Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroen ZX: levnější z mladších vozů

  18:27aktualizováno  18:27
17. 2. 1999 - Citroen ZX patří k šancím motoristů, kteří chtějí mladší vůz za menší peníze, než by žádala nejedna konkurence. Francouzský automobil, který byl ve výrobě od roku 1991 do předloňska, lze totiž v nejstarších exemplářích a hlavně v základním provedení s 1,4litrovým motorem koupit za částky už pod stotisícovou hranicí.
Ceny výkonnějších a lépe vybavených verzí jsou nad stotisícovou mezí a auta vyrobená zhruba v polovině devadesátých let stojí kolem sto padesáti tisíc. Víc než dvě stě tisíc se obvykle platí jen za vozy z posledních roků výroby modelu ZX, a to zvláště v případech úsporných dieselů a provedení kombi.
V nižší střední třídě má Citroen ZX zdatné konkurenty - kromě pověstně spolehlivých, leč v tuzemsku méně oblíbených japonských vozů to jsou především Volkswagen Golf, Opel Astra a Ford Escort. A právě v souboji s nimi prohrává jak v přízni motoristů, tak v uznávaných hodnoceních spolehlivosti. V tomto tvrzení se lze odvolat třeba na německý autoklub ADAC, ovšem současně se sluší dodat, že v jeho statistice si Citroen ZX nestojí špatně - je výš než jiná a snad i oblíbenější francouzská auta.
Zato německý TÜV, který při zevrubných technických kontrolách sleduje závažné závady, řadí ZX až na chvost svých žebříčků. A konstatuje, že z teprve tříletých vozů je pouze necelých čtyřiašedesát procent bez závad, zatímco průměr stejně mladých automobilů je o více než osm procent příznivější. Závažné nedostatky přitom vykáže šest procent tříletých modelů ZX, ovšem v průměru hodnocených vozidel je rozšíření stejné bolesti jen zhruba poloviční.
Technici zaznamenali u modelu ZX podprůměrné výsledky ve většině ze sledovaných parametrů. Nejzávažnější problémy vidí v nedostatečném působení nožní brzdy a v nerovnoměrném působení brzdy ruční. Kritizují také nepříliš trvanlivé brzdové destičky a úniky oleje. Naopak oceňují solidní a bezproblémové zavěšení kol, odolné brzdové vedení a solidní výfukovou soustavu, která vykazuje problémy - korozi a praskliny - méně častěji, než je u srovnatelných automobilů běžné. TÜV rovněž chválí antikorozní ochranu karoserie.
V tuzemsku, kde se obecně méně jezdí než v západní Evropě, nemají v servisech k Citroenu ZX výhrady. Motory hodnotí jako vynikající, radí dát pozor snad jen na manžety poloos. Když se poškodí, zasáhne špína klouby a oprava je pak drahá.
ZX získává příznivce velmi solidními užitnými vlastnostmi, komfortem a dobrou výbavou. Nemá hydropneumatické odpružení, které u starých vozů značky někdy dělá potíže. Využívá motory od obsahu od 1,4 do 2,0 litrů a výkonech od 47 do 112 kW. Na zdejším trhu sice převažují 1,4litrové verze, ovšem z benzinových verzí odborníci doporučují 1,8litrový šestnáctiventil. Vyznavači nafty by měli dát přednost výkonnému a přitom úspornému motoru 1,9 TD. Ten jede až 185kilometrovou rychlostí, z klidu na stovku zrychlí během 12 sekund a bere od čtyř a půl do sedmi a půl litru paliva.

Citroën ZX má bolavá místa především v provozních i parkovacích brzdách. Řídké nejsou úniky oleje zvláště u dieselových verzí.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.