Co lít do nádrže? Nafta poráží benzin

  • 196
Nafta už je v současné době téměř tak drahá jako benzin. Přesto osobních automobilů s naftovými motory výrazně přibývá. Jsou výhodnější. Po desetiletí tradiční dilema „benzin, nebo nafta?“ se dočkává rozuzlení: auta s dieselovými motory začínají porážet vozy na benzin.

Ne proto, že by nafta přestala páchnout, ani kvůli její ceně; stojí skoro totéž, co za benzin.

Důvodem je, že „nafťáky“ díky výrazně menší spotřebě hodně šetří peněženku.

Zatímco benzinové spalovací motory kráčejí ve vývoji krůček za krůčkem, sprinterským tempem se přes ně v posledních několika letech přehnaly moderní přeplňované naftové dieselmotory.

Jsou sice výrobně dražší, stále i trochu hlučnější, ale pro uživatele nabízejí lepší výkonovou charakteristiku. A především jsou citelně úspornější.

Sláva nafty je nová
a všeobjímající

Útok osobních aut s dieselmotory se datuje od druhé poloviny 90. let minulého století. Tehdy začaly automobilky v širokém měřítku používat nejmodernější technologie vysokotlakého vstřikování nafty do válců.

To z dieselů udělalo vážné konkurenty benzinových motorů, pokud jde o jízdní vlastnosti motoru i hlučnost. V důsledku výrazně nižší spotřeby paliva dokonce zákonodárci v řadě zemí už zvýhodňují dieselmotory nižšími daněmi.

Naftě patří budoucnost
Nafta má budoucnost. „Není nepravděpodobné, že naftou bude poháněno až sedmdesát procent veškerých nových vozů v Evropě,“ říká Gerry Keaney, jeden z předních manažerů automobilky Volvo.

Podíl dieselů se však mezi jednotlivými trhy dnes značně liší. Na vrcholku žebříčku jsou Rakousko, Belgie, Francie a Lucembursko; tyto země dnes patří již do „70% klubu“. Španělsko, Itálie, Portugalsko a Německo jsou v rozmezí 60 až 40 procent. Británie je na vzestupu, a i přes vysoké ceny nafty překročila hranici 30 procent. Naopak v Řecku a ve Švédsku se podíl dieselů drží pod 10 procenty.

V České republice představuje nyní podíl nově přihlašovaných aut s naftovým motorem více než 30 procent.

Diesel jako dravec
„Stoupající podíl dieselových motorů byl zaznamenán ve všech třídách automobilů,“ říká Wolfgang Chur z vedení společnosti Bosch.

Naftové motory nacházejí využití od nejmenších po největší vozy: v minivozech Smart s tříválcovým motůrkem o objemu jen 0,8 litru, stejně jako ve Volkswagenu Touareg a Phaeton s pětilitrovým desetiválcem.

Diesely se objevují víc a víc i ve sportovních kabrioletech a kupé. Naftový motor se dokonce prodral i do USA, tradiční bašty benzinu. Nejvyšší míru růstu dieselů na úkor benzinu na světě vykazují vozy vyšších tříd.

Po 110 letech...
„Úspěch dieselmotorů bude dál pokračovat,“ tvrdí Wolfgang Chur z vedení firmy Bosch, jednoho z největších dodavatelů příslušenství pro naftové motory.

A vysvětluje: „Až o třetinu nižší spotřeba ve srovnání s benzinovými motory a přiměřeně menší množství vypouštěného oxidu uhličitého jsou dnes jasnými argumenty.“

Loni automobily s dieselmotory v Evropě poprvé předstihly v prodeji benzinové motory. Stalo se tak 110 let poté, co Rudolf Diesel představil svůj vynález, naftový motor.

„Teď na dovolené jsem měl se Superbem 1,9 TDI průměrnou spotřebu 5,5 litru nafty,“ říká Tomáš Bílý, šéf jednoho z největších autoservisů, pražského NH Car.

„U srovnatelně výkonného benzinového motoru bych musel počítat minimálně se dvěma litry navíc.“

Při současných cenách paliv dieselmotory uspoří přibližně 60 korun na každých 100 kilometrů. Kdo ujede za rok například 10 000 kilometrů, ušetří s dieselmotorem kolem 6000 korun.

Při dvojnásobné roční porci kilometrů to dělá už 12 000 korun. Konečné náklady na provozování aut s rozdílnými motory ovlivňují i další výdaje.

Kvůli většímu objemu srovnatelně silného naftového motoru (což dnes už zdaleka není pravidlem) mohou být vyšší náklady na zákonné ručení a vinou vyšší pořizovací ceny i havarijní pojištění.

 To však vykompenzuje menší pokles ceny u ojetin s dieselmotorem. Ojeté vozy na naftu se prodávají lépe. „To platí trvale,“ ujišťuje Jan Štolba, technik autobazaru při Porsche Inter Auto Praha.

Problémy zmizely
A pokud jde o dřívější stesky na nespolehlivost naftových motorů v zimě a vyšší náklady na údržbu, to už není pravda. Problém se zamrzáním nafty v autech vyřešili petrolejáři účinnými zimními přísadami a ani servis dieselmotorů není problém.

„Troufám si říct, že pokud jde o servisní náklady, dnes už je rozdíl zanedbatelný,“ tvrdí šéf autoservisu Tomáš Bílý.

„Dřív byl citelný ve prospěch benzinových motorů, teď už je minimální. Některé díly na naftové motory jsou sice ještě trochu dražší, ale také kvalitnější, a tudíž mají delší životnost.

Klasickým příkladem je třeba rozvodový řemen. Cenově se tedy i z tohoto pohledu naftové motory přibližují benzinovým.“

Naftoví králové jsou solidní siláci

Typické příklady, že dieselmotory tradičně sluší především vozům střední třídy
I když už v běžném produkčním autě běhá dieselmotor s objemem menším než jeden litr a přestože svět omračují svými výkony nejnovější motory na naftu s objemem pod jeden a půl litru, přesto stále „nafťáky“ kralují spíše autům větším.

Klasickým reprezentantem pro vozy s dieselmotory je značka Peugeot. Ředitel prodeje českého zastoupení značky Alexej Kiriakovský k tomu říká: „Peugeot má tradičně výrazně silnější podíl v dieselmotorech ve střední třídě. S nástupem nového modelu 407 došlo sice k posílení benzinové verze, přesto se ale nyní 80 procent prodává v naftě. Vliv růstu ceny nafty se projevil spíše v nižších kategoriích. Platí to zejména u modelů 206 a Partner. U modelu 307 v loňském roce byl podíl benzin/nafta asi půl napůl. A letos jsme zