Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën DS: dědeček, který to natře i mladíkům

aktualizováno 
Jako by tomu autu ani nebylo 40 let. Takový dojem jsem si odvážel z odpoledne s dnes už historickým Citroënem DS. Dokonce bych se nebál říci, že kdyby některá současná auta jezdila jako "déeska", mohli by si jejich konstruktéři gratulovat.

Citroën DS | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Neobvyklá řešení, revoluční tvary

Sedět za volantem Citroënu DS z roku 1969 je zážitek. Nejdřív jsem měl obavy. Čekal jsem, že se budu prát s volantem, který půjde sotva otočit, že auto nebude moc brzdit, děsil jsem se, jak bude u takhle starého auta fungovat poloautomatické řazení... Bylo to zbytečné.

Tahle nějak si totiž představuji pohodlí a exkluzivní styl. Sotva s citroënem vyjedete na silnici, jste král. Ostatní řidiči zpomalují, z protisměru na vás mávají... Design "déesy" ohromil už v roce 1955, kdy byla představena. A ohromuje i dnes.

Citroën DS

Protáhlá kapota, která kromě motoru překvapivě skrývá ještě rezervu, splývající karoserie a blatníkem zakryté téměř celé zadní kolo. Dojem ještě zvyšují detaily jako třeba nádherně vyvedená chromovaná linka nad oběma dveřmi končící směrovým světlem.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Citroën můžete koupit na www.automodul.cz

Extravagance ale není pokaždé jenom ke koukání. Fascinující je, že střecha francouzské automobilové ikony je z plastu. Důvod? Nižší váha. Bez povšimnutí nejde přejít ani světla, která se natáčejí podle toho, jak otáčíte volantem.

Krása a extravagance ovšem pokračují i uvnitř. Tvar jednoramenného volantu vzbuzuje úsměv. To samé platí i pro zpětné zrcátko, které je neobvykle přidělané na palubní desce. Obdiv si pak zaslouží kožená sedadla, za která by se nemusel stydět ani bar pětihvězdičkového pařížského hotelu.

Houpavý a svižný

Ale dost dívání. Startujeme. A další překvapení: nejprve nohou odbrzdit, otočit klíčkem a... Nic. Teprve když se páka poloautomatické převodovky posune doleva, motor naskočí. Pak zařadit jedničku a vyjet. Protože na silnici vyjíždíme z polní cesty, hned zažívám to, na co jsem se těšil nejvíc - tam, kde by normální auto drncalo, Citroën DS se díky hydropneumatickému pružení jen plavně zhoupne.

Citroën DS

Citroën DS 21 v číslech
rok výroby 1969
objem motoru 2 175 ccm
počet válců 4
max. výkon 92 kW/125 k
průměrná spotřeba 10 l/100 km
délka vozu 4 826 mm
objem nádrže 64 l

Posádka žádné nepohodlí nezaznamená. Na české silnice jako ušité.

Pak už jen pomalu zrychluji a pákou nad volantem přidávám rychlosti. Díky poloautomatu můžu zapomenout na spojkový pedál. Stejně tu žádný není.

Na silnici hodně rychle mizí obava z toho, že "déesa" bude líná, 125 koní v motoru o objemu 2,2 litru s nepřímým čtyřbodovým elektronicky řízeným vstřikováním paliva dokazuje, že tomu tak rozhodně není. I když roky na to má, tohle zkrátka není veterán.

Nakládali jsme ji ještěrkou

Zapůjčený Citroën DS byl vyroben v roce 1969. Jeho majitel Michal Zlámal vždy jezdil mercedesy, ale jednoho dne sedl do Citroënu BX a bylo to.

Citroën DS

"Před mnoha lety jsem sháněl auto, na které jsem měl 100 tisíc, chtěl jsem, aby bylo s naftovým motorem, posilovačem řízení, centrálním zamykáním a elektrickým stahováním oken. Volba padla na Citroën BX. Krásný sice nebyl, ale ohromě mě překvapil tím, jak byl pohodlný. Nakonec jsem jich měl asi osm. Kromě modelu BX ještě asi šest CX, osm XM, Xantii, dva Citroëny C5 a před lety jsem si přivezl ještě 2CV, které se říká kachna," vypočítává Zlámal. Citroën DS si z Francie přivezl v roce 2004.

