Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Našli jsme utajený poklad, francouzskou bohyni z Čech

aktualizováno 
Legenda mezi legendami. Nejslavnější Citröen všech dob letos slaví 60 let od začátku výroby. Koncem osmdesátých let chystali v semilské továrně na hračky Kovozávody Semily výrobu modelu DS, který měl doplnit řadu skládacích „angličáků“ řady Monti Metal.

Model Citröenu DS ve vývojovém oddělení českého výrobce hraček Monti System | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Francouzsky se jeho jméno čte „déesse“, což znamená bohyně. Zrodila se na pařížském autosalonu v roce 1955 a hned se stala jedním ze symbolů Francie.

Prototyp červeného modelu veleslavného Citroënu DS jsme objevili ve vývojovém oddělení českého výrobce legendárních hraček Monti System, Seva nebo Seko. 

Fotogalerie

Ten měl být původně vzorem pro plánovanou sériovou výrobu a protože jde o úplně první návrh, je vyroben v dvojnásobně větším měřítku, než v jakém opouštěly výrobní linku běžné modely Monti Metal (1:48), které doplňovaly dodnes vyráběné plastové Monti Systemy.

Z výroby nakonec sešlo a modelovou řadu, ve které byly nakonec jen Škoda Favorit s Tatrou 613, tak červené DS nikdy nerozšířilo. Skládací „angličáky“ Monti Metal se vyráběly jen několik let, dnes už patří spíše mezi sběratelské unikáty.

Velká francouzská revoluce

Citroën DS patří k nejznámějším a nejpřevratnějším modelům francouzského automobilismu. Za dvě desetiletí (1955 - 1975) se jich vyrobilo 1 450 746 kusů v bezmála 150 verzích. Vůz měl revoluční hydropneumatický systém odpružení doplněný o zařízení, které umožňovalo samočinnou úpravu světlé výšky vozu. Další revolucí byl také například posilovač řízení nebo přední brzdové kotouče.

Prototyp Citröenu DS 21 vystavený v pařížském showroomu automobilky pohání...

Závodní prototyp Citröenu DS 21 pohání vidlicový šestiválec od Maserati z lehké slitiny o objemu 2 990 cm3. Maximální výkon 250 koní dosahoval při sedmi tisících otáčkách. Švédský rallyový jezdec Björn Waldegaard s ním dojel druhý ve čtyřiadvactihodinovém závodě na ledě v Chamonix v roce 1972. Dokázal to i díky proslavenému hydropneumatickému odpružení DSa. V závodě totiž zul pneumatiku předního kola, konstrukce podvozku ale umožňuje jízdu jen na třech kolech, díky tomu Waldegaard dojel do cíle.

Nádherná žraločí karoserie je dílem sochaře Flaminia Bertoniho a technickou stránku obstaral původně letecký konstruktér André Lefebvre. U typu Palas se dokonce objevilo natáčení světlometů podle polohy předních kol, vůz si tak dokázal svítit do zatáčky.

Z dalších technických lahůdek stojí za zmínku převodovka spolupracující s automatickou spojkou, která předznamenala vznik dnešní robotizované převodovky. Inženýři při konstrukci bohyně použili také na svou dobu pokrokové materiály jako například hliník pro kapotu motoru a plast pro střechu.

V bývalém Československu se DS stal populární hlavně díky filmové sérii s Fantomasem, kde Citroën zeleného zločince dokonce dokázal létat.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Další z rubriky

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.