Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën postavil monstrózní stonožku, za všechno mohl Michelin

aktualizováno 
Není to žádné tajemství, ale je to věc tak stará, že si ji pamatuje málokdo: Citroën dlouhá desetiletí patřil výrobci pneumatik Michelin. A ten když potřeboval testovat nákladní pneumatiky, nechal si v Citroënu vyrobit monstrózní desetikolový model DS.

V červnu to bylo 40 let, co kontrolu nad Citroënem převzal Peugeot, ale málokdo by tipoval, že Citroën někdy patřil jinam, než do koncernu PSA. A málokdo si pamatuje, že dlouhá desetiletí Citroën patřil výrobci pneumatik Michelin.

Fotogalerie

Tomu legendární výrobce patří od konce roku 1934, kdy se Citroën dostal do velkých potíží a Michelin jako jeho největší věřitel firmu převzal. Zakladatel automobilky Andre Citroën se předtím snažil firmu prodat americkému koncernu General Motors, ale nepovedlo se. O rok později umírá na rakovinu (více zde).

Do finančních problémů se Citroën dostal vedle doznívající velké hospodářské krize i kvůli revolučnímu konceptu Traction Avant, což byla velmi pokroková koncepce automobilu se samonosnou karosérií a s pohonem předních kol (více zde). Model 7 CV jistě budete dobře znát z mnoha francouzských filmů.

Citroën Traction Avant 1934–57

Citroën Traction Avant 1934–57

Ale zpět k Michelinu. Ten vlastnil automobilku 40 let, prakticky do roku 1974, papírově do roku 1976. Mezitím na čas prodal minoritních 49 procent italskému Fiatu, k čemuž došlo v roce 1968. Ale majoritu si stále držel a nakonec od Fiatu koupil podíl zpět. Za dobu vlastnictví Michelinem vznikly u Citroënu jedny z nejkultovnějších modelů, ať již maličká „kachna“ 2CV, nebo Bohyně - model DS (více zde).

A právě z modelu DS vznikla stonožka. Bylo to v roce 1972, kdy Citroën vedle Michelinu vlastnil i Fiat. Není známo, jestli se bizarní testovací auto zachovalo.

Velmi nezvyklý vůz měl dvě přední natáčecí nápravy a hned tři zadní nápravy. Ale to hlavní se skrývalo uvnitř. Tam totiž Michelin testoval pneumatiky na nákladní auta a to konkrétně na jejich výdrž při vysokých rychlostech.

Poids Lourd Rapide

Testovaná pneumatika není na první pohled vidět, ale všimnete si jí při čelním pohledu. Byla umístěna uprostřed, takže vlastně tvoří třetí stopu. Michelin k vytvoření tohoto monstra přistoupil kvůli obavám z testování pneumatik přímo na nákladních autech. Případná závada by mohla způsobit fatální nehodu.

Desetikolový citroën dostal označení Poids Lourd Rapide, což znamená zhruba rychlý náklaďák, ale všeobecně se mu přezdívalo stonožka. Přední partie jasně odkazují na model DS, konkrétně ze speciální edice Safari, zadní část pak pocházela z dalšího legendárního modelu H Van, který taktéž budete velmi dobře znát ze starých francouzských filmů.

Dlouhá karoserie nebyla samoúčelná. Vedle toho, že se do ní muselo vejít hned pět náprav a bylo zde i místo pro testovací kolo, tak se v útrobách skrývaly i dva velké motory V8 o objemu 5,7 litru, které vyrobil Chevrolet. Jeden motor poháněl samotné auto, druhý ono testovací kolo. Stonožka to uměla docela slušně rozjet, maximem bylo více než 170 kilometrů v hodině.

Autor:




Nejčtenější

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.