Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto s gumovým brněním startuje. Čtyřkolový kaktus

aktualizováno 
Na pohled vypadá jako hračka. Je však plný nápadů: automobilový kaktus nechce být sprinter, ale milý uklidňující společník. Se spolujezdcem si řidič hoví na pohovce. Boky chrání vzduchové nárazníky a muší váha slibuje asketickou spotřebu. Díky pozvání automobilky na pařížské představení už jsme v Citroënu C4 Cactus seděli.

Představovali jste si někdy auto z gumy, které se při bouchanci odrazí? Citroënáři ho vyrobili. Tedy, nápad vytěžili a postavili obrněnce. Koncept C4 Cactus posílají do výroby. 

Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus

Vzduchové nárazníky

"Airbumps", to je největší chlouba kaktusu. Je to ten velký flek na boku s výstupky. Je "gumový", když do něj bouchne bezohledný nakupovač na parkovišti u supermarketu vozíkem, nic se nestane. Odolá dveřím auta parkujícího moc blízko a naopak přední dveře si o sloupek neomlátí hranu. Když se těm vakům na bocích něco stane, lehce se dají vyměnit. Stejnou myšlenku ctí i panely kolem světel vpředu a vzadu a na víku kufru; nenechte se však ošálit, ty už jsou z plastu. 

Mohlo by vás zajímat

Potřebujete nové auto a Citroën se vám prostě líbí? Vyberte si svoje nové auto z více jak 500 vozů této značky na Automodul.cz.

Vzduchové nárazníky jsou vyrobené z pružného termoplastického polyuretanu a při poškození se jednoduše vymění. Stačí se dostat pod gumové záslepky zevnitř dveří. Na výběr bude ze čtyř barev, které půjde kombinovat s deseti laky karoserie.

Kdo nechápe auta na zvýšeném podvozku, která teréňáky nejsou, a už vůbec nepřijal za svou módu crossoverů, které stavbou karoserie SUV připomínají, ale jsou to klasické osobáky, tomu může být francouzský kaktus sympatický.

Je na půl cestě k dnes frčícím SUVčkům, reálně je to ovšem spíš klasický hatchback s lehce zvýšeným podvozkem a přizvedlou střechou. Ale jen trochu. Tak, aby přilákal ty, kdo obyčejný hatchback nechtějí. Navnadí je i docela mohutnou kapotou. Pozitivem je rozumná velikost kol.

Zařazování mezi automobilové poddruhy a čeledi neusnadňuje ani označení. S délkou 4,16 metru patří někam mezi malá MPVčka a malé pseudoSUV. Citroën ho však pojmenoval C4 Cactus, čímž ho přiřazuje k řadě C4, kde má velkoprostorový písek neochvějně obsazen model Picasso.

Je to prostě samorost, říkají to i u Citroënu. Citroën vlastně dovádí do sériové výroby koncept, který představil loni na autosalonu ve Frankfurtu. A podařilo se zachovat jeho rysy i náturu.

Technika je vypůjčená z Citroënu C3, rozvorem 2,6 metru se však vyrovná větší C4, oproti ní je ovšem o dva metráky lehčí. Krátké převisy a dlouhý rozvor otevřely prostor v kabině.

Návrat jednoduchosti

Konstruktéři a designéři kladli důraz na jednoduchost a praktičnost. Cactus ovšem nemá být za každou cenu jednoduchý a rozpočtový. Důkazem jsou dveře. Vpředu i vzadu mají plastové výplně. Vpředu tvoří madlo stylová kožená rukověť jako od babiččina nóbl kufru, ty zadní zavíráte za výřez v plastu. Ten ovšem tvoří praktickou schránku. Zadní dveře nemají klasické spouštěcí okno, ale jen vzadu výklopné, jako u starých kupátek a malých hatchbacků před dvaceti lety. Na druhou stranu, je to spíše malé auto, hlavně pro dva a děti. To budete rádi za to, že vám caparti stále neotvírají okna; na ochlazení si pustíte klimatizaci a větračku využijete pro vyhnání horka.

Citroënáři říkají, že se chtěli vrátit k esenci praktičnosti. A navíc tím srazili hmotnost auta pod magickou tunu. To je na přesčtyřmetrové auto v jednadvacátém století skvělý výkon. Základní provedení váží přesně 965 kilo. Výklopnými zadními bočními okny namísto stahovacích ušetřili 11 kilo, kapota je kvůli úspoře kil z hliníku. A díky speciálním stěračům se zakomponovanými ostřikovači stačí vozit méně kapaliny do ostřikovačů. 

Mark Lloyd, který designérský tým kaktusářů vedl, říká, že nenamalovali netradiční auto protože to chtěli, ale protože to tak cítili. "Chtěli jsme jednoduchost ve stylu i používání," říká. A namalovali sympaťáka. S některými řešeními se možná budou estéti smiřovat déle. Oplastování na zádi hlavně v některých barevných kombinacích není zrovna krásné. Jako celek však působí zajímavě. Důležité a v dnešní době neobvyklé je, že se nesnažili dát autu křečovitě sportovní říz. K autu kaktusího ražení se to nehodí a kdo si ho kupuje, závodit zrovna chtít nemusí. Karoserii obalují hladké jednoduché plochy. 

Fotogalerie

U Citroënu vysvětlují, že nechtěli postavit auto, které je nejsilnější a umí jezdit dvě stě. Důležitý je uklidňující pocit posádky na palubě. Až se budete prodírat hodinu pařížským provozem, pochopíte, na co je takový kaktus dobrý.

