Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co dělat, když praskne čelní sklo

aktualizováno 
Kamínek na silnici, který skončil na čelním skle osobního auta, obvykle zanechá nepříjemnou stopu v podobě jamky, "pavouka" nebo praskliny. Co v takové chvíli dělat?
Sklo se podle zákona nesmí opravovat tehdy, když je poškozené ve výhledu řidiče.

Sklo se podle zákona nesmí opravovat tehdy, když je poškozené ve výhledu řidiče. | foto: Profimedia.cz

Jedete po silnici, ozve se rána a na čelním skle je najednou vyražená jamka či prasklina. V takové chvíli musíte reagovat rychle. Když čelní sklo nemáte pojištěné, budete totiž muset jeho opravu nebo výměnu platit ze svého.

Jediná šance, jak o peníze nepřijít, spočívá v tom, že zastavíte vůz, od něhož kamínek odlétl. Pokud se to podaří a jeho řidič proti tomu nebude nic namítat, bude škoda hrazena z jeho povinného ručení.

"Musí ale sám zavolat do své pojišťovny a událost nahlásit. Když však s vaším názorem, že kámen odlétl právě od jeho vozu, nebude souhlasit, jste bez šance. Dokazovat, že to tak skutečně bylo, je prakticky nemožné,“ říká Petr Skorčík z firmy Autoskolo Asklo.

Pravděpodobnost, že dostižený řidič bude souhlasit s placením nového skla ze svého povinného ručení navíc snižuje fakt, že přijde o slevové bonusy. Vyjádřeno penězi – během následujích let to může být i několik tisíc korun.

Jestliže máte jasno v tom, jak bude škoda na autě hrazena, je na čase řešit, co se samotným sklem. Dobrou zprávou je, že ani větší poškození čelního skla už nemusíte bezpodmínečně řešit jeho výměnou. Dnes velmi používaná technologie Glass Repair dokáže zacelit i praskliny dlouhé až 15 centimetrů.

Sklo nechte opravit co nejdřív
Nechat sklo opravit je nejlepší co nejdříve. Prach, vosk z myčky nebo zmrzlá voda opravu ztěžují.

"Zkoušky pevnosti opraveného skla potvrdily, že dokážeme opravit i prasklinu dlouhou až 30 centimetrů. V Česku jsme dostali atest na opravu prasklin dlouhých maximálně 15 centimetrů. Co se týká poškození od kamínků, smíme opravovat poškození do průměru 2,5 centimetru,“ říká Josef Dostál ze společnosti N. E. T. Praha.

Oprava nebo rovnou výměna je přitom nezbytná. Prasklina totiž může být i příčinou toho, že vám policista zakáže pokračovat v jízdě. Přistiženému řidiči navíc ve správním řízení hrozí pět trestných bodů a pokuta pět až deset tisíc korun.

"Podle zákona sankce hrozí ve chvíli, kdy je prasklina nebo jiné poškození v místech dosahu stěračů větší než dva centimetry,“ říká Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Toto riziko po opravě mizí. "Místo poškození není téměř vidět. Když o tom nebudete vědět, nenajdete ho. Objeví ho samozřejmě majitel auta, který ví, kde původně bylo,“ doplňuje Dostál.

Problémy nehrozí ani na stanici technické kontroly. Motorista po provedení opravy totiž v servisu obdrží atest v podobě kartičky o velikosti platební karty, která je brána jako doklad o garanci pevnosti skla.

Pojistka se vyplatí
Čelní sklo lze touto metodou opravit na jakémkoliv voze. Není problém ani s auty s tónovanými nebo s vyhřívaným čelním sklem. Cena se pohybuje mezi 500 až 1500 korunami. "Záleží především na rozsahu poškození,“ vysvětluje Josef Dostál z firmy N. E. T. Praha.

Prasklina ve výhledu: výměna
Oprava má dvě omezení. Tím prvním je fakt, že sklo se podle zákona nesmí opravovat tehdy, když je poškozené ve výhledu řidiče.

 Toto místo najdete přibližně takto: jde o obdélník, jehož spodní strana leží asi 30 centimetrů od dolní části skla, horní hrana asi 30 centimetrů od horní části skla, levá boční strana 15 centimetrů od bočního sloupku a pravá strana 15 centimetrů od středu skla.

"Je to nařízení z minulosti, kdy se skla opravovala jen pryskyřicí, která po čase žloutne. Nyní už nic takového nehrozí, ale musíme dodržovat zákon,“ vysvětluje Dostál.

Někdy se může stát, že poškození je takové, že před opravou je lepší dát přednost jeho výměně. Pokud ji nechcete platit ze své kapsy, musíte mít sklo pojištěné, případně znát řidiče, od jehož vozu kámen na vaše sklo vyletěl. Z jeho povinného ručení se pak bude hradit škoda.

"Pokud se viníka podaří zastavit, je nezbytné, aby svoji vinu přiznal. Bez jednoznačného důkazu, například policejního protokolu potvrzujícího vinu řidiče vozidla nebo jeho písemného doznání, nelze tuto škodu z povinného ručení uplatnit,“ varuje Václav Bálek z České pojišťovny.

