Citroën DS 5LS R

Citroën DS 5LS R | foto: Citroën

Čínský citroën pro řidiče Formule 1 a jejich rodiny

  • 12
Citroën DS 5LS je prémiový sedan pro čínský trh. Spíš pohodlné než sportovní auto. Ale pokud má v označení ještě písmenko R a auto sedí víc přilepené k zemi, tak má pod kapotou 300 koní. A to je opravdu hodně. Tato specialitka se pravděpodobně dočká i sériové podoby.

Citroën zrovna není mezi běžnými motoristy synonymem pro sportovní auta. Pohodlí ano, ale rychlost? Přitom Citroën už mnoho let hraje první housle v závodech rallyového mistrovství světa WRC. Jenže tam použité závodní speciály nemají se sériovou produkcí mnoho společného.

Přesto automobilka nabízí ostřejší verze svých modelů s označením R. Týká se to modelu z prémiové řady DS, konkrétně trojky, a to i verze s otevřenou střechou. Novým přírůstkem do této společnosti je další model z řady DS a překvapivě to je sedan DS 5LS (více zde). Model je totiž určen výhradně pro čínský trh a ani karoserie sedanu se nezdá být, především u Citroënu, tou nejvhodnější pro sportovní model.

Ještě zajímavější je technika pod kapotou. Auto pohání čtyřválec s objemem 1,6 litru s turbodmychadlem. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby výrobce neuváděl, že motor disponuje výkonem 300 koní, respektive 221 kW. A to je na objemově poměrně malý motor už pořádný výkon. Stejný výkon má třeba nejsilnější Golf R, ale ten ho doluje z dvoulitrového objemu.

Motor 1,6 THP, který v upravené verzi Citroënu DS 5LS R pravděpodobně tepe, dosud dává nejvíce 199 kW v modelu RCZ R sesterského Peugeotu. Čínská novinka ho tedy docela výrazně překonává a přidává i na maximu točivého momentu. Místo 330 Nm v RCZ R bude mít čínský sedan až 400 Nm. Základní provedení tohoto agregátu pak má výkon 113 kW (155 koní) a motor najdeme v mnoha modelech Peugeotu i Citroënu.

Citroën DS 5LS R

Sedan motor kombinuje s blíže nespecifikovanou sekvenční převodovku s pádly pod volantem. Základní provedení DS 5LS má na čínském trhu v nabídce jen motor 1,6 THP ve výkonových verzích THP 160 a THP 200, které označují výkon v koních.

Sportovní geny auto ukazuje na první pohled. Na spodku ho obepínají spoilery, které opticky ještě zvýrazňují podvozek snížený o 15 milimetrů. Výrazná speciální červená metalická barva kontrastuje s neobvyklými vertikálními matnými pruhy na dveřích. Upravena je i přední maska, která je vyvedena v tmavě šedém odstínu chromu. Výrobce rozšířil rozchod předních kol a upravil brzdy. Samozřejmostí je mnohokrát aplikované písmeno R, které ukazuje na sportovní ambice auta. Výrobce upozorňuje, že karbonové doplňky na výstavním exempláři jsou opravdu z karbonu a není to žádná obvyklá imitace.

Základní verze auta měří na délku 4,7 metru. Je dost široké, na šířku má 1,84 metru, na výšku měří rovných 1,5 metru a rozvor má slušnou délku 2,71 metru. Jistě víme, že sportovní model bude nižší, zbylé rozměry by se od základního provedení neměly příliš lišit.

Citroën DS 5LS R

Další detaily o novince si Citroën schovává na nadcházející autosalon v Pekingu (začíná 20. dubna), kde bude mít Citroën DS 5LS R výstavní premiéru. Auto by se mělo dostat na trh, respektive minimálně optická podoba vozu. Otázka visí nad motorem, který možná v sériovém provedení bude mít nižší výkon. Již základní model DS 5LS je určen jen pro Čínu, a tak je téměř jisté, že i sportovní varianta bude v prodeji jen na čínském trhu.

Ten je pro většinu evropských automobilek klíčový a Citroën na něm sází na různorodý mix nových, starších a speciálních modelů. Velká očekávání vkládá do prodejů prémiové řady DS, takže i proto výhradně pro čínský trh připravil sedan DS 5LS.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž