Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Citroën se chystá na blízkou budoucnost

  9:18
Současnost přeje nové kategorii sportovněužitkových vozů, a tak se dá předpokládat, že okruh jejich užitných vlastností se bude ještě dál rozvíjet.
Současnost přeje nové kategorii sportovněužitkových vozů, a tak se dá předpokládat, že okruh jejich užitných vlastností se bude ještě dál rozvíjet. Možná právě tím směrem, jak předpokládá studie C-Crosser francouzské automobilky Citroën.

Tvarově není studie žádným estetickým zážitkem už proto, že je přísně podřízena funkčnosti. Do 4,28 metru dlouhého vozu se vešlo šest sedadel po třech místech do dvou řad, což je výhodné, má-li se úpravou zadní partie vůz přeměnit v pickup. V takovém případě elektromotorky zasunou část střechy a zadní víko pod podlahu, zadní sedačky se sklápějí do podlahy ručně. Protože studie Citroënu má vzduchokapalinové odpružení, nechá se pro snadnější manipulaci s těžkým nákladem snížit zadní část vozu až o deset centimetrů a využít lze i zadní posuvné dveře. Kabinu je možné zezadu oddělit od nákladu elektricky posuvnou skleněnou stěnou, integrovanou do opěradla přední řady sedadel. Velice reálným pohledem do poměrně blízké budoucnosti je elektronické ovládání všech nejdůležitějších funkcí ­ hnacího agregátu, řízení a brzd. Protože u nich odpadá mechanická vazba, jsou všechny ovladače soustředěny do jednoho celku, kde vévodí polooválný věnec volantu s pevným středem. Odpadl tak nejen sloupek řízení, ale také všechny pedály (dvoulitrový motor HPi s přímým vstřikem benzinu je propojen s řadicím automatem), takže si řidič může celý řídicí panel přesunout po celé délce čelní desky. Záleží na tom, které sedadlo mu nejlépe vyhovuje. Stejně tak musí přemístit i displej se zbylými ovladači. Toto řešení má také významný bezpečnostní aspekt, protože sloupek řízení i pedály jsou při havárii vždy pro posádku rizikem. Určitě není nic překvapujícího na tom, že technici Citroënu vybrali pro studii vzduchokapalinové odpružení, které patří ke specialitám značky. Použitý systém dovoluje volit kvalitu odpružení nebo měnit světlost vozu například do terénu. Nejen pro tento případ dostal C-Crosser pohon všech kol s viskózní spojkou ve funkci mezinápravového diferenciálu. Je zajímavé, že se francouzští konstruktéři vrátili k řízení všech kol, které tady už v minulosti bylo, ale proti očekávání se nesetkalo s velkým ohlasem. Jeho výhodou je možnost při malých rychlostech natáčet přední a zadní kola proti sobě, čímž se zlepšuje manévrovatelnost vozu, jejich souhlasné natáčení zlepšuje stabilitu, mění-li automobil náhle směr ve vyšší rychlosti. C-Crosser patří zcela určitě k těm málo studiím, které se nesnaží za každou cenu prosadit něčím, co zavání senzací, ale používá funkce veskrze reálné.

Běžný řidič by se volantu pokusného vozu asi polekal a snad by i přemýšlel, zda to volant opravdu je. Elektronické ovládání všech nejdůležitějších funkcí umožňuje zrušit nejen sloupek řízení, ale také všechny pedály. A všechno je nejen pohromadě - s volantem budoucnosti se dá posunovat po celé délce čelní desky. Záleží na řidiči, kde chce sedět.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...