Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z červené knihovny Fiatu: prostopášná Clara uměla pobouřit celou Itálii

aktualizováno 
Hlavní postavou, kterou si bude italský průmyslový svět vždy pamatovat, je extravagantní elegán Giovanni „Gianni“ Agnelli. Příběh jeho starší sestry Clary, která jej přežila o mnoho let, je však neméně fascinující, přímo románový. Rodinných obchodů se stranila, přesto dovedla pobouřit Itálii.

Clara Agnelli, bohatá dědička Fiatu, přitahovala pozornost novinářů. | foto: Profimedia.cz

Nejstarší vnučka zakladatele italské automobilky Fiat Clara Agnelli přišla na svět v době, kdy už byl Fiat třetím největším průmyslovým podnikem v Itálii. Automobilce se dařilo i díky tomu, že dodávala vozidla pro boje v první světové válce. Společnosti tehdy stále vládl její zakladatel Giovanni Agnelli. Jeho syn Edoardo nejevil o vedení podniku zájem, přestože patřil k hlavním akcionářům. Více se zajímal o fotbal, to on stál za velkým přerodem turínského Juventusu, z něhož vybudoval jeden z nejúspěšnějších fotbalových klubů nejen v Itálii, ale i na celém světě.

Edoardo měl se svou manželkou Virginií Bourbon del Monte celkem sedm dětí. Nejstarší Clara poměrně záhy zvolila trochu osamocenou životní cestu, když se neúčastnila rodinného podnikatelského dění a ani nestála o pozornost veřejnosti. Jenže té se jí nakonec dostávalo více než dost.

O otce přišli Clara Agnelli a její sourozenci nečekaně brzy, už v roce 1935 – jeho smrt způsobila tragická nehoda hydroplánu. Vdova Virginia si zakrátko začala románek s kontroverzním italským spisovatelem a novinářem Curziem Malapartem.

Giovanni Agnelli

Giovanni Agnelli

Tento vztah ovšem neschvaloval vládce rodu, Edoardův otec Giovanni Agnelli, jemuž se nelíbilo, že výstřední Malaparte by mohl mít vliv na výchovu jeho vnoučat. Dokonce zahájil soudní proces, ve kterém požadoval odnětí dětí z matčiny péče. Soudy nejprve rozhodly v neprospěch Virginie a zdálo se, že žena s napůl šlechtickým původem o svých sedm dětí přijde. Nakonec však byl spor formálně ukončen a děti zůstaly u matky. Napjaté vztahy se tím však příliš neurovnaly.

Možná i proto souhlasila v roce 1938 čerstvě osmnáctiletá Clara se sňatkem s mužem téměř dvakrát tak starším – rodinným přítelem knížetem Tassilem Fürstenbergem, s nímž měla celkem tři děti. Ve skutečnosti jej však nemilovala, už mnohem dříve, ve svých dvanácti letech, se totiž zamilovala do herce a spisovatele Giovanniho Nuvolettiho, který byl o osm let starší než ona. Rodina ale jako by ji svazovala a nedovolila jí dát skutečným citům průchod. Běh událostí se začal měnit teprve po smrti Clařiny matky na podzim roku 1945. Opět šlo o smrt tragickou, s jejím vozem se poblíž Pisy čelně střetl nákladní automobil americké armády. Jen o dva týdny později zemřel i Clařin dědeček a do té doby hlava celého klanu Giovanni Agnelli.

V hledáčku paparazzi

Pro Claru byl možná právě toto impulz k osamostatnění se z vlivu rodiny, a tak o něco později, s nejmladším synem Sebastienem ještě coby batoletem, utekla právě se svým milovaným Nuvolettim. Scéna to prý byla jak z italských velkofilmů, při samotném útěku pár pronásledovali paparazzi a média celou záležitost pořádně rozmázla. Největší potíž pro Claru spočívala v tom, že cizoložství bylo tehdy v Itálii stále považováno za zločin, a tak dvojice prakticky neustále utíkala před zákonem. Římskokatolická církev žádala přísné a exemplární potrestání prominentního páru a pod jejím tlakem pak ministr vnitra nechal Claru a Nuvolettiho zatknout.

