Fuj, ta vzducholoď ani nevypadá jako auto, ošklíbají se jedni. Tak pohodlné svezení jste ještě nezažili, namítají druzí. A pravdu mají obě strany.
Vzhledově tohle velké auto (délka 4,6 metru) rozhodně neuchvátí: vypouklé boky s tupou přídí a nevýraznou zádí mohou skutečně připomenout vzducholoď Zeppelin.
Ale rychle na to zapomenete, když se zaboříte do velkých plyšových sedaček a necháte se jemně houpat citroënářskou specialitou – hydropneumatickým pérováním.
A nejvíc vás překvapí, jak se autu líbí ve vysokých rychlostech – na dálnici do Lipska se zapovídáte se spolujezdkyní a naráz zjistíte, že máte na tachometru 190. Ovšem zevnitř to nepoznáte, odhlučnění je vynikající.
Na takové zážitky navíc nepotřebujete žádnou závratnou milionovou sumu – v autobazaru za tento exemplář s ideálním naftovým motorem 2.2 HDi požadovali 199 tisíc korun.
Jediné, co nám kazilo dojem z ojetého citroënu, byly už zvlněné brzdové kotouče a jejich citelné "kopance“ při razantním brzdění. Jejich výměna se však po důkladnější prohlídce ukázala být jedinou nutnou opravou, do níž bude třeba investovat asi 7,5 tisíce korun.
Testované auto mělo pod kapotou naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru s moderním systémem vstřikování common rail. K autu se hodí skvěle, plynule táhne už od nízkých otáček a jeho hlučnost je zanedbatelná.
Průměrnou spotřebou 7,8 litru (podle našeho měření) se sice nemůže rovnat "tédéíčkům“ od Volkswagenu, které umějí jezdit i "za šest“, ale tichým a pravidelným chodem je překonává. Však také v roce 2001 získal titul Nejlepší naftový motor na světě. I proto, že byl vybaven tehdy revolučním filtrem pevných částic (FAP), který zachytává většinu sazí, jež jinak diesely chrlí z výfuku.
Právě to však může být pro dnešní kupce ojetiny nepříjemným překvapením: životnost FAP je totiž 120 tisíc kilometrů, a nového majitele tak čeká brzy nutnost jeho výměny. A ta není levná: 16 tisíc korun.
Chvála gumových koulí
Tím, co citroëny vyšších tříd odlišuje od veškeré konkurence, je takzvané hydropneumatické pérování. Zjednodušeně řečeno, finta je v tom, že auto "pruží“ na gumových koulích naplněných vzduchem a hydraulickou kapalinou – a jejím přepouštěním lze i regulovat výšku vozu.
U námi testované C5 se 117 tisíci ujetých kilometrů (doložených francouzskou servisní knížkou) fungoval systém bezvadně; ostatně podle zkušeností servismanů i majitelů s ním nebývají problémy ani po 200 tisících kilometrů, během nichž výrobce poskytuje záruku.
Pokud později začne kapalina téct, což byla obávaná bolest starších velkých citroënů (a zákazníci se pak začali bát i těch menších, které tento systém nikdy neměly), stačí koule vyměnit – jedna stojí asi 2000 korun, což není nijak závratná suma.
K pohodlí přispívá i velmi prostorný interiér: pro srovnání, cestující se mohou roztahovat na 1,54 metru šířky (v loktech) – ve Škodě Superb je to o plných osm centimetrů méně.
Bezpečná i celkem spolehlivá
Posádka se v C5 může cítit nejen pohodlně, ale i bezpečně. Vůz se šesti airbagy získal v roce 2001 čtyři hvězdičky v nárazových testech EuroNCAP, což byl pěkný výsledek. Zkušebna ocenila tuhou karoserii C5, výtku měla jen ke kontaktu volantu s hrudníkem řidiče. Ale ochrana proti bočnímu nárazu byla stoprocentní.
Co se týče spolehlivosti, zde tak jednoznačné údaje k dispozici nemáme. Model C5 se v tabulkách německých technických kontrol TÜV neobjevuje, ale alespoň nějakou představu si lze udělat ze spolehlivosti jeho předchůdce Citroënu Xantia.
Je to vzhledem k pověsti francouzských značek překvapení, ale Xantia byla vždy nadprůměrná – třeba ve stáří šest až sedm let mělo vážnou poruchu 13,2 procenta xantií, zatímco průměr byl 17 procent. Také zkušenosti automechaniků potvrzují odolnost "cé pětky“.
Citroën C5 motor: 2,2 HDi, 98 kW rok výroby: 2001 najeto: 117 000 km cena: 199 000 Kč rozměry (d x š x v x rozvor): 4618 x 1770 x 1476 x 2750 mm objem kufru: 456 l prům. spotřeba: 7,6 l/100 km |
Servisní rady |
Naftová 2.2 HDi má rozvody poháněné ozubeným řemenem, jehož výměna je předepsána po každých 160 000 km. Cena výměny včetně práce je cca 6200 Kč. Výměna oleje je předepsána po 20 000 km nebo po jednom roce, přijde na 2600 Kč i s prací. Hodina práce ve značkovém servisu: 682Kč s DPH. |
Náhradní díly | |
přední nárazník | 8675 |
přední blatník | 4225 |
př. světlomet | 6445 |
brzd. destičky | 3219/sada |
brzd. kotouče | 6221/kus |
zad. díl výfuku | 12 658 |
zadní blatník (celý bok) | 12 033 |
Poznámka: ceny v Kč s DPH Zdroj: Citroën Praha |
Pohled experta |
Citroën C5 je vůz určený pro zákazníky, kteří upřednostňují pohodlí před sportovním svezením. Ti získají za poměrně příznivou cenu dobře vybavený, prostorný automobil, který podle našich zkušeností patří k průměrně spolehlivým – nejčastěji se objevují poruchy elektroinstalace, pískání brzd, hlučnější převodovky u dieselů, vůle v čepech přední nápravy, hučící ložiska kol a vůle v táhlech stabilizátorů. Průměrná cena ročníku 2001 v našich autocentrech je 209 tisíc korun. |
Petr Suchánek, manažer prodeje AAA Auto |