Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën C3 Picasso: zázračná škatule

aktualizováno 
Je to kouzelná krabička: je za pár peněz, zvenčí malá, uvnitř úžasně prostorná. A navrch pohodlná. Specifické neduhy přehlíží s šarmem Francouze.

Citroën C3 Picasso | foto: Citroën

Základní provedení stojí pod tři sta tisíc korun, s dieselem je za 320 tisíc. A fakt uhraje roli rodinného auta a ta rodina si rozhodně stěžovat nebude. Šoupací zadní sedadla jsou v základní výbavě. I když jsou v mezní poloze vzadu, vejde se do kufru kočár. To je prosím auto s délkou čtyři metry deset.

Očima experta

Patrik Spurný, Auto ESA

S nejmenším zástupcem kategorie MPV od Citroenu se na silnicích setkáváme od roku 2009. Vozy MPV jsou vnímány především jako rodinné automobily, přesto však tento zástupce mini MPV zaujme i jednotlivce, kteří hledají kompaktní vůz s variabilním uspořádáním interiéru.

Na trhu s ojetými vozy se nejčastěji setkáme se základní benzinovou motorizací 1,4 VTi o výkonu 70 kW. Zájemce o výkonnější benzinové motorizace uspokojí motor 1,6 VTi, který vozu dodává výkon 88 kW, ale na trhu s ojetými vozy se s tímto motorem setkáte poměrně zřídka. Motoristům, kteří hodlají vůz využívat na delší cesty a je pro ně důležitá spotřeba vozu, jsou pak určeny motory HDi o objemu 1560 ccm.

Důležitým prvkem vozů kategorie MPV je mimo prostor pro cestující i velikost zavazadlového prostoru. Základní objem nabídne 385 litrů, posunutím zadních sedadel lze zavazadelník rozšířit až na 500 litrů. Sklopením zadních sedadel, které lze provést stiskem jediného tlačítka, dosáhneme objemu úctyhodných 1506 litrů.

Při posuzování velikosti vnitřního prostoru, je třeba brát v potaz fakt, že hodnotíme vůz spadající mezi mini MPV, jehož celková délka je pouhých 4078 milimetrů. Velmi oceňovaný je výhled z vozu, který neomezují u MPV velmi časté silné sloupky, ale díky subtilním sloupkům u čelního okna je výhled z vozu opravdu nadstandardní a bezpečný.

Mimořádně komfortní je rovněž odpružení vozu, které si hravě poradí s horšími silnicemi. Nejčastěji zmiňovanou nevýhodou je pětistupňová převodovka z produkce PSA, které lze vytknout nejen nepřesné řazení, ale rovněž poměrně dlouhé dráhy mezi jednotlivými převodovými stupni.

Hračkoidní tvary se maminkám líbí a ani moc nestárnou (C3 Picasso je na trhu už sedmým rokem). Nekonvenční proporce a tvary zaoblené škatule mají ještě jeden pozitivní efekt, z auta je skvělý výhled.

Nejmenší picasso prošlo letos kosmetikou, jiná je hlavně přední maska. Nejvýraznější změnou je protažení znaku automobilky do stran.

C3 Picasso je uvnitř široké jako o třídu větší vůz, dost místa je i podélně. S prostorem se tu čaruje díky tomu, že posádce vnutí sedadla polohu jako na židli s nohama dolů.

Postupem doby to dopadlo tak, že má malé picasso v nabídce jediný benzinový motor. Ve vývoji čtyřválce 1,4 litru měli kdysi prsty vývojáři BMW, celohliníkový motor má variabilní zdvih sacích ventilů (nahrazuje škrticí klapku) a proměnné časování sacích i výfukových ventilů.

Výkon 70 kW a hlavně „krouťák“ 136 newtonmetrů patří i po sedmi letech na trhu ke špičce, a auto tak jede velmi svižně a ochotně táhne i v kopcích. Nabídne rychlé reakce na sešlápnutí plynu a sympatický zvuk.

Základního motoru se bát nemusíte, rozhodně to není pomsta za to, že jste si nepřiplatili za jiný než základní pohon. Spotřeba 7,6 litru nenadchne, moderní motory umějí dnes jezdit i za míň.