INDEX LN

Profil je převzatý z magazínu INDEX LN. V Aktuálním čísle najdete mimo jiné rozhovor s miliardářem z chalupy Daliborem Dědkem . Magazín můžete koupit zde.

Oba přiznali vinu a Clara musela podle zákona požádat o to, aby si ji dojel vyzvednout její manžel. Také se musela oficiálním dokumentem Nuvolettiho zřeknout. Jenže tyto kroky byly pouze formální a srdce si poroučet nedalo, jejich románek pokračoval i nadále. To rozčilovalo zejména Clařina bratra Gianniho, tehdy již nového šéfa Fiatu, který ze společnosti vybudoval jednu z největších automobilek v Evropě. Pikantní přitom je, že sám Gianni byl pořádný proutník, který nenechal žádnou sukni na pokoji.

Měl postavení playboye a nesmírně vkusného magnáta, který určoval módní trendy. V síti jeho milostných avantýr uvízly například snacha britského premiéra Winstona Churchilla Pamela, herečka Anita Ekberg nebo módní návrhářka Jackie Rogers. Než se Gianni oženil, krátce se stýkal i s Jackie Kennedy. I přes tyto záletnické epizody se Gianni se svou sestrou kvůli její avantýře nechtěl stýkat a odmítal vkročit do jejího domu.

Fotogalerie

Jeho rozlícení uklidnila paradoxně až konfrontace obou milenců, ke které došlo v hotelu ve švýcarské Arose. Gianni tam sestru s jejím milým vypátral a rozhodl se jim osobně vyčinit. Jenže Nuvoletti sebevědomého Agnelliho odzbrojil, když mu řekl, že se klidně mohou za moment pohádat, pokud o to opravdu stojí. „Jenže podíval ses na sebe do zrcadla?“ dodal tehdy Nuvoletti. Oba muži, známí elegáni, na sobě v tu chvíli měli v podstatě shodný oblek, košili i kravatu. Gianni jen prý lakonicky odvětil, že se domnívá, že má doma i stejný kabát, jako má právě Nuvoletti. Ona metafora atmosféru pročistila, a ačkoli Gianni Agnelli nejspíš své sestře její chování zcela neodpustil, přestal, alespoň veřejně, její vztah řešit.

Pozdní svatba

Další uklidnění přišlo až v roce 1974 poté, co Itálie zlegalizovala rozvod. Clara Agnelli si svého milovaného Giovanniho Nuvolettiho konečně vzala, oddáni byli v civilním obřadu. V kapli rodinné vily, kterou zdědila po svém otci, pak uzavřeli církevní sňatek v roce 1989 poté, co její předchozí manžel zemřel. Od sňatku s Nuvolettim se konečně Clara mohla věnovat životu, který ji bavil. Se 4,5 procenta rodinného jmění se nemusela starat o práci, ráda pořádala večírky a s manželem podporovala umění. Vydala několik kuchařek a nakonec získala bližší vztah i k některým členům rodiny.

Lapo Elkann

Lapo Elkann

Obzvlášť blízký jí byl její prasynovec Lapo Elkann. Clara byla známá jako žena výjimečného vkusu a obdivovatelka krásy a elegance.

Místo toho, aby bojovala za rodinný klan a podílela se na růstu jeho bohatství, prožila dramatický život princezny, která nakonec získala svého vysněného prince, i když to nebylo vůbec jednoduché. Zemřela letos 19. července ve věku 96 let.

Autor:




Nejčtenější

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

Otto Buchberger
VIDEO: Drak ožil po padesáti letech na brněnském výstavišti

Padesát let. Tak dlouho československý závodník Otto Buchberger neseděl za volantem svojí formule na trati historického závodu po brněnském výstavišti....  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.