Až do loňského jara ho s různými přestávkami dával dohromady. O tom, v jakém byla "déesa" stavu, svědčí způsob její přepravy. "Nakládání na odtahovku probíhalo ještěrkou a sundávání násilím," vzpomíná Zlámal.

Rozebrat, vyvařit a složit

Téměř vše na autě je původní. Zůstaly i takové díly, jako ložiska a čepy, původní jsou dokonce i brzdové destičky. Nový je lak a kožené čalounění v interiéru. Celý vůz bylo ovšem potřeba rozebrat, karoserii vyvařit a vše znovu složit dohromady. Shánět náhradní díly prý nebylo nijak složité.

Citroën DS

"Koupit se dá všechno. Dokupoval jsem třeba starší kliky do interiéru, protože část jsem jich tam nechal a úplně nové by se s těmi původními tloukly. A když se nepodaří sehnat díl původní, koupíte nový. Existují firmy, které je dělají dodnes," vysvětluje Zlámal. Podle něho je nejlepší si pro Citroën DS zajet do Francie.

"Pro většinu lidí je asi snazší si pro něj zajet do Německa, ale tam se dá dost často narazit na auto, kterému já říkám navoněná bída. První dojem dobrý, ale když do něj začnete šťourat, zjistíte, že je to vrak plný kytu," říká Zlámal.

Citroën DS

Chcete podobné? Připravte si alespoň 200 tisíc

Že pořízení "déesy" není nic levného, zjistíte pohledem na německý server s ojetinami. Ucházející kus se prodává za sedm a více tisíc eur. Námi vyzkoušený model si Michal Zlámal koupil v přepočtu za 50 tisíc korun. Ovšem pak následovala jeho kompletní renovace.

Fotky z renovace:

Citroën DS - původní stavCitroën DS - původní stavCitroën DS - původní stavCitroën DS - původní stavCitroën DS - původní stav

"Ono může být lákavé si přivézt "déesu" za pět tisíc eur, jenže stejně s největší pravděpodobností zjistíte, že budete muset dělat lak, a v tu chvíli vypravujete celou karoserii. A pokud si to neděláte sami, pak vás to stejně na dalších 200 tisíc vyjde," vysvětluje Zlámal. Aby prověřil svůj vůz, zvolil prázdninovou trasu do Itálie na sraz majitelů vozů Citroën dlouhou 1 350 kilometrů.

"Jeli jsme celá čtyřčlenná rodina a jediné, co nám chybělo, byla klimatizace. Jinak to bylo bez problémů. Po dálnici jedete pořád rychlostí 130 a v Německu 150 kilometrů za hodinu. Jen spotřeba není malá. V průměru jsme jeli za nějakých 11 litrů."

Citroën DS

"DéeSo" se vrátí

Podle informací renomovaného magazínu Automotive News se Citroën chystá ve čtvrtek 5. února oznámit představení řady luxusních aut s novou značkou DS.

Moderní pokračovatel legendy, vyráběné v letech 1955-1975, se představí na autosalonu v Ženevě při příležitosti oslav 90. narozenin automobilky.

V Ženevě se představí DS3, postupem času pak přibudou DS4 a DS5. Jako základ poslouží citroëní modely C3, C4 a C5.

Moderní "déesa" prý bude zdobit především vytříbený design a bohužel i vysoká cena. Malá DS3 dorazí do prodeje v první polovině roku 2010, pak přijde čas větších modelů - DS4 v první polovině 2011 a DS5 půl roku na to.





Nejčtenější

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Další z rubriky

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Porsche GT3 modelové řady 996
Porsche před 25 lety zachránili Japonci, učili ho vyrábět auta

Byť bylo porsche vždy značkou se zvukem přepychu, na začátku 90. let slavná německá automobilka stála před krachem. Spasilo ji to, že najela na japonské metody...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.