Otřesné je řazení, řadicí páka chodí v kulise jak opilý vagabund a zpátečku „nekryje“ žádná pojistka. Řidič tak občas i přepočítá zuby.

Fotogalerie

K řazení ještě jedna perlička: převodovka je pětistupňová, ale když picasso rozdovádíte na německé dálnici na sto šedesát, ukazuje napovídač řazení na přístrojovce, že máte řadit šestku.

Jízdně je picasso až nečekaně fajn, díky kolům v rozích vymetá zatáčky s chutí, široký rozchod zase zajistí stabilitu. Je to taková „nepřekotitelná“ krabička. Velké náklony v obloucích si ovšem neodpustí.

Auto je hodně náchylné na boční vítr. Do nějakých sto třiceti je na dálnici docela obstojně stabilní, pak ale už hodně povlává.

Citroën C3 Picasso 1.4 VTi v číslech

  • motor: zážehový čtyřválec, 1,4 litru, 70 kW, 136 Nm, zrychlení 0–100 km/h 12,2 s
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4 101 x 1766 x 1631 x 2 540
  • objem kufru: 385–500 l
  • základní cena: 299 900 Kč

Hlavně je ale úžasně pohodlné: měkce se houpe, přejíždí díry a retardéry a posádka si přijde jak na měkkém gauči.

Suma-sumárum: požitek z jízdy to není, ale na normální pohyb do práce, na nákupy a do školy to je dobré. Kdo nehledá řidičské zážitky, ale pohodlný dopravní prostředek, bude spokojený.

Malé picasso má spoustu konkurentů, jen už mezi nimi chybí Škoda Roomster, který skončil bez nástupce; levnější jsou Nissan Note a Hyundai ix20; mezi další soupeře patří Ford B-Max, Kia Venga nebo Opel Meriva. Citroën zaslouží pochvalu za výbornou výbavu včetně klimatizace.

Zkušenosti majitelky

Kupovali jsme jej v létě 2009. Nemám ráda kombíky, hledali jsme auto s velkým kufrem a picasso nás zaujalo vzhledem. Líbí se mi i interiér, byl to nezvyk, ale když se člověk rozkouká, přijde mu mladistvý a hravý.

Přístrojovka se dobře čistí, nejsou tam zbytečné drážky, úložné prostory jsou od řidiče dobře dostupné a velké.

Oceňuji vysoký posaz a krásný výhled. Přední sloupky nevadí a mám kolem sebe prostor, jak je to auto krabicovité a vysoké, tak je vzdušné.

Interiér se dá docela dobře přizpůsobit našim potřebám - vyšší zadní sedadla, odkud je dobře vidět, dost místa na nohy i pro dospělé vzadu, celkem komfortní připevňování autosedaček do úchytů isofix, drobné úložné prostory ve dveřích a celkem objemné a hlavně hluboké úložné schránky ve dveřích u nohou dětí, kam se vleze spousta banánových slupek, papírků od bonbonů a podobně.

Často s ním jezdíme naložení až po střechu, několikrát jsme v něm stěhovali, s přehledem do něj člověk narve dva kočáry, objemnější krabice, skřínky. Bez dětí jsme do něj narvali kite, snowboardy, lyže. Původně jsme chtěli přikupovat ližiny na střechu, ale vlastně jsme zjistili, že je nevyužijeme.

Zvyknout si člověk musel na krátkou řadicí páku, řazení drhne. Auto má také problém při vyšších rychlostech s bočním větrem.

Vadí mi nízký přední nárazník. Jak je to zepředu hezké, často škrábu při parkování o obrubníky u chodníků. Čumák je krátký, člověk má pocit, že má pořád dost místa a už sedí napevno nárazníkem na chodníku.

Drobnost, která naštve, je vysunutá hadička pod víkem motoru, pokud si na ni člověk nedá pozor a přivře ji, nejedou ostřikovače oken. Než jsme na to přišli, celkem jsme se natrápili. Je třeba hadičku zasunout, přidržet, druhou rukou zavřít motor a dávat pozor na prsty.





Peugeot 5008 2,0 BlueHDi ALLURE
Peugeot 5008 2,0 BlueHDi ALLURE

r.v. 2016, naj. 1 000 km, benzín
584 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.