Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Američané mají strach, aby wi-fi nerušilo bezpečnostní systémy aut

V USA dochází k neobvyklé diskusi. Tamní úřady uvažují, že by část frekvenčního spektra, které je doposud vyhrazeno pro systémy komunikace mezi vozidly a infrastrukturou, uvolnili pro bezlicenční použití. Automobilky však chtějí zajistit, aby nebyly rušeny jejich komunikační systémy.

Systém detekce chodců GM založený na wi-fi direct | foto: GM

Automobiloví výrobci v USA možná trochu doplatí na pomalý vývoj v oblasti moderních komunikačních schopností svých výrobků. A není jasné, jestli podobné potíže nehrozí i v Evropské unii. Americký regulační úřad FCC (Federal Communications Commission) zvažuje možnost, že by spektrum, které je teď vyhrazeno komunikaci mezi jednotlivými automobily a automobily a infrastrukturou, uvolnilo pro bezlicenční použití. Úřad se totiž snaží hledat cestu, jak efektivně využít čím dál přeplněnější spektrum a automobilky možná budou muset ustoupit z dříve dobytých pozic.

O co jde? Část rádiového spektra označovaná jako pásmo 5,9 GHz (rozsah 5,85–5,925 GHz), je v současnosti v EU i v USA vyhrazena pro využití takzvanými ITS systémy, inteligentními transportními systémy. To jsou různá řešení vzájemné bezdrátové komunikace automobilů (vehicle-to-vehicle, VTV) nebo komunikace automobilů s dopravní infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure, VTI). Tento systém se testuje i v Česku, reportáž ZDE

Jejich fungování v rámci pásma 5,9 GHz se řídí standardem IEEE 802.11p, tedy jedním z mnoha řešení širšího standardu zabývajícího se bezdrátovými sítěmi wi-fi a dalšími.

V USA teď úřady uvažují, zda pásmo 5,9 GHz zůstane nadále dostupné jenom pro ITS řešení, nebo zda jej otevřou i dalším funkcím; tato část spektra by se mohla připojit k veřejně dostupným frekvencím, na kterých lze provozovat sítě wi-fi.

Například představitelé Toyoty tak už vypovídali před speciální komisí v americkém Kongresu, která nový plán zacházení s frekvencemi řeší. Sdružení automobilek není vyloženě proti tomu se o doposud vyhrazené pásmo podělit, ovšem za podmínek, že bude nadále zaručena bezproblémová funkčnost jimi zatím stále jen vyvíjených systémů vzájemné komunikace aut. Ta by totiž měla mít vždy přednost. Automobilky se také obávají, že by nelicencovaná wi-fi v tomto pásmu mohla rušit některé stávající bezpečnostní systémy.

To vše samozřejmě nejspíš nedovedou úředníci od stolu posoudit, automobilky tak žádají odklad rozhodnutí a chtějí provádět rozsáhlé studie. V praxi to znamená, že uvedení vzájemné komunikace automobilů i jejich případné napojení na dopravní infrastrukturu do praxe nabere další zpoždění. A vzhledem k tomu, že automobilky teprve před nedávnem vůbec objevily kouzlo moderních komunikačních technologií (samotný standard 802.11p byl finálně definován až v roce 2010, vyvíjen byl od roku 2004), zpoždění to bude trochu zbytečné.

Otázkou je, jestli něco podobného hrozí v Evropě či v dalších částech světa. Evropská komise zatím ve svých plánech podle dostupných informací zpřístupnění pásma 5,9 GHz všem nemá. Ovšem co není, může být. Praktické využití vyhrazených frekvencí je totiž zatím stále daleko, a tak může dát komise přednost jiným aplikacím, podobně jako o tom uvažují v USA.

ITS systémy jsou přitom vnímány jako jedno z řešení pro lepší řízení stále houstnoucí dopravy i pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Okolní automobily by spolu měly komunikovat v reálném čase prakticky neustále, což umožní řidiče varovat před možnými nebezpečími. Dnes se o to snaží pomocí řady senzorů auta samotná, propojené vozy by však o sobě vzájemně věděly a mohly by tak na hrozící nebezpečí reagovat rychleji nebo řidiče rychleji upozornit. Vzájemné propojení vozidel by přineslo nové funkce, jako například nedávno představenou možnost vidění skrz vpředu jedoucí vozy, více čtěte zde. Zároveň by sdílení informací mezi infrastrukturou a automobily pomáhalo k lepšímu řízení dopravy a tudíž plynulejšímu provozu.

Vše je to opravdu hudba budoucnosti, aby takové systémy v praxi měly význam, musely by být takovou funkcí vybaveny téměř všechna auta, což je běh na dlouhou trať.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...