Jistotu, jak neplatit za výměnu skla, nabízí jeho připojištění v rámci povinného ručení nebo uzavření havarijní pojistky. Na kolik vyjde? Například u České pojišťovny se platí 500 korun za rok. Je přitom jedno, zda má čelní sklo hodnotu pět nebo dvacet tisíc korun.

Mnoho řidičů si však připojištění nesjednává a peníze od pojišťovny se snaží získat podvodem. "Domluvil jsem se kamarádem, který potvrdil, že kamínek odlétl od jeho vozu. Úhrada škody pak šla z jeho povinného ručení,“ popisuje princip podvodu motorista, jehož jméno má redakce k dispozici.

"I přesto, že za tento podvod hrozí trestní stíhání, jde o častý čin, který se špatně dokazuje,“ říká Marek Vích z pojišťovny Kooperativa.

Papírování zařídí servis
Sama výměna připojištěného čelního skla může být bez jakýchkoliv starostí. Většina skloservisů za vás komunikaci s pojišťovnou obstará.

Stačí jen přijet, mít s sebou potřebné doklady, podepsat plnou moc, na jejímž základě servis pověříte jednat s pojišťovnou vaším jménem, a pak už si jen vyzvednete opravený vůz. Pokud na takový servis nenarazíte, pak je třeba volat na zákaznickou linku vaší pojišťovny, kde vám doporučí nejbližší smluvní servis a sdělí i další pokyny, jak postupovat.

Ti, kteří si výměnu skla budou hradit za své peníze, musí počítat s přibližně dvěma tisíci, které výměna bez samotného skla stojí. Jsou i servisy, které nabízejí, že sklo vymění u vás v garáži. Připlatíte si okolo pěti set korun a pojišťovny tento nadstandard neproplácejí.

V neznačkových servisech lze narazit i na levnější skla. "Nejde o nějaké nekvalitní výrobky. Většinou pocházejí ze stejné továrny, kde se vyrábějí i skla s logem automobilky. Ta levnější nemají jen to logo,“ vysvětluje Petr Skorčík z firmy Autoskolo Asklo.

Doklady k výměně skla

Z připojištění, z havarijního pojištění

* kopie řidičského průkazu
* kopie technického průkazu
* notářsky ověřená plná moc (pověříte jí zástupce servisu k jednáním s vaší pojišťovnou)
* v případě leasingu devinkulace (doklad od leasingové spol., na jehož základě pojišťovna vyplatí peníze servisu)
* platná pojistná smlouva
* doklad o zaplacení pojistky připojištění čelního skla nebo havarijního pojištění

Z povinného ručení viníka Pojištěný (viník):

* nahlášení pojišťovně
* kopie řidičského průkazu
* kopie technického průkazu
* doklad o uzavřeném povinném ručení
* doklad zaplacení povinného ručení

Poškozený:

* nahlášení pojišťovně viníka
* kopie řidičského průkazu
* kopie technického průkazu
* notářsky ověřená plná moc (pověříte jí zástupce servisu k jednáním s pojišťovnou)
* v případě leasingu devinkulace (doklad od leasingové spol., na jehož základě pojišťovna vyplatí peníze servisu)


Kolik stojí čelní sklo
Škoda Favorit 1446 Kč
Škoda Felicia 1785 Kč
Škoda Fabia (nová) 3451 Kč
Škoda Fabia (stará) 3225 Kč
Škoda Roomster 3451 Kč
Škodu Octavia (nová) 3867 Kč
Škoda Octavia (stará) 3689 Kč
Škoda Superb 4530 Kč
Alfa Romeo Brera 11 693 Kč
Audi A3 5930 Kč
Audi A4 6028 Kč
Citroën C3 8129 Kč
Citroën C4 11 242 Kč
Citroën C4 Picasso 13 448 Kč
Dacia Logan 3633 Kč
Fiat Panda 5584 Kč
Fiat Grande Punto 7237 Kč
Ford Fiesta 4366 Kč
Ford Focus 3721 Kč
Ford Mondeo 4820 Kč
Honda Civic 7967 Kč
Hyundai Getz 4489 Kč
Hyundai Accent 7987 Kč
Kia Picanto 7521 Kč
Kia Cee’d 9180 Kč
Kia Sorento 9249 Kč
Mazda 3 8960 Kč
Mercedes-Benz C 7215 Kč
Mercedes-Benz S 17 020 Kč
Mitsubishi Colt 6762 Kč
Opel Corsa 6220 Kč
Opel Astra 6871 Kč
Peugeot 206 5131 Kč
Peugeot 207 8168 Kč
Peugeot 307 10 250 Kč
Porsche Caynne 9530 Kč
Renault Clio 7060 Kč
Renault Thalia 4833 Kč
Renault Mégane 8566 Kč
Renalt Laguna 7710 Kč
Seat Altea 6256 Kč
Suzuki Swift 4328 Kč
Toyota Yaris 6104 Kč
Toyota Auris 7270 Kč
Toyota RAV4 6581 Kč
Volvo S40 7001 Kč
Volvo S60 9009 Kč
VW Polo 5596 Kč
VW Golf 5832 Kč
VW Passat 5832 Kč

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.