Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën C5: Komfort a špičková technika, jež ztrácí rychle na hodnotě

  19:51aktualizováno  19:51
Citroën C5 stojí na začátku nové kapitoly dějin francouzské automobilky. Víc než předchůdci chce sledovat kvalitu a hlavně - uzavírá dlouhodobě budovaný image Citroënu jakožto výrobce vozů s progresivním až futuristickým designem. Přitom očekává, že díky špičkové technice a konzervativně střiženému kabátu bude stárnout méně než jeho starší bratři, a zaujme tak daleko širší okruh motoristů.

Dříve výrobky firmy braly za srdce kromě fandů značky a lidí s potížemi s páteří, kteří si nemohli vynachválit typické hydropneumatické pérování citroënů, hlavně zákazníky, kteří víc než cokoliv jiného na autě sledovali atraktivní a neotřelý vzhled. Těch posledních nyní v autosalonech zřejmě ubude, ale podle všeho přijde mnohem víc jiných. Tato teorie se po prvních měsících prodeje francouzské novinky potvrzuje i na trhu pro značku Citroën tak malém, jako je Česká republika.

Může se hodit

Široká nabídka nových
i ojetých vozidel značky
Citroën C5  můžete koupit
na www.automodul.cz

Citroën C5 2.2 HDI SX, který se podrobil testu MF DNES, byl špičkovou technikou nabitý natolik, že se jen těžko dala zahnat černá myšlenka na to, co se bude dít, až se ty vymoženosti jednou s věkem vozu "zblázní". Vždyť už u nového automobilu kupříkladu automaticky podle deště ovládané stěrače několikrát změnily rychlost bez logiky a viditelně opodstatněného podnětu.

Modelu nechybí nic z výbavy pro bezpečnost - ABS s rozdělováním brzdné síly, asistent brzdného účinku, detektory podhuštění pneumatik se čtyřmi senzory, posilovač s variabilním účinkem, šest airbagů... K pohodlí posádky přispívá výkonná klimatizace, multifunkční displej, palubní počítač, elektricky nastavitelná sedadla a kromě mnoha dalšího se dokonce i vnější zpětná zrcátka sklopí, když vůz zastaví k parkování.

Kdo zná citroëny - vysloužilce s hydropneumatickým pérováním z minulých desetiletí, které stávají smutně svěšené i ve zdejších ulicích, se u modelu C5 jistě bude ze všeho nejdřív zajímat o hydroaktivní odpružení. Odpověď výrobce? Je nové, už třetí generace, automaticky mění světlou výšku automobilu podle rychlosti jízdy a stavu vozovky. Zda skutečně bude sloužit bez nároků na údržbu - jak firma slibuje - pět let nebo 200 tisíc kilometrů, ukáže až čas.

Už nyní se však i v testu MF DNES potvrdilo, že nový podvozek garantuje velmi solidní komfort jízdy. Navolit lze standardní nebo sportovní režim, nicméně v rámci zkušebních jízd se ukázalo, že sportovní styl jízdy automobil sice stráví, ale moc mu nechutná. Ostatně - u vozu daného ražení to v řadě případů není neobvyklé, ale C5 se v zatáčkách přece jen naklání víc. Řízení je přesné, stopu drží model přesně. Maximální pohodlí garantuje prostorný a velkoryse vybavený interiér, jehož parametry jsou - s výjimkou jen průměrného kufru při sedadlech v základním postavení - na samé špici třídy.

Bezmála půldruhé tuny vážící kolos zvládá i vysoké rychlosti za složitých podmínek (déšť, vítr) s bezpečnou jistotou, v testu ani náhodou nesměřoval ke kritické situaci. Dynamické vlastnosti jsou - jak potvrzuje tabulka s výsledky měření na jiném místě stránky - solidní. Na první dojem zjistitelnou slabinou je horší výhled dozadu. Dál zlobily už jen drobnosti kupříkladu v podobě ztuha a nešikovně fungujících kliček otvírání předních dveří.

Spotřebou nafty se Citroën C5 v testu MF DNES přiblížil vozům s pověstně úspornými motory TDI značky Volkswagen: ve městě bral sice o trochu víc - téměř 7,5 litru na 100 kilometrů, avšak dálniční jízdu zvládal za 6,5 litru. Při rychlostech atakujících maximum za sedm litrů na 100 kilometrů, poklidné cestování po obyčejných silnicích vyžadovalo šest litrů paliva na 100 kilometrů.

