Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hlas nového Clia RS nastavíte jako zvonění mobilu

  18:06aktualizováno  18:06
Hrát si s nastavováním vyzváněcích tónů v mobilu nás baví tak první týden, když telefon ještě voní novotou. Uvidíme, jak často to bude bavit řidiče nového ostrého renaultu. Náturu drsňáka Clio RS doufejme neztratilo.

Renault Clio RS | foto: Renault

Renault Clio RS je pojem. Vždy to bylo jedno z nejostřejších aut své kategorie. Syrové, chuligánské, pekelně rychlé a v rukou znalého řidiče opravdové sportovní náčiní.

S novou generací clia, které se prodává pár měsíců, dorazí také jeho verze RS. A všechno je jinak. Namísto atmosférického dvoulitru dostane přeplňovanou jedna-šestku a manuálně řazenou šestistupňovou skříň nahradí dvouspojkový automat. Ta přenáší na přední kola 200 koní a 240 newtonmetrů točivého momentu. Manuál k mání nebude.

Renault Clio RS
Renault Clio RS

Zato bude opět možno zvolit mezi dvěma provedeními podvozku. Okreskového Sportu, který má tužší pružiny, elektronickou náhražku samosvorného diferenciálu a posílené brzdy, pro okruhové dovádění je snížená a ještě přitvrzenější verze CUP. Toto provedení dostane také strmější řízení a větší kola. Z nuly na stovku vystřelí nové Clio RS za 6,7 sekundy a pelášit umí až dvěstětřicítkou.

Šofér bude díky systému RS Drive Control moci volit mezi jízdními režimy, které budou upravovat rychlost řazení a odezvu plynu. Pro závodníky je pak systém R.S. Monitor 2.0, což je jakási jednoduchá telemetrie, podle které budou moci analyzovat svou jízdu.

Renault Clio RS
Renault Clio RS

Vyber hlas

A k tomu všemu má tohle závodní náčiní legrační zbytečnost jménem R-Sound Effect. Ta umožní volit mezi různými zvukovými projevy nabroušeného clia. Moderní malé turbomotory sice jedou zostra, ale nemají hlas. A tak to v Dieppe napravili pomocí elektroniky. Když v sobotu ráno budete vyrážet brousit svou oblíbenou okresku, můžete si vybrat, jestli vaše clio bude zvučet jako některé z ikonických aut Renaultu.

Malé čtyřválcové clio tak může hřmět jako Nissan GT-R, nebo třeba nakřáple drnčet jako legendární Alpinka A110. Na výběr je ještě hlas Renaultu R8 Gordini a nechybí zvuk jedné z největších šíleností z dílen Renaultu: šestiválcové Clio 3,0 V6, které svými specifickými jízdními vlastnostmi kvůli uprostřed (v kabině!) uloženému motoru umělo vystrašit i rallyové drsňáky.

Renault není sám, kdo se uchýlil k ladění reproduktoru na místo hlasu. Nové BMW M5 tvrdí muziku svého osmiválce biturbo "Active Sound Systemem".

Fotogalerie

Rafinovaně používají konstruktéři reproduktory v interiéru k potlačování rušivých frekvencí. Čidlo snímá vibrace (sinusovka) a membrány ovládané cívkou posílají opačné impulsy (sinusovku s opačnou fází), které je odruší.

Systém používala třeba už neprodávaná Honda Legend a dnes se jím chlubí třeba Audi S8.

Volkswagen Golf GTI zase posiluje zážitky posádky takzvaným Soundaktorem, který zesiluje hlas motoru v kabině.

Naopak ven hlučí speciální vyvíječe zvuku u elektromobilů, které jsou nebezpečné tím, jak jsou tiché. Chodci se totiž orientují hodně i sluchem a neslyšný elektromobil svištící ulicí je může ohrozit.

Supersport za tisícovku

Kdo chce poslouchat osmiválec i v tříválcové fabii, může zkusit zabrousit na internetu. Věcička tvaru řadicí páky od švédské firmy jménem Soundracer se zastrčí do obyčejné zapalovačové dvanáctivoltové zásuvky, speciální FM transmitter snímá frekvence vašeho motoru a přehrává zvuk sportovního auta v rádiu. Sehnat se dá za tisícovku.





Nejčtenější

Valeo XtraVue
VIDEO: Volný prostor předjíždění si ověříte z kamery toho vpředu

Až budou auta připojená k internetu, propojená mezi sebou a se vším kolem (platforma V2X), bude možné předejít mnoha patáliím na silnici. Valeo představilo...  celý článek

Šéf automobilového koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne.
Znalec hudby s ostrými lokty: šéf Fiatu Marchionne si nikdy nebral servítky

Sergio Marchionne se v těchto dnech nenudí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí minulý čtvrtek obvinila Fiat Chrysler z používání softwaru, který...  celý článek

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit...
V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

Veškeré automobily a motocykly jezdící po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak...  celý článek

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)
Potvrzeno. Češi vyrobili nejvíce aut v historii, čekají zpomalení

Český automobilový průmysl zaznamenal loni další historický rekord. Výroba za loňský rok vzrostla o osm procent, celkem tuzemské automobilky vyrobili 1,35...  celý článek

Donald Trump při tiskové konferenci v New Yorku (11. ledna 2017)
Trump varuje německé automobilky: Auta z dovozu vám zdaníme 35 procenty

Nastupující americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. „Můžete vyrábět auta pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.