Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Našli jsme utajený poklad, francouzskou bohyni z Čech

aktualizováno 
Legenda mezi legendami. Nejslavnější Citröen všech dob letos slaví 60 let od začátku výroby. Koncem osmdesátých let chystali v semilské továrně na hračky Kovozávody Semily výrobu modelu DS, který měl doplnit řadu skládacích „angličáků“ řady Monti Metal.

Model Citröenu DS ve vývojovém oddělení českého výrobce hraček Monti System | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Francouzsky se jeho jméno čte „déesse“, což znamená bohyně. Zrodila se na pařížském autosalonu v roce 1955 a hned se stala jedním ze symbolů Francie.

Prototyp červeného modelu veleslavného Citroënu DS jsme objevili ve vývojovém oddělení českého výrobce legendárních hraček Monti System, Seva nebo Seko. 

Fotogalerie

Ten měl být původně vzorem pro plánovanou sériovou výrobu a protože jde o úplně první návrh, je vyroben v dvojnásobně větším měřítku, než v jakém opouštěly výrobní linku běžné modely Monti Metal (1:48), které doplňovaly dodnes vyráběné plastové Monti Systemy.

Z výroby nakonec sešlo a modelovou řadu, ve které byly nakonec jen Škoda Favorit s Tatrou 613, tak červené DS nikdy nerozšířilo. Skládací „angličáky“ Monti Metal se vyráběly jen několik let, dnes už patří spíše mezi sběratelské unikáty.

Velká francouzská revoluce

Citroën DS patří k nejznámějším a nejpřevratnějším modelům francouzského automobilismu. Za dvě desetiletí (1955 - 1975) se jich vyrobilo 1 450 746 kusů v bezmála 150 verzích. Vůz měl revoluční hydropneumatický systém odpružení doplněný o zařízení, které umožňovalo samočinnou úpravu světlé výšky vozu. Další revolucí byl také například posilovač řízení nebo přední brzdové kotouče.

Prototyp Citröenu DS 21 vystavený v pařížském showroomu automobilky pohání...

Závodní prototyp Citröenu DS 21 pohání vidlicový šestiválec od Maserati z lehké slitiny o objemu 2 990 cm3. Maximální výkon 250 koní dosahoval při sedmi tisících otáčkách. Švédský rallyový jezdec Björn Waldegaard s ním dojel druhý ve čtyřiadvactihodinovém závodě na ledě v Chamonix v roce 1972. Dokázal to i díky proslavenému hydropneumatickému odpružení DSa. V závodě totiž zul pneumatiku předního kola, konstrukce podvozku ale umožňuje jízdu jen na třech kolech, díky tomu Waldegaard dojel do cíle.

Nádherná žraločí karoserie je dílem sochaře Flaminia Bertoniho a technickou stránku obstaral původně letecký konstruktér André Lefebvre. U typu Palas se dokonce objevilo natáčení světlometů podle polohy předních kol, vůz si tak dokázal svítit do zatáčky.

Z dalších technických lahůdek stojí za zmínku převodovka spolupracující s automatickou spojkou, která předznamenala vznik dnešní robotizované převodovky. Inženýři při konstrukci bohyně použili také na svou dobu pokrokové materiály jako například hliník pro kapotu motoru a plast pro střechu.

V bývalém Československu se DS stal populární hlavně díky filmové sérii s Fantomasem, kde Citroën zeleného zločince dokonce dokázal létat.

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 26 010 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.