Království prostoru

Kabina a kufr ohromí prostorností. Přístrojovka zase netradiční architekturou, která dokazuje, že to, co vymyslí designéři pro koncept, je možné uvést do praxe. Kufr má skvělých 358 litrů, vadou na kráse je vysokánská nákladová hrana, zvedat přes ni kočár nebo basu piv bude otrava. Stěhovavější typy budou žehrat na nedělené opěradlo zadního sedadla. Mohutné střešní lišty, které dotahují proporce auta, budou standardem ve vyšších výbavách. Pro základ budou za příplatek.

Veliké kabině přidá vzdušnost prosklená střecha. Na zadních sedadlech je hodně místa ve všech směrech. Horší je to se zády a jejich přechodem k nohám. Zadní lavice je absolutně plochá, vycpání je dost měkké, hovět si tam nebudete. Vpředu je to o něco lepší. Jsou tam velká, opět hodně měkká křesla. 

Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus

Citroën se ovšem hlavně chlubí spojením obou předních sedadel v jednolitou lavici. Tři se tam rozhodně neposadí, ani nemohou, ale vypadá to efektně. Když toto řešení začnete studovat podrobněji, odhalíte, že to je jen na efekt. Řidič se spolujezdcem si mohou sklopit mezi sebe obří loketní opěrku. A zjistí, že sedí dost blízko u sebe. V autech se dnes totiž sedí vpředu co nejdál od dveří, kvůli lepší ochraně při bočím nárazu. U cactusu to trochu odnáší pravá noha řidiče, kterou na plynu dost utiskuje středový tunel a panel.

Citroën se zatím chlubí jen obrázky verzí s robotizovanou převodovkou, která už úplně odložila klasický volič připomínající řadičku. A po vzoru supersportů se jednotlivé jízdní režimy (D, R, P) volí tlačítky. Pro ty, kdo chtějí do řazení mozku auta mluvit, jsou pro manuální přiřazování páčky pod volantem. Manuální převodovky budou v cactusu také, řadička se usadí na místo schránky na středovém tunelu a nekonvenčně řešené táhlo ruční brzdy z verzí s automatem nahradí u manuálu klasická páka. Kvůli ní ovšem nebude možné mít mezi předními sedadly propojovací díl lavice. Kaktus s manuálem tedy bude mít dvě oddělená křesla jako konvenční auta. Mohutná výklopná loketní opěrka mezi nimi však podle všeho zůstane.

K sedadlům ještě jeden postřeh. Pokud si nepřiplatíte, dostanete v základní verzi látkové čalounění hrubým a na pohled velmi laciným materiálem. Nevypadá ani moc odolně proti prošoupání. 

Přístrojovka jako z konceptu

Přístrojovka je umělecké dílo, subtilní, nápaditá. Pracoviště řidiče tvoří dva displeje. Menší nahrazuje řidiči přístrojovou kapličku. Velký sedmipalcový tablet uprostřed pak ovládá klimatizaci, rádio, navigaci, Bluetooth handsfree, parkovací kameru (když za ně připlatíte) a další funkce a výbavu. Všechno se tedy ovládá s pomocí dotykového displeje. Řidiči nového Citroënu C4 Picasso se zorientují rychle, pozitivem je, že programátoři zapracovali na přehlednosti systému.

Citroën C4 Cactus

Citroën C4 Cactus

Parádní je spousta odkládacích prostor v interiéru. Jsou velké a když nejsou zavírací, mají aspoň "rantl", aby z nich věci neutekly. Ve dveřích jsou obrovité kapsy, před spolujezdcem velká schránka s víkem. Nezbylo tak místo na airbag, ten na straně spolujezdce je tedy schovaný pod čalouněním stropu. C4 Cactus je první auto, který tento nový typ airbagu dostává.

Tří a čtyřválce

Do začátku vyrazí francouzský čtyřkolový kaktus se čtyřmi motory. Benzinový tříválec o objemu 1,2 litru bude k mání v atmosférické a přeplňované verzi (82 a 110 koní). Čtyřválcový turbodiesel 1,6 nabídne 92 a 100 koní. Nejúspornější dieselová varianta slibuje spotřebu 3,1 litru na 100 km, to je samozřejmě teorie tabulek. Ale úsporné diesely PSA by vzhledem k muší váze mohly dokázat zázraky i v docela velkém autě. Hybridní verzi ani další karosářské varianty podle informací iDNES.cz Citroën nechystá. 

Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus

C4 Cactus je neopakovatelný originál. Jestli v něm má francouzská značka zaděláno na novou ikonu je otázka. Každopádně nezapadne. Důležitá bude cena. Tu si dnes nikdo netroufne odhadnout. České zastoupení podle informací iDNES.cz nemá zatím ani náznak. Jasněji snad bude po ženevském autosalonu za měsíc. Do Česka má C4 Cactus dorazit v létě. Tip redakce: základní cena kolem tří set tisíc.

Pro cactus navíc Citroën vymyslel speciální model financování. Jakousi formu operativního leasingu, ve které se bude platit podle toho, kolik auto najede. V českém zastoupení značky prý už tento model propočítávají a adaptují na naše poměry. Výroba startuje v Madridu v dubnu, první auta mají dorazit do Česka koncem letních prázdnin.







Nejčtenější

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.