Citroën C6 má chodce rád, Jeep Grand Cherokee ne

  • 38
Nárazovými testy prošla další várka nových automobilů různých značek. Skvělého výsledku v nárazových testech společnosti Euro NCAP dosáhly Fiat Punto či Toyota Yaris. Zklamáním je výsledek oblíbeného Chevroletu Spark. Nezávislá organizace EuroNCAP slaví deset let existence. Znáte Rover 100? Britští policisté se v něm báli jezdit.

Byli byste ochotni si připlatit si za vůz, který je k chodcům bezpečnější?

Výsledky ankety ZDE

Patnáct moderních aut z různých kategorií prošlo posledním letošním kolem náročných nárazových testů mezinárodně uznávané organizace Euro NCAP.

Výsledky ukázaly, že míra ochrany posádky i těch nejmenších aut opět pokročila.

Pozitivní zprávu máme i pro chodce. Vlajková loď automobilky Citroën - model C6 -jako první automobil dosáhla maximálního zisku čtyř hvězdiček při simulaci srážky automobilu s chodcem.

Toho dosáhla především díky aktivní kapotě, která tlumí náraz člověka na tvrdou motorovou část auta.

EuroNCAP slaví deset let

První fotky aut rozbitých při crashtestech se objevily až v roce 1997. Organizace, která bojuje za bezpečnost automobilů, byla ovšem založena už o dva roky dříve.

Prvotní podporu dostalo EuroNCAP od britských autoklubů AA a RAC a mezinárodní automobilové federace Fia. Myšlenka nezávislých crash testů se zpočátku vůbec nezamlouvala automobilkám, které tvrdily, že jsou testy nevěrohodné, protože jsou prováděny za příliš vysokých rychlostí.

První várka testů proběhla v únoru 1997. Nejhůře tehdy dopadl Rover 100, který dostal za ochranu pouhou jednu hvězdičku z pěti. Britští rodiče pak zakazovali svým ratolestem malý rover používat a britští policisté v něm odmítali jezdit.

Za desetiletí rozbíjení aut utratilo EuroNCAP 9 milionů eur na anonymní nákupy aut, které pak jeho technici posílali proti zdi. Crashtest si ve speciálních laboratořích vyzkoušelo na 400 vozů, pro zhodnocení bezpečnosti je třeba alespoň dvou aut (pro čelní a boční náraz).

V průběhu let se postoj automobilek k crashtestům změnil. Mnoho jich dnes používá pětihvězdičkové hodnocení při prezentaci svých modelů.

Nejmenší se lepší
V České republice jsou nejprodávanější auta spadající do nižší třídy. V této kategorii prošlo posledním testem celkem šest vozů, které se prodávají či budou prodávat i na tuzemském trhu. Nejlépe dopadly Toyota Yaris a Fiat Punto.

Za ochranu pasažérů si shodně odnesly po pěti hvězdičkách. Jen o jednu hvězdičku méně pak získal Volkswagen Fox, Kia Rio a Mitsubishi Colt.

Právě u Coltu však zklamal výsledek simulace srážky s chodcem. Krátká a svažitá kapota tohoto vozu nedává chodci v případě nehody příliš velkou šanci.

***

NEJSLABŠÍ VÝSLEDKY: Chevrolet Matiz/Spark skončil v posledním kole testů Euro NCAP nejhůř. Na druhé straně o nic lépe nedopadl podstatně větší Jeep Grand Cherokee, který díky své robustnosti poskytuje dobrou ochranu posádce, ale doslova nulovou chodcům.

***

Nelichotivého výsledku mezi nejmenšími auty dosáhl miláček českých řidičů - Chevrolet Spark, dříve označovaný jako Matiz. Tento automobil totiž za ochranu posádky dostal dnes už podprůměrné dvě a půl hvězdičky.

Z celkového počtu 40 možných bodů jich za ochranu cestujících dostal pouhých 17. „Nízký bodový zisk způsobilo především velké nebezpečí vážného zranění při bočním nárazu,“ vysvětlují testovací komisaři ve zprávě Euro NCAP.

V průběhu let bezpečnost aut razantně narůstá. Dokumentuje to například Renault Clio, model starý téměř jako EuroNCAP.

Renault Clio (1996)
ochrana posádky:
**
ochrana chodců:
*

Renault Clio (1996)
ochrana posádky:
****
ochrana chodců:
**

Renault Clio (1996)
ochrana posádky:
*****
ochrana chodců:
*
(nová metodika)

Auta pro rodinu
Mezi auty pro rodinu si nejlépe vedl Fiat Croma. Pět hvězdiček a 34 bodů za ochranu posádky, k tomu navíc čtyři hvězdičky z pěti za ochranu dětí v dětských sedačkách je opravdu pěkný výsledek. Po čtyřech hvězdách za ochranu posádky získal Seat Leon a Mazda 6. Ještě o něco lépe si vedla Mazda 5 s pěti hvězdičkami. V kategorii luxusních aut maximálního počtu pěti hvězdiček dosáhl Citroën C6. O jednu méně si odvezl Jeep Grand Cherokee. 

I chodci už mají dnes šanci

Bezpečnost auta je jednou z oblastí, která stále více bude rozhodovat o jeho úspěšnosti na trhu. Vývoj už se ale nezabývá jen bezpečností pasažérů. Stále více důrazu se klade i na bezpečí chodců.

Důkazem je takzvaná aktivní kapota Citroënu C6, díky níž tato francouzská novinka v nárazových testech, které simulují srážku s chodcem, získala maximální počet čtyř hvězdiček. „Automobil má veliký motor. Následky srážky s vozem by pro člověka, který obvykle narazí právě na motorovou část, byly bez aktivní kapoty velmi špatné,“ říká Martina Bedrnová, tisková mluvčí českého zastoupení automobilky Citroën. A v čem spočívá tajemství aktivní kapoty?

Na bocích nárazníku auta jsou čidla zrychlení a po celé šířce je veden snímač z optických vláken. Tyto senzory v případě srážky s chodcem během několika milisekund vyhodnotí situaci a následně rozhodnou o řešení situace. „Jestliže počítač vyhodnotí, že se vůz skutečně střetl s osobou, odpálí se pyrotechnické patrony, které zvednou víko o několik centimetrů. Člověk pak nepadá na tvrdý motor, ale na pružný plech kapoty,“ vysvětluje Bedrnová. Ale toto zařízení má smysl pouze tehdy, když ke kontaktu s chodcem dojde v rychlosti nejvýše 30 až 50 kilometrů za hodinu.

 

Peugeot 407 v crashtestu EuroNCAP

Citroën Berlingo v crashtestu EuroNCAP

Citroën C6 v crashtestu EuroNCAP

Jeep Grand Cherokee v crashtestu EuroNCAP

Mitsubishi Colt v crashtestu EuroNCAP

Fiat Croma v crashtestu EuroNCAP

VW Fox v crashtestu EuroNCAP

Seat Leon v crashtestu EuroNCAP

Mazda 5 v crashtestu EuroNCAP

Mazda 6 v crashtestu EuroNCAP

Fiat Punto v crashtestu EuroNCAP

Kia Rio v crashtestu EuroNCAP

Chevrolet Spark v crashtestu EuroNCAP

Toyota Yaris v crashtestu EuroNCAP