Citroën postavil monstrózní stonožku, za všechno mohl Michelin

  • 15
Není to žádné tajemství, ale je to věc tak stará, že si ji pamatuje málokdo: Citroën dlouhá desetiletí patřil výrobci pneumatik Michelin. A ten když potřeboval testovat nákladní pneumatiky, nechal si v Citroënu vyrobit monstrózní desetikolový model DS.

V červnu to bylo 40 let, co kontrolu nad Citroënem převzal Peugeot, ale málokdo by tipoval, že Citroën někdy patřil jinam, než do koncernu PSA. A málokdo si pamatuje, že dlouhá desetiletí Citroën patřil výrobci pneumatik Michelin.

Tomu legendární výrobce patří od konce roku 1934, kdy se Citroën dostal do velkých potíží a Michelin jako jeho největší věřitel firmu převzal. Zakladatel automobilky Andre Citroën se předtím snažil firmu prodat americkému koncernu General Motors, ale nepovedlo se. O rok později umírá na rakovinu (více zde).

Do finančních problémů se Citroën dostal vedle doznívající velké hospodářské krize i kvůli revolučnímu konceptu Traction Avant, což byla velmi pokroková koncepce automobilu se samonosnou karosérií a s pohonem předních kol (více zde). Model 7 CV jistě budete dobře znát z mnoha francouzských filmů.

Citroën Traction Avant 1934–57

Ale zpět k Michelinu. Ten vlastnil automobilku 40 let, prakticky do roku 1974, papírově do roku 1976. Mezitím na čas prodal minoritních 49 procent italskému Fiatu, k čemuž došlo v roce 1968. Ale majoritu si stále držel a nakonec od Fiatu koupil podíl zpět. Za dobu vlastnictví Michelinem vznikly u Citroënu jedny z nejkultovnějších modelů, ať již maličká „kachna“ 2CV, nebo Bohyně - model DS (více zde).

A právě z modelu DS vznikla stonožka. Bylo to v roce 1972, kdy Citroën vedle Michelinu vlastnil i Fiat. Není známo, jestli se bizarní testovací auto zachovalo.

Velmi nezvyklý vůz měl dvě přední natáčecí nápravy a hned tři zadní nápravy. Ale to hlavní se skrývalo uvnitř. Tam totiž Michelin testoval pneumatiky na nákladní auta a to konkrétně na jejich výdrž při vysokých rychlostech.

Poids Lourd Rapide

Testovaná pneumatika není na první pohled vidět, ale všimnete si jí při čelním pohledu. Byla umístěna uprostřed, takže vlastně tvoří třetí stopu. Michelin k vytvoření tohoto monstra přistoupil kvůli obavám z testování pneumatik přímo na nákladních autech. Případná závada by mohla způsobit fatální nehodu.

Desetikolový citroën dostal označení Poids Lourd Rapide, což znamená zhruba rychlý náklaďák, ale všeobecně se mu přezdívalo stonožka. Přední partie jasně odkazují na model DS, konkrétně ze speciální edice Safari, zadní část pak pocházela z dalšího legendárního modelu H Van, který taktéž budete velmi dobře znát ze starých francouzských filmů.

Dlouhá karoserie nebyla samoúčelná. Vedle toho, že se do ní muselo vejít hned pět náprav a bylo zde i místo pro testovací kolo, tak se v útrobách skrývaly i dva velké motory V8 o objemu 5,7 litru, které vyrobil Chevrolet. Jeden motor poháněl samotné auto, druhý ono testovací kolo. Stonožka to uměla docela slušně rozjet, maximem bylo více než 170 kilometrů v hodině.