Citroën C4: cesta správným směrem

  • 85
Jestliže řekneme, že je na automobilovém trhu pořádně rušno, pak v nižší střední třídě panují doslova žně. Golf, astra, A3 Sportback, BMW 1 a za nedlouho i focus. To je jen stručný přehled letošních novinek. Do klubu kompaktních hatchbacků zavítá i jeden Francouz. A není to nějaký nudný patron, právě naopak.

Je to C4, moderní Citroën, který kráčí ve stopách minulosti.

U příležitost čtyřicátého výročí modelu DS si u Citroënu vzpomněli na úspěšnou historii, na dobu kdy byly vozy se dvěma šípy ve znaku symbolem technického pokroku a originality.

Nový model nižší střední třídy, který v těchto dnech přichází na náš trh, kráčí ve stopách minulosti.

C4 je moderní automobil s originálním a velmi pohledným designem. Je to v mnoha ohledech povedený vůz, který sice nedosahuje na kýžený automobilový Olymp, ale snaha a odhodlání mu rozhodně nechybí.

Do konkurenčního boje je také patřičně vyzbrojen. Má styl, nápad, ucelenou nabídku výbav a motorizací, zajímavou pořizovací cenu i trochu toho technického know-how. V nabitém segmentu nižší střední třídy bude představovat více než příjemné oživení.

Design
Automobilka s dvojitým šípem ve znaku se řadu let tak trochu potýkala s nalezením vlastní a výrazné identity. Časům, kdy vyráběla nevýrazné automobily více či méně unylých tvarů, je ale konec. C4 je dalším modelem značky, který jasně dokazuje, že o tvůrčí invenci nemají v automobilce nouzi.

Citroën s modelem C4 přešel ke koncepci, kterou nějaký ten pátek razí automobilka Fiat s modelem stilo nebo Honda s civicem. V praxi to znamená, že na základě jednoho vozu byly postaveny dvě svébytné karosářské varianty, které mají oslovit rozdílnou klientelu. Pětidveřový hatchback hraje na rodinou notu, třídveřový model má za úkol oslovit mladé a temperamentní zákazníky. Obě karosářské varianty charakterizují čisté linie prosté výraznějších designérských excesů.

Stylisticky nejvýraznější částí modelu C4 jsou čelní partie vozu s velmi dynamickým charakterem. Úzké přední světlomety ve tvaru bumerangu zasahují hluboko do boků karoserie a spolu s nárazníkem, opatřeným mohutným sacím otvorem, podtrhují agresivní výraz. Příslušnost ke značce je vyjádřena tradičním znakem dvojitého šípu, který je zakomponován do masky chladiče.

Zatímco dynamická přední část je v obou případech shodná, boční profil už jasně naznačuje ambice jednotlivých karosářských variant. Exteriéru verze hatchback dominují klasické a elegantní tvary. Oblé linie umocňují robustnost a solidnost vozu a velmi dobře kontrastují s dynamickou přídí.

Kupé je ze zcela jiného těsta. Nízká protažená silueta, pozvolna se svažující střešní oblouk, krátký převis a strmé zadní partie dodávají vozu originální vzezření. Třídveřová verze má nápadný, přísně aerodynamický tvar a působí velmi dynamicky prakticky z každého úhlu pohledu.


Citroën C4: není volant jako volant

Interiér
Vnitřní prostor modelu C4 je hodně moderní, přesto velmi útulný. Esteticky se v něm kombinují velké plochy, přímky i oblé křivky s kvalitními materiály. Na první pohled je patrná snaha vývojového týmu o usnadnění ovládání. Ovládací prvky jsou ve voze rozmístěny do několika skupin. Díky tomu působí přístrojová deska čistě a uklizeně.

Nejvýznamnější inovací a dominantním prvkem v interiéru je multifunkční volant, jehož střed je napevno spojený se sloupkem řízení. Otočný je pouze příjemně velký a silný věnec, v prostoru okolo airbagu našla své místo řada drobných tlačítkových ovladačů.

