Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cizeta: Auto, které v Česku nikdo nemá

  18:00aktualizováno  18:00
Cizeta, zcela originální auto dává svému majiteli za mimořádnou cenu i jistotu, že bude patřit do velmi úzkého kruhu majitelů naprostých unikátů. Italský unikát jménem Cizeta nemá v České republice prozatím nikdo.

Maserati, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce...

Značky, při jejichž vyslovení se zatetelí srdce pravého motoristického fandy.

V součtu je v republice registrovaných vozů značek z tohoto klubu vyvolených na desítky, možná hodně přes sto.

Avšak vůz značky Cizeta v Česku nemá dosud nikdo.

Unikát unikátů
Nejen tím je Cizeta V-16T zcela mimořádná. Neobyčejností hýří doslova v každém detailu. O tom vypovídá už jen symbol motoru obsažený v názvu auta...

Zatímco všechny výše jmenované značky lze hodit do jednoho pytle s osmi, deseti či maximálně dvanácti válci, cizetu pohání šestnáctiválec! Tedy agregát, který u jiného v současnosti vyráběného vozu nenajdete. (Pomineme-li Buggati Veyron; to je kapitola sama o sobě díky neustále odkládanému zahájení montáže vozu kvůli konstrukčním problémům. Tedy především jednomu... Prý je tisícikoňový vůz dost obtížné udržet na silnici.)

To vůz Claudia Zampolliho skutečně jezdí. Vyslovení jména tvůrce vozu Cizeta je ostatně i nápovědou rébusu, jak vznikl název vozu: je fonetickým přepisem jeho iniciál.

Zajímavé auto zajímavého tvůrce
Cizeta je zhmotněný životní sen Claudia Zampolliho, muže narozeného v Itálii nedaleko Modeny, v líhni překrásných aut exotických značek Ferrari, Maserati, Lamborghini.

Ostatně s posledně jmenovanou značkou po studiích spojil svůj osud, když se výrazně podepsal na několika proslulých modelech jako Miura či Countach. Pak následovalo období jeho pendlování mezi USA a Itálií, kde střídavě obchodoval s vozy Ferrari a Lamborghini a stále při tom snil svůj sen sestrojit motor, jaký do té doby nikdo nepostavil: šestnáctiválec se 64 ventily.

Je jasné, že takový stroj je svým způsobem umělecké dílo. A jako takové potřebuje i mimořádný kabát. Motor je totiž neobyčejně veliký a jeho autor měl přitom vizi instalovat ho neobvykle napříč ve středu auta. To vyžaduje karoserii neobvyklých rozměrů, především šířky.

Auto na míru
Ke slovu přichází jeden ze známých italských karosářů, Zampolliho přítel Marcello Gandini. V roce 1986 dokončuje karoserii, jakou do té doby svět neviděl. Celá je čistě ruční prací, kousek po kousku vytvořená jako umělecké dílo z hliníku.

Zampolli s malým týmem začíná pracovat na první produkční cizetě. Na autosalonu v Ženevě v roce 1988 ji poprvé představuje veřejnosti. Výsledkem je hned několik objednávek, vesměs z Japonska a Saúdské Arábie. A také samozřejmě pro sultána z Bruneje.

Po úspěchu na světovém fóru se Zampolli setkává i s problémy. Opět se stěhuje do Kalifornie. Spolu s ním putuje přes oceán i několik rozpracovaných cizet, ale i plány na zcela nový model Spyder Fenice TTJ.

Ač s problémy, přesto Zampolli uskutečňuje svůj životní sen: na zakázku montuje svá umělecká díla se stoprocentně ručně dělanou karoserií i rámem s vyztužením uhlíkovými kompozity. Dodací lhůta je až dva roky.

Co cizeta umí
Motoristický časopis Evo, specializovaný na mimořádné sportovní vozy, letos v lednu nelenil a vyslal do rodiště unikátního vozu v USA své reportéry. Jejich reportáž s popisem ojedinělých jízdních dojmů za volantem cizety končí konstatováním: "Tohle auto vnímáte jako superauto každým smyslem."

Při rychlostním testu cizetě naměřili 328 km/h, ale sám tvůrce ukončil testování kvůli obavě ze zničení auta. Důvod nebyl technický -problém bylo najít vhodné místo, kde lze cizetu bezpečně pustit opravdu naplno. Testovací řidič tvrdil, že by vůz mohl jet i přes 340 km/h. Při testu v rychlosti 328 km/h ukazoval otáčkoměr jen málo přes 7000 ot./min, a přitom maximum, které motor snese, je 8000 ot./min.

Cizeta v číslech

Motor hliníkový 16válec do V s 64 ventily
objem 5995 cm3
výkon 560 koní / 412 kW
rozměry d/š/v 4450/2080/1040 mm
akcelerace 0-100 km/h 4,2 s
maximální rychlost přes 328 km/h
cena cca 630 000 USD
Hýčkání
Cizeta však není jen supersportovní vůz. Je zároveň i dostatečně prostorný a přiměřeně svému určení i pohodlný. Dobrý je výhled z vozu, a to i dozadu, což je slabina řady podobných aut. Mnohá totiž ani nemají vnitřní zpětné zrcátko, řidič je odkázaný na vnější zrcátka.

Zcela unikátní je až brutálně jedovatý zvuk, který se line z motoru či přesněji z výfuků. Interiér je provedený v drahé kůži, čalounění je ručně šité, těžko byste ve voze hledali plastový díl.

Sám Claudio Zampolli o svém královském díle "skromně" říká: "Sestrojil jsem toto auto pro lidi, kteří mají rádi supersilné vozy a kteří chtějí vlastnit něco, co si jen tak někdo finančně nedovolí. Je to auto pro člověka, který má rád, když se za ním otáčejí lidi všude, kde projede. A jdou při tom do šoku." Vyrobeno bylo do současnosti jen deset těchto unikátních aut, na dalších čtyřech se v Kalifornii pracuje. Objeví se některé i v Česku?

Cizeta V-16T

Cizeta V-16T

Dobrý profil; Kalifornské pozadí cizetě docela sluší. Je jen otázka, jak se tento supersportovní vůz snáší s americkými silnicemi, na nichž platí hodně nízké rychlostní limity

Za volantem; K poměrně střídmému vnitřnímu vybavení ladí řadicí páka manuální převodovky

SRDCE; Neuvěřitelné: to, co vidíte, je skutečně jeden jediný motor. Šestnáctiválcový.

Osvětlení; Aerodynamicky to není ideální, ale kdo by jezdil potmě třísetkilometrovou rychlostí

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.