Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën Xantia 2,0 HDi má naftové srdce

aktualizováno 
- Po Fiatu, Mercedesu a BMW přišla s pokrokovým naftovým motorem se vstřikováním systémem Common Rail francouzská automobilka PSA. Právě Xantia dostala šanci, aby jako první koncernový vůz ukázala, o co je lepší v porovnání se svým předchůdcem, vybaveným takzvanou vířivou komůrkou. Asi největším nedostatkem francouzské limuzíny je její vysoká cena.

Jinak nezbývá než potvrdit, že Common Rail (vysokotlaký systém, který uchovává palivo v jednom společném potrubí a elektronika pak naftu precizně vstřikuje do jednotlivých válců), dává zapomenout na naftové motory s přívlastky hlučný,vibrující a zdlouhavě žhavící. Navíc spotřeba nafty opět poklesla. U testované Xantie se pohybovala mezi pěti a sedmi a půl litry na sto kilometrů. Dolní hranice odpovídá cestování na okresních cestách, jen o něco málo více spolykala Xantia na dálnicích a ve městě se spotřeba nafty spolehlivě směstnala pod osm litrů na sto kilometrů. To vše u auta, které váží 1435 kilogramů bez posádky. Oproti svému předchůdci s vířivou komůrkou má Xantia HDi podle výrobce spotřebu o jednadvacet procent nižší. K jízdní pohodě ve velkém Citroënu s naftovým motorem patří silný zátah v nízkých otáčkách, za který hovoří údaj o točivém momentu - 250 Newtonmetrů. V praxi to znamená, že většinu městských pojížděk zvládá třetí a čtvrtý rychlostní stupeň, na dvojku je nutné řadit minimálně. Při rychlé akceleraci při předjíždění nebo při rozjezdu na dálnici není nutné podřazovat, protože motor výborně táhne jak na čtvrtý,tak i na pátý rychlostní stupeň. Svezení s Xantií je zvláštní díky hydropneumatickému pérování. Pozitivní je na tomto ojedinělém řešení jízdní komfort, horší je to na větších příčných nerovnostech. Díky dlouhému rozvoru má Xantia výborné jízdní vlastnosti, velká vzdálenost mezi nápravami se podepsala i na velkém vnitřním prostoru francouzského vozu střední třídy. Na zadních sedadlech atakuje Xantia svým místem i vozidla z vyšších kategorií. Také vnitřní šířka je lepší než u většiny konkurentů. Trochu však zaostává komfort na předních sedadlech připomínající více televizní křeslo než sedadlo, které by mělo řidiče a spolujezdce i v zatáčkách bezpečně držet při zemi. I na úzký věnec volantu a jeho sklon je zapotřebí si chvíli zvykat. Prostor pro zavazadla se vyznačuje na svou třídu podprůměrným objemem a vysokou nákladovou hranou, dobré je ale jeho praktické využití. Kromě skutečnosti, že jako u každého pětidveřového modelu lze i v Xantii hodně zvětšit prostor pro náklad sklopením zadních sedadel, má Citroën uprostřed zadního opěradla i praktický otvor. Tím lze protáhnout dlouhé předměty,aniž by se ubralo místo pro čtyři cestující. Zkoušky v ÚSMD ukázaly krátkou brzdnou dráhu Xantie.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,0
Zrychlení 0-400 m (s)  18,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  8,9
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  17,6
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Uvědomíme-li si, že se plavné tvary Xantie ukázaly světu poprvé v listopadu 1992, kdy automobilka Citroën v rámci obchodní strategie prezentovala své vozy jako jiné,zůstal dodnes její půvab stále silný. Dlouhý rozvor kol a krátký zadní převis však viditelně prozrazují stavební filozofii značky. Maestro Bertone v Turíně znamenitě ztvárnil dopřednou dynamiku Xantie a dal ji navíc zajímavé tvarové prvky, jako je měkký lom zadního okna a zavazadlového prostoru. Během času doznal »obličej« menších změn vlivem módy uzavřených tvarů. Osobně bych masku neměnil, ale zvýraznil bych tradiční a originální logo uprostřed masky. Záď by zasluhovala radikální změnu tvarů koncových světel.  
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce 
Je to nespravedlivé, že tak technicky vyspělé auto jakým je Citroën Xantia, nenachází zatím u českých zákazníků větší odezvu. Rozhodně si ji zaslouží a snad s tím něco udělá nový vznětový motor HDI s technikou vysokotlakého přímého vstřikování Common-Rail, který po 17 letech nahrazuje oblíbený typ XUD a je také jasným důkazem o tom, že vznětové motory mají obecně větší potenciál pro zlepšení než motory zážehové. Nabízí se otázka, není-li 70 000 korun navíc (oproti typu 1,9 TD) příliš za novou, i když špičkovou techniku. Ale 20% méně spotřebovaného paliva a o 3 dB nižší hladina hluku jsou pádné argumenty. Vznětové motory od koncernu PSA mají v českých podmínkách velmi dobrou pověst a za pár let bude moderní diesel s vysokotlakým přímým elektronicky řízeným vstřikováním i u většiny ojetých naftových aut běžnou záležitostí. Prognóza ceny po 5 letech mluví také pro novou techniku: zhruba 295 000 Kč.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Citroën Xantia 2.0 HDi

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.