Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën Saxo 1,1 - malé auto za dost peněz

aktualizováno 
- Citroën Saxo se vnitřním prostorem řadí mezi minivozy a každému dospělému člověku to výmluvně připomene: na zadních sedadlech je málo místa pro nohy. Z redakčního testu dál vyplynulo, že lepší - rozměrově nadprůměrný - je kufr. Šedesátikoňový motor 1,1 dává autu dostatek hbitosti, ve vyšších otáčkách však zaplaví kabinu hlukem. Navíc malý citroën není ve srovnání s konkurencí zrovna laciný a jeho výbava má několik nedostatků. Také brzdy by mohly být účinnější.

Měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) potvrdilo subjektivní pocity z malého prostoru na zadních sedadlech. Sedí-li za volantem muž průměrného vzrůstu, je podobně velkým pasažérům na zadním sedadle těsno. Ale přestože testovaná verze měla jen pár předních dveří, nebyla cesta na zadní místa krkolomná ani pro dospělé. Přední sedadlo totiž po odjištění vyjede kupředu a opěradlo se sklopí k palubní desce. Pojistka je ovšem umístěna neprakticky - dole pod opěradlem. Před nastoupením na zadní sedadla tak nezbývá, než se Citroënu Saxo uklonit. Vpředu je místa relativně dost, samozřejmě v rámci možností minivozu. Řidič ale postrádá výškově nastavitelný volant, který není ani za příplatek. Čalounění sedadel a dveří stejně jako černý plast přístrojové desky nepůsobí levným duchem. Sedadla by mohla mít pevnější boční vedení, aby lépe držela řidiče a spolujezdce ve vzpřímené poloze i v ostrých zatáčkách. Saxo nemá v základní výbavě posilovač řízení. Neměla jej ani testovaná verze, a parkování se tak občas proměnilo v dřinu i pro řidiče-muže. Řešení je drahé: přiobjednat posilovač, to znamená přidat k ceně sedmnáct a půl tisíce korun. Krok za požadavky doby jsou také některé ovládací prvky malého saxa. Houkačka není na volantu, ale tam, kde jsou na ni zvyklí řidiči favoritů, tedy na přepínači blikačů. Z módy vyšla i táhla nastavení teploty větrání. Kritiku si zaslouží rovněž kolečko nastavující rychlost ventilace, které není při jízdě v noci osvětlené. Nepraktické umístění mají spínače elektrického stahování oken - jsou u páky ruční brzdy, na což se zvyká jen pomalu. A aby těch negativ nebylo málo, chybí vnitřní cirkulace vzduchu a s airbagem spolujezdce zcela zmizí odkládací místo. Naopak potěší nadprůměrný prostor pro zavazadla s velkým otvorem a dělené zadní sedadlo již v základní výbavě.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  15,2
Zrychlení 0-400 m (s)  19,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  34,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  35,7
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Velké a výrazné dvoustříškové logo Citroënu a zcela nová usměvavá vizáž s velkýma dětsko-femininníma »očima« je to první, čeho si pozorovatel všimne. Každodenní přitažlivost bez násilných extravagancí provází tuto kreaci, která se jak zevnitř, tak zvenku projevuje nadmíru roztomile až přítulně. Jako by tu věcná technika - u jiných značek záměrně zdůrazněná - neexistovala. A přece Citroën Saxo funguje jako zcela užitečné, šikovné a navíc ještě šarmantní autíčko. Tento více biologický než technický trend je patrný i na Citroënových studiích blízké budoucnosti, představovaných na mezinárodních autosalonech.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Záměr konstruktérů nejmenšího vozu tradičního výrobce ze země galského kohouta se podle mého názoru povedl. Modernizace Citroënu Saxo velmi prospěla, neboť ho vyvedla z určité uniformity a nenápadnosti předchozího modelu a zároveň zvýšila jeho konkurenceschopnost. Nejmenší citroën snad zlepšeným tlumením vibrací a speciálně optimalizovanou akustickou podlahou vystoupí z řady »rozklepaných« soukmenovců i konkurentů, kterých jsou plné autobazary. Zda to ovlivní prodejnost vozu i po pětiletém provozu, to ukáže až čas. Je to ale pravděpodobné, a proto i prognóza ceny při opětovném prodeji je mírně optimistická: 105 000 korun.
Peter Liška, autor je spolupracovník redakce

Nový Citroen Saxo doznal jen kosmetických úprav - nejmarkantnější jsou nová světla a mřížka chladiče.

Autor:


Témata: Citroën, Hluk


Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.