Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Citroën Xantia 2,0 HDi má naftové srdce

- Po Fiatu, Mercedesu a BMW přišla s pokrokovým naftovým motorem se vstřikováním systémem Common Rail francouzská automobilka PSA. Právě Xantia dostala šanci, aby jako první koncernový vůz ukázala, o co je lepší v porovnání se svým předchůdcem, vybaveným takzvanou vířivou komůrkou. Asi největším nedostatkem francouzské limuzíny je její vysoká cena.

Jinak nezbývá než potvrdit, že Common Rail (vysokotlaký systém, který uchovává palivo v jednom společném potrubí a elektronika pak naftu precizně vstřikuje do jednotlivých válců), dává zapomenout na naftové motory s přívlastky hlučný,vibrující a zdlouhavě žhavící. Navíc spotřeba nafty opět poklesla. U testované Xantie se pohybovala mezi pěti a sedmi a půl litry na sto kilometrů. Dolní hranice odpovídá cestování na okresních cestách, jen o něco málo více spolykala Xantia na dálnicích a ve městě se spotřeba nafty spolehlivě směstnala pod osm litrů na sto kilometrů. To vše u auta, které váží 1435 kilogramů bez posádky. Oproti svému předchůdci s vířivou komůrkou má Xantia HDi podle výrobce spotřebu o jednadvacet procent nižší. K jízdní pohodě ve velkém Citroënu s naftovým motorem patří silný zátah v nízkých otáčkách, za který hovoří údaj o točivém momentu - 250 Newtonmetrů. V praxi to znamená, že většinu městských pojížděk zvládá třetí a čtvrtý rychlostní stupeň, na dvojku je nutné řadit minimálně. Při rychlé akceleraci při předjíždění nebo při rozjezdu na dálnici není nutné podřazovat, protože motor výborně táhne jak na čtvrtý,tak i na pátý rychlostní stupeň. Svezení s Xantií je zvláštní díky hydropneumatickému pérování. Pozitivní je na tomto ojedinělém řešení jízdní komfort, horší je to na větších příčných nerovnostech. Díky dlouhému rozvoru má Xantia výborné jízdní vlastnosti, velká vzdálenost mezi nápravami se podepsala i na velkém vnitřním prostoru francouzského vozu střední třídy. Na zadních sedadlech atakuje Xantia svým místem i vozidla z vyšších kategorií. Také vnitřní šířka je lepší než u většiny konkurentů. Trochu však zaostává komfort na předních sedadlech připomínající více televizní křeslo než sedadlo, které by mělo řidiče a spolujezdce i v zatáčkách bezpečně držet při zemi. I na úzký věnec volantu a jeho sklon je zapotřebí si chvíli zvykat. Prostor pro zavazadla se vyznačuje na svou třídu podprůměrným objemem a vysokou nákladovou hranou, dobré je ale jeho praktické využití. Kromě skutečnosti, že jako u každého pětidveřového modelu lze i v Xantii hodně zvětšit prostor pro náklad sklopením zadních sedadel, má Citroën uprostřed zadního opěradla i praktický otvor. Tím lze protáhnout dlouhé předměty,aniž by se ubralo místo pro čtyři cestující. Zkoušky v ÚSMD ukázaly krátkou brzdnou dráhu Xantie.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,0
Zrychlení 0-400 m (s)  18,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  8,9
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  17,6
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Uvědomíme-li si, že se plavné tvary Xantie ukázaly světu poprvé v listopadu 1992, kdy automobilka Citroën v rámci obchodní strategie prezentovala své vozy jako jiné,zůstal dodnes její půvab stále silný. Dlouhý rozvor kol a krátký zadní převis však viditelně prozrazují stavební filozofii značky. Maestro Bertone v Turíně znamenitě ztvárnil dopřednou dynamiku Xantie a dal ji navíc zajímavé tvarové prvky, jako je měkký lom zadního okna a zavazadlového prostoru. Během času doznal »obličej« menších změn vlivem módy uzavřených tvarů. Osobně bych masku neměnil, ale zvýraznil bych tradiční a originální logo uprostřed masky. Záď by zasluhovala radikální změnu tvarů koncových světel.  
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce 
Je to nespravedlivé, že tak technicky vyspělé auto jakým je Citroën Xantia, nenachází zatím u českých zákazníků větší odezvu. Rozhodně si ji zaslouží a snad s tím něco udělá nový vznětový motor HDI s technikou vysokotlakého přímého vstřikování Common-Rail, který po 17 letech nahrazuje oblíbený typ XUD a je také jasným důkazem o tom, že vznětové motory mají obecně větší potenciál pro zlepšení než motory zážehové. Nabízí se otázka, není-li 70 000 korun navíc (oproti typu 1,9 TD) příliš za novou, i když špičkovou techniku. Ale 20% méně spotřebovaného paliva a o 3 dB nižší hladina hluku jsou pádné argumenty. Vznětové motory od koncernu PSA mají v českých podmínkách velmi dobrou pověst a za pár let bude moderní diesel s vysokotlakým přímým elektronicky řízeným vstřikováním i u většiny ojetých naftových aut běžnou záležitostí. Prognóza ceny po 5 letech mluví také pro novou techniku: zhruba 295 000 Kč.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Citroën Xantia 2.0 HDi

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...