Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën postavil monstrózní stonožku, za všechno mohl Michelin

aktualizováno 
Není to žádné tajemství, ale je to věc tak stará, že si ji pamatuje málokdo: Citroën dlouhá desetiletí patřil výrobci pneumatik Michelin. A ten když potřeboval testovat nákladní pneumatiky, nechal si v Citroënu vyrobit monstrózní desetikolový model DS.

V červnu to bylo 40 let, co kontrolu nad Citroënem převzal Peugeot, ale málokdo by tipoval, že Citroën někdy patřil jinam, než do koncernu PSA. A málokdo si pamatuje, že dlouhá desetiletí Citroën patřil výrobci pneumatik Michelin.

Fotogalerie

Tomu legendární výrobce patří od konce roku 1934, kdy se Citroën dostal do velkých potíží a Michelin jako jeho největší věřitel firmu převzal. Zakladatel automobilky Andre Citroën se předtím snažil firmu prodat americkému koncernu General Motors, ale nepovedlo se. O rok později umírá na rakovinu (více zde).

Do finančních problémů se Citroën dostal vedle doznívající velké hospodářské krize i kvůli revolučnímu konceptu Traction Avant, což byla velmi pokroková koncepce automobilu se samonosnou karosérií a s pohonem předních kol (více zde). Model 7 CV jistě budete dobře znát z mnoha francouzských filmů.

Citroën Traction Avant 1934–57

Citroën Traction Avant 1934–57

Ale zpět k Michelinu. Ten vlastnil automobilku 40 let, prakticky do roku 1974, papírově do roku 1976. Mezitím na čas prodal minoritních 49 procent italskému Fiatu, k čemuž došlo v roce 1968. Ale majoritu si stále držel a nakonec od Fiatu koupil podíl zpět. Za dobu vlastnictví Michelinem vznikly u Citroënu jedny z nejkultovnějších modelů, ať již maličká „kachna“ 2CV, nebo Bohyně - model DS (více zde).

A právě z modelu DS vznikla stonožka. Bylo to v roce 1972, kdy Citroën vedle Michelinu vlastnil i Fiat. Není známo, jestli se bizarní testovací auto zachovalo.

Velmi nezvyklý vůz měl dvě přední natáčecí nápravy a hned tři zadní nápravy. Ale to hlavní se skrývalo uvnitř. Tam totiž Michelin testoval pneumatiky na nákladní auta a to konkrétně na jejich výdrž při vysokých rychlostech.

Poids Lourd Rapide

Testovaná pneumatika není na první pohled vidět, ale všimnete si jí při čelním pohledu. Byla umístěna uprostřed, takže vlastně tvoří třetí stopu. Michelin k vytvoření tohoto monstra přistoupil kvůli obavám z testování pneumatik přímo na nákladních autech. Případná závada by mohla způsobit fatální nehodu.

Desetikolový citroën dostal označení Poids Lourd Rapide, což znamená zhruba rychlý náklaďák, ale všeobecně se mu přezdívalo stonožka. Přední partie jasně odkazují na model DS, konkrétně ze speciální edice Safari, zadní část pak pocházela z dalšího legendárního modelu H Van, který taktéž budete velmi dobře znát ze starých francouzských filmů.

Dlouhá karoserie nebyla samoúčelná. Vedle toho, že se do ní muselo vejít hned pět náprav a bylo zde i místo pro testovací kolo, tak se v útrobách skrývaly i dva velké motory V8 o objemu 5,7 litru, které vyrobil Chevrolet. Jeden motor poháněl samotné auto, druhý ono testovací kolo. Stonožka to uměla docela slušně rozjet, maximem bylo více než 170 kilometrů v hodině.

Autor:




Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.