V módě jsou tekuté krystaly a na novém citroënu to je jasně patrné. V jeho interiéru nalezneme hned čtyři LCD displeje. Hlavní přístrojový štít je umístěný v nehoře uprostřed přístrojové desky, za volantem našel místo malý digitální otáčkoměr. Na středovém panelu je displej palubního počítače nebo navigace a pod ním ještě jeden s ovládáním klimatizace. Ergonomii ovládání lze obecně hodnotit jako velmi dobrou. Rozdělení do funkčních skupin je poměrně intuitivní, čtveřice digitálních zobrazovačů ale z počátku působí trochu nepřehledně.

Sedačky jsou velmi příjemné, mají ideální rozměry a dobré anatomické tvarování, neškodilo by jejich tvrdší polstrování a výraznější boční vedení.

Velikost vnitřního prostoru patří do průměru daného segmentu, na podvozku s rozvorem 2 608 mm se bohužel nedají stavět zázraky. Cestující na předních sedadlech mají dostatek prostoru prakticky v každém směru, vzadu je na první pohled místa také dostatek.  

Zavazadlový prostor nepatří k silným stránkám vozu, základní objem 320 litrů (314 kupé) je v kategorii spíše podprůměrný. Sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel lze přepravní kapacitu zvětšit na 1023 litrů (1083 v případě verze kupé). Skladnost a přístupnost zavazadelníku je velmi dobrá.


První jízdní dojmy
První kilometry za volantem hatchbacku C4 s motorem 1,6i 16V trochu zůstaly za očekáváním. Testovací jízda na rozbitých silnicích v okolí Kopidlna ukázala kladné i slabší stránky vozu v pravém světle.

Model C4 spočívá na shodné koncernové platformě jako Peugeot 307. Podvozek, respektive jeho naladění je klasicky francouzské, tedy komfortní, což rozhodně není na škodu. Pětidveřový hatchback je od základu koncipován jako vůz pro rodinné účely a jízdní vlastnosti tomu do značné míry odpovídají.

Komfortní odpružení velmi ochotně absorbuje velkou část nerovností, ale citelně ovlivňuje směrovou stabilitu vozu při vyšších rychlostech. C4 se za běžných okolností chová neutrálně, při ostřejším průjezdu zatáčkami se projevuje lehkou nedotáčivostí. Naklánění karoserie není vzhledem ke komfortnímu naladění příliš velké. Ovládání vozu je velmi snadné, brzy jsme si zvykli i na pevný střed volantu. Řízení nepatří mezi nejpřesnější, posilovač s variabilní účinkem má zbytečně velkou účinnost a malou citlivost. Brzdová soustava reaguje spolehlivě a s dostatečnou účinností.

Zážehový čtyřválec disponuje solidním výkonem 80 kW (109 koní), dynamické vlastnosti „céčtyřky s tímto motorem ale nejsou nijak oslnivé. Papírově slušné parametry se totiž v praxi projevují trochu vlažně. Citroën C4 1,6i 16V sprintuje z klidu na stokilometrovou rychlost za 10,6 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 194 km/h. Spotřebu paliva nebylo na krátkém testovacím úseku možné objektivně změřit, průměr deklarovaný výrobcem má hodnotu 7,1 litru na 100 km.

Motorový prostor je od posádky slušně akusticky izolován. Při klidné jízdě je chod zážehového srdce jen slabě slyšitelný, při jízdě s ručičkou v horním poli otáčkoměru je hladina hluku už výrazně vyšší.

Největší kritiku si vysloužila převodovka. Pětistupňová manuální převodovka má příliš krátké odstupňování, kvalita řazení také spadá někam do průměru. Nepřesná kulisa a delší chod volící páky jsou u tohoto vozu zklamáním.

Celkový dojem z jízdy můžeme označit jako dobrý. Od moderního a po stránce stylistiky sebevědomého vozu jsme ale očekávali trochu vybranější způsoby.
Testované provedení s motorem 1,6i 16V se z hlediska pořizovací ceny, hospodárnosti provozu a jízdní dynamiky jeví pro rodinné účely jako nejpříznivější, velkým konkurentem mu zřejmě bude verze s nejslabším vznětovým agregátem.


Pohonné jednotky
Pro nový Citroën C4 je k dispozici celkem sedm motorů, z toho čtyři zážehové a tři vznětové. Pětidveřový hatchback bude na českém trhu nabízen se šesti a kupé s pěti pohonnými jednotkami. Všechny agregáty jsou opatřeny čtyřventilovým rozvodem.

