou zápolit ani auta, kterým by se c2 téměř vešla do kufru. Protáhne se i tou sebemenší skulinou, díky superpřesnému a supercitlivému řízení je obratný jak lasička. Citlivost řízení má ale i svou druhou stranu. Při dovádění, až dospělá auta kroutí hlavami, si každý pohyb volantem dvakrát rozmyslíme. Mohl by to také být náš poslední...

Krátký rozvor na klidu podvozku nepřidá, řidič má pocit, že sedí na zadní nápravě a přejetí hrášku - v našich končinách spíše výmolů a kráterů - znamená velké problémy. Autíčko pak tancuje a kontrolka stabilizačního systému se může umrkat. Anděla strážného (ESP) lze vypnout, zábavy a adrenalinu ale řidiči dovolí si užívat jen do padesátikilometrové rychlosti, potom se znovu sám aktivuje. Při razantní jízdě se pak kontrolka téměř nezhasne.

Přes vrozenou neposednost se řidič s autem začas skamarádí a umí odhadnout co auto udělá, co se mu líbí a co naopak ne.

Zpočátku má pocit, že se autíčko v zatáčkách nemůže rozhodnout, má-li cestovat ven nebo dovnitř oblouků (být nedotáčivé, nebo přetáčivé). Nakonec jej obšťastní obojím. V zatáčce se nedotáčivost s autíčkem hrnoucím se po tečně ven z oblouku mžikem změní na přetáčivost.

Chce to chvíli praxe, žádnou paniku a smíření se s faktem, že s C2 žádnou prudší zatáčku neprojedete plynulým obloukem. Je také dobré si nacvičit suverénní pohled, až na vás ostatní účastníci provozu budou koukat jako na mistra volantu, kterého žádná zatáčka nenechá chladným.

Jedna-šestka dělá z auta nezbedného dorostence, motor je ale třeba vytáčet k výšinám. Pak se odvděčí razancí a dynamikou všech svých 123 koníků (90 kW), při pohledu na velikost C2 se ale řidič nemůže ubránit pocitu, že by šestnáctistovka mohla s tak malým autem "cvičit" více.

Pohled do technického průkazu ale vše vyjasní. Tytam jsou doby nadupaných malých aut (Peugeot 205 GTI, Renault 5...) lehkých jako pírko. Moderní auto, byť je sebemenší, musí poskytovat také dostatečnou míru bezpečí a komfortu, které také něco váží. Pohotovostní hmotnost Citroënu C VTS se tak vyšplhala až na 1045 kilogramů (celková 1394).

Při rychlé jízdě se budete plně soustředit na řízení, rádio ani spolujezdcovo vyprávění, spílání či prosby totiž neuslyšíte pro řev motoru. Jeden z testovacích jezdců přirovnal dálniční cestování k jízdě ve vysavači.

Velkým problémem testovaného "Vé-Té-eSka" byla převodovka. Oplývala veskrze francouzskou (ne)přesností, jako větší mínus se ale ukázalo její srozumění se sportovnějším zaměřením auta. Rychlé řazení jednoduše nezvládala (synchrony by mohly vyprávět), ani k podřazování se nestavěla zrovna radostně.

Citroën C2 VTS lze pořídit pouze v konfiguraci s šestnáctistovkou pod kapotou a pětistupňovou manuální převodovkou. Takto vybavené autíčko umí pelášit až 202 kilometrů v hodině. Na 41 litrovou nádrž by měl umírněný řidič ujet necelých 600 kilometrů (kombinovaná spotřeba podle výrobce je 6,9 litru na 100 km). Protože ale mrňous jen vybízí k dovádění, je reálnější "závodnická" spotřeba mezi 8 a 9 litry.

Sportoveček rozhodně není levnou záležitostí, ve špičkové verzi 1,6i 16V VTS se vyšplhá až na 458 900 korun. Auto ale bude mít vše, co lze v ceníku najít. Připlácí se pouze za hlavové airbagy a parkovací asistent. Rozdíl verze VTS oproti obyčejné variantě není jen v plné výbavě a devadesátikilowattovém motoru, ale i v podvozku. Ten u VTSka je o něco přitvrzený (jiné tlumiče a pružiny).

Cena C2 z opačného konce ceníku je 277 900 Kč, auto bude v tomto případě pohánět motor o půl litru menší (1,1i 44kW/60k). V nabídce jsou ještě verze s motory 1,4 v benzinové a naftové variantě. Posledním agregátem v nabídce je šestnáctiventilová šestnáctistovka, která má oproti VTSku o 10 kilowatt nižší výkon a o 20 tisíc nižší cenu.

Citroën C2 VTS 1,6i 16V

Opel Corsa GSi 1,8i 16V
 

Mini Cooper
objem motoru (cm3) 1587 1796 1598
výkon (kW/k) 90/123 92/125 85/115
max.toč.
moment (Nm)
143 165 150
počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 202 202 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,3 9,0 9,1
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 9,3/
5,4/
6,9
10,8/
5,6/
7,5

9,7/
5,3/
6,9

objem kufru skl./neskl. zadní sedadla(l) 166/879 260/1060 150/670
rozměry d/š/v (mm) 3666/
1659/
1461
3839/
1646/
1440
3635/
1925/
1408
rozvor (mm) 2315 2491 2467
objem nádrže (l) 41 45 50
pneumatiky

195/45 R16

195/45 R16

175/65 R15

airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/11500 17300 ano/ne
ABS/ESP ano/ano ano/19800

ano/15000

kola z lehkých slitin/mlhovky ano/ano ano/ano

ano/ne

klimatizace/autorádio automatická/ano manuální/ano ne/ne
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 458 900 474 900 530 000

CENA

MOTOR A SPOTŘEBA

VNĚJŠÍ VZHLED





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.