Závěry z testu

Citroën C5 naznačil, že výrobce nabírá směr od progresivního ke konzervativnímu ražení designu. Firma rovněž slibuje kvalitu větší než u předchozích modelů. Vůz nabízí velký vnitřní prostor. Jízdní vlastnosti jsou komfortní, sportovnější cestování není tou pravou parketou pro model C5. Dynamické vlastnosti jsou na dobré úrovni. Automobil je doslova nabitý moderní technikou, která snad až budí obavy, zda nebude s přibývajícím časem dělat problémy. Výrobce však slibuje, že kupříkladu hydroaktivní podvozek třetí generace bude sloužit bez nároků na údržbu pět let nebo 200 tisíc kilometrů. To ukáže až čas. Nepříjemný je špatný výhled z vozu dozadu. Citroën C5 zřejmě bude získávat příznivce pro značku, ovšem stále ještě bude v Česku ztrácet na hodnotě rychleji než konkurenti značek na zdejším trhu tradičnějších a zavedenějších.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,8
Zrychlení 0-400 m (s) 18,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 8,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 15,6
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 27,1
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

MOTOR A PŘEVODOVKA

Pružnost motoru 9
Převodovka 9
Spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 9
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Euro NCAP
Výsledky bariérových testů Citroënu C5:

x x x x
Maximum je pět hvězdiček


Prognóza odhadce

Citroën C5 bezpochyby osloví i na českém trhu více zájemců než jeho předchůdci. Ještě nějaký čas však potrvá, než bude v tuzemsku opravdu konkurovat tradičně zavedeným značkám. V obchodu s ojetými vozy, kde více než reklama platí skutečná kvalita a pověst automobilu prověřená časem, může nová strategie francouzské firmy fungovat rychleji. Přestože lze očekávat větší pokles hodnoty v závislosti na čase, který bude lehce pod průměrem ve srovnání s konkurencí, zájem o model poroste. Na trhu ojetin se C5 bude nabízet za různé ceny a bude hodně záležet na stavu a místě. Po pětiletém provozu a zhruba 150 tisících kilometrů klesne hodnota vozu zhruba na 290 tisíc korun. Fanda citroënu bude ochoten zaplatit více, ostatní zájemci se budou snažit sehnat auto levněji.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Když vadí handicap
Automobil střední třídy obvykle má všechno, co posádka - a to i ta s tělesně znevýhodněným jedincem - potřebuje k bezpečné přepravě. Platí to také o Citroënu C5, u něhož navíc oceňuji dešťové a světelné senzory, které reagují bezpečněji než řidič. Pohodlí umocňuje kromě mnoha jiného také neobvyklá dvojitá loketní opěrka na předních sedadlech. Typický hydropneumatický systém může zvyšováním nebo snižováním světlé výšky podvozku pomoci k nastupování do auta méně pohyblivým. Problémem zůstává vyšší cena, která ani u nejlevnějších verzí a po možných daňových úlevách pro handicapovaného motoristu do výše sta tisíc korun neklesne pod půlmilionovou hranici.
Martin Kovář, autor je spolupracovníkem redakce

Očima designéra
Je mi trochu líto designérů, kteří budou muset spolknout hořkou pilulku chladnějšího přijetí Citroënu C5 na trhu, čímž vlastně shrnuji svou největší výtku ke karosérii. Jakmile se však pozorovatel smíří s velmi konzervativním vzhledem vozu, začne na něm objevovat jiné hodnoty. Celkově robustní design bude oproti předchůdcům daleko pomaleji stárnout.
Pětidveřový liftback  maskovaný za sedan má také co nabídnout. Zavazadlový prostor je daleko přístupnější, byť za cenu nezvykle tvarovaných a mohutných sloupků, které výrazně omezují výhled dozadu.
Jiný svět se pak otevírá při usednutí za volant C5. Například přístrojová deska je velmi elegantní a praktická. Dominantní jsou dvě oblé křivky, které vymezují "sféry vlivu" řidiče a spolujezdce. Za tvarovým řešením nezaostává ani zpracování, které používá kvalitní materiály.
Co se týká vnitřního prostoru, byly na tom citroëny vždy výborně, především díky tradičně velkému rozvoru. Ani C5 není výjimkou, přestože v přímém srovnání s konkurenční Škodou Superb neobstojí.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce


Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů (v milimetrech)

model

místo pro kolena vzadu

výška vzadu

šířka vpředu

šířka vzadu

úhlopříčka kufru

výška hrany kufru

šířka/výška otvoru kufru

objem kufru

Citroën C5

185

885

1550

1530

1230

700

1160/720

455/1310

Opel Vectra 4 dv.

165

835

1430

1430

990

720

870/460

500/-

Peugeot 406

175

865

1455

1458

1170

710

1230/460

430/-

Volkswagen Passat

195

860

1475

1475

970

705

940/440

475/800

Renault Laguna

195

850

1465

1465

1100

705

940/1100

430/1500

Škoda Octavia 1)

70/95 2)

855

1420

1425

1190

710

990/880

528/1328

Poznámky: 1) uvedeno jen pro srovnání, jedná se o vůz o třídu menší; 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES

Citroën C5

Citroën C5 dokáže měnit světlou výšku buď podle pokynů řidiče nebo v závislosti na rychlosti jízdy.

Citroën C5 - palubovka

Citroën C5 - zboku

Citroën C5 - zavazadlový prostor

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 / 140 kW...
Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 / 140 kW...

r.v. 2016, naj. 460 km, diesel, 1. majitel
999 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.