Zážehový čtyřválec 1,4i 16V  (65 kW / 89 koní, 133 Nm)

Zážehový čtyřválec 1,6i 16V  (80 kW / 109 koní, 147 Nm)

Zážehový čtyřválec 2,0i 16V  (100 kW / 136 koní, 190 Nm)

Zážehový čtyřválec 2,0i 16V  (130 kW / 178 koní, 202 Nm)

Vznětový čtyřválec 1,6 HDi 16V  (66 kW / 90 koní, 215 Nm)

Vznětový čtyřválec 1,6 HDi 16V  (80 kW / 109 koní, 240 Nm)

Vznětový čtyřválec 2,0 HDi 16V  (100 kW / 136 koní, 320 Nm)


Ceny hatchbacku C4

model

provedení

cena (Kč)

1,4i 16V 

X

410 000

1,4i 16V

SX  

445 000

1,6i 16V

SX

480 000

1,6i 16V

SX Pack

520 000

2,0i 16V

SX Pack

575 000

1,6 HDi

X

480 000

1,6 HDi

SX

515 000

1,6 HDi

SX

555 000

2,0 HDi

SX Pack

650 000



Ceny kupé C4

model

provedení

cena (Kč)

1,4i 16V

X

395 000

1,6i 16V

VTR

455 000

2,0i 16V

VTS

655 000

1,6 HDi

X

465 000

1,6 HDi

VTR

540 000



Prvky standardní výbavy
Standardní výbava obou modelů C4 je srovnatelná se soudobou konkurencí. Výjimkou je sériově montovaný tempomat a omezovač rychlosti, který dnes není běžný ani vozů vyšších kategorií.

Základní provedení X zahrnuje mimo jiné: čelní airbag řidiče a spolujezdce, protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBD), systém samočinné aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, variabilní posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna předních dveří, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, tónovaná skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně nastavitelný sloupek řízení, 5x tříbodové bezpečnostní pásy, 2x bezpečnostní úchyty ISOFIX na upevnění dětské sedačky, elektronický imobilizér, asymetricky dělené zadní sedadlo se sklopnými opěradly atd.


Další prvky výbavy
Zatímco standardní výbava modelů C4 spadá někam do průměru daného segmentu,  seznam příplatkové výbavy zahrnuje řadu prvků v této třídě dosud neobvyklých. Na své si přijdou i velmi nároční zákazníci.

Oproti základnímu provedení X může výbava modelů C4 zahrnovat například: boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, 4 hlavové aibagy, elektronický stabilizační program (ESP), protiprokluzový systém (ASR), boční vrstvená skla, alarm s prostorovým čidlem a funkcí „superzamykání“, detektor tlaku v pneumatikách, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, přední a zadní parkovací asistent, elektricky ovládaná okna zadních dveří, přední mlhové světlomety, automatickou duální klimatizaci, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, panoramatické střešní okno, rádio s přehrávačem CD nebo audiosystém JBL s devíti reproduktory, navigační systém, autotelefon, měnič na 5 CD, vyhřívaná přední sedadla, kožené čalounění interiéru, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, aromatický osvěžovač vzduchu, systém samočinné aktivace světlometů, automatické stěrače, loketní a bederní opěrky, disky kol z lehkých slitin o rozměru 16 nebo 17 palců, metalický lak a další.

Podoba třídveřové verze coupé byla známa, nutno ovšem přiznat, že i bez samolepek, spojlerů a křídel vypadá velmi dobře.

Při pohledu na originální řešení zádě zamáčknou slzu v oku milovníci Hondy CRX.

Předek působí robustně a zároveň sportovně, každá křivka, každý tvar je na svém místě.

Minimalistická horizontálně dělená přístrojová deska jakoby k dynamickému duchu exteriéru moc neseděla. Především piloti třídveřového kupé by raději místo středového displeje uvítali klasické budíky pod volantem.

Příliš ovladačů a tlačítek na pracovišti řidiče nevidíme. Nejvíce jich je na mohutném středovém panelu, který je jednou z dominant interiéru. Nad ním trůní velký barevný displej, který mění intenzitu podsvícení v závislosti na množství světla v interiéru. Hodně toho totiž umí multifunkční volant s hromadou ovladačů na středové části.

Hranu kufru "vyhnal" zadní nárazník velmi vysoko, nakládání víkendového nákupu tak nebude velká slast.