Citroën Xantia: jediný reprezentant značky s nadprůměrným vysvědčením

20. 10. 1999 - Po šesti letech účinkování v automobilové střední třídě má Citroën Xantia na zdejším trhu ojetin vyhraněné postavení: buď ho zákazník míjí s vědomím, že tuto zvláštnost s hydropneumatickým pérováním a následovníka nepříliš osvědčeného typu BX nikdy nekoupí, nebo naopak předem rozhodnutý kupec vůz bere bez dlouhého váhání. A protože xantia nepatří v tuzemsku k nejrozšířenějším, zpravidla v bazarech dlouho nestojí. Zájmu odpovídají i ceny: nejstarší auta ročníku 1993 se i v současném cenovém propadu drží na stopadesátitisícové hranici a za částky kolem 170 tisíc korun se prodávají xantie z roku 1995.
Vůz s 1,9litrovým turbodieselem - stejným, jaký se osvědčil v peugeotech - stává zhruba o dvacet tisíc víc. Dosavadní zkušenosti ukázaly,že xantia je docela jinde než její předchůdce BX. Zatímco ten se tradičně pohybuje na chvostu žebříčků TÜV, je xantia ve zmíněném německém hodnocení technického stavu nad průměrem - jako jediný ze všech reprezentantů značky Citroën. V tomto ohledu tedy předčila jak větší model XM, tak menší AX i ZX. Dál odborníci u xantie oceňují solidní výrobní zpracování, což u firmy nebývalo vždy obvyklé. Uznání se přitom těší také hydropneumatické odpružení, které se dostává-li patřičnou údržbu ukazuje méně problémové než běžná tlumičová klasika. Výhody v podobě mimořádně pohodlného pérování i možnosti samočinně měnit světlou výšku vozu, a za příplatek u některých typů dokonce i charakteristiku pérování a tlumení podle povrchu silnice a stylu jízdy pochopitelně zůstávají. Ve výčtu předností pak nelze opomenout ani vynikající antikorozní ochranu karoserie, solidní bezpečnost, dostatek prostoru v kabině i v zavazadelníku a celkově nevšední jízdní komfort. K bolestem patří úniky oleje z motoru i převodovky, ztráty kapaliny z chladicího systému někdy vedou až k přehřívání motoru. Potíže bývají s elektroinstalací, byť i v tomto ohledu lze hovořit jen o slabém odvaru toho, co někdy zažívají majitelé větších typů XM. K poruchovým dílům patří palivová čerpadla, na hydropneumatice zlobí výškový korektor. TÜV kritizuje rovněž nedostatky v účinnosti ruční brzdy, která u vozu netradičně působí na přední kola. Citroën Xantia je na trhu s benzinovými motory o obsahu od 1,6 přes 1,8 a 2,0 do třílitrového šestiválce o výkonech od 50 do 140 kilowattů s průměrnými spotřebami od osmi do 11 litrů paliva, 1,9 a 2,1litrové diesely a turbodiesely s výkony od 55 do 80 kilowattů berou kolem sedmi litrů nafty. Od loňska, kdy se představila modernizovaná xantia, je v nabídce také dvoulitrový HDi, turbodiesel common rail s výkonem 81 kilowattů, který se však na trhu ojetin ještě běžně neobjevuje. Za dobrou volbu odborníci považují úsporný 1,9litrový turbodiesel, který obvykle slouží bez problémů i přes 300 tisíc kilometrů. Z benzinových pohonů plně postačuje 1,8litrový šestnáctiventil. Po koupi ojetiny je dobré vyměnit všechny náplně. Zvláštní pozornost s čištěním filtrů po 20 000 a výměnou kapaliny po 40 000 kilometrech zasluhuje hydraulika nejstarších vozů, zatímco u mladších se interval prodloužil. Chladicí soustava žádá originální kapalinu. Značkoví prodejci nabízejí náhradní díly pro xantii v následujících cenách - čelní sklo: 6602 až 8061, přední světlomet: 3455, přední nárazník: 7722 až 10 690, brzdové destičky: 1479 až 2632, přední blatník: 5692, alternátor: 15 544 až 19 205, hodina práce značkového servisu: 360 až 730 korun.

MINUSY
- úniky oleje z motoru a převodovky
- úniky chladicí kapaliny
- nutnost zvýšené péče hydropneumatickému pérování
- závady elektroinstalace
- poruchová palivová čerpadla
- ne nejmodernější design
- potíže s účinností ruční brzdy

PLUSY
- výborné jízdní vlastnosti a komfort
- samočinná regulace světlé výšky vozidla, u některých typů i charakteristiky pérování a tlumení
- pestrá nabídka motorů
- úsporné a trvanlivé dieselové motory
- výborná antikorozní ochrana karoserie
- solidní výrobní zpracování
- vysoká úroveň pasivní bezpečnosti
- prostorná karoserie

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

27. března 2024

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...