Renault Clio RS

Renault Clio RS | foto: Renault

Hlas nového Clia RS nastavíte jako zvonění mobilu

  • 5
Hrát si s nastavováním vyzváněcích tónů v mobilu nás baví tak první týden, když telefon ještě voní novotou. Uvidíme, jak často to bude bavit řidiče nového ostrého renaultu. Náturu drsňáka Clio RS doufejme neztratilo.

Renault Clio RS je pojem. Vždy to bylo jedno z nejostřejších aut své kategorie. Syrové, chuligánské, pekelně rychlé a v rukou znalého řidiče opravdové sportovní náčiní.

S novou generací clia, které se prodává pár měsíců, dorazí také jeho verze RS. A všechno je jinak. Namísto atmosférického dvoulitru dostane přeplňovanou jedna-šestku a manuálně řazenou šestistupňovou skříň nahradí dvouspojkový automat. Ta přenáší na přední kola 200 koní a 240 newtonmetrů točivého momentu. Manuál k mání nebude.

Renault Clio RS
Renault Clio RS

Zato bude opět možno zvolit mezi dvěma provedeními podvozku. Okreskového Sportu, který má tužší pružiny, elektronickou náhražku samosvorného diferenciálu a posílené brzdy, pro okruhové dovádění je snížená a ještě přitvrzenější verze CUP. Toto provedení dostane také strmější řízení a větší kola. Z nuly na stovku vystřelí nové Clio RS za 6,7 sekundy a pelášit umí až dvěstětřicítkou.

Šofér bude díky systému RS Drive Control moci volit mezi jízdními režimy, které budou upravovat rychlost řazení a odezvu plynu. Pro závodníky je pak systém R.S. Monitor 2.0, což je jakási jednoduchá telemetrie, podle které budou moci analyzovat svou jízdu.

Renault Clio RS
Renault Clio RS

Vyber hlas

A k tomu všemu má tohle závodní náčiní legrační zbytečnost jménem R-Sound Effect. Ta umožní volit mezi různými zvukovými projevy nabroušeného clia. Moderní malé turbomotory sice jedou zostra, ale nemají hlas. A tak to v Dieppe napravili pomocí elektroniky. Když v sobotu ráno budete vyrážet brousit svou oblíbenou okresku, můžete si vybrat, jestli vaše clio bude zvučet jako některé z ikonických aut Renaultu.

Malé čtyřválcové clio tak může hřmět jako Nissan GT-R, nebo třeba nakřáple drnčet jako legendární Alpinka A110. Na výběr je ještě hlas Renaultu R8 Gordini a nechybí zvuk jedné z největších šíleností z dílen Renaultu: šestiválcové Clio 3,0 V6, které svými specifickými jízdními vlastnostmi kvůli uprostřed (v kabině!) uloženému motoru umělo vystrašit i rallyové drsňáky.

Renault není sám, kdo se uchýlil k ladění reproduktoru na místo hlasu. Nové BMW M5 tvrdí muziku svého osmiválce biturbo "Active Sound Systemem".

Rafinovaně používají konstruktéři reproduktory v interiéru k potlačování rušivých frekvencí. Čidlo snímá vibrace (sinusovka) a membrány ovládané cívkou posílají opačné impulsy (sinusovku s opačnou fází), které je odruší.

Systém používala třeba už neprodávaná Honda Legend a dnes se jím chlubí třeba Audi S8.

Volkswagen Golf GTI zase posiluje zážitky posádky takzvaným Soundaktorem, který zesiluje hlas motoru v kabině.

Naopak ven hlučí speciální vyvíječe zvuku u elektromobilů, které jsou nebezpečné tím, jak jsou tiché. Chodci se totiž orientují hodně i sluchem a neslyšný elektromobil svištící ulicí je může ohrozit.

Supersport za tisícovku

Kdo chce poslouchat osmiválec i v tříválcové fabii, může zkusit zabrousit na internetu. Věcička tvaru řadicí páky od švédské firmy jménem Soundracer se zastrčí do obyčejné zapalovačové dvanáctivoltové zásuvky, speciální FM transmitter snímá frekvence vašeho motoru a přehrává zvuk sportovního auta v rádiu. Sehnat se dá za tisícovku.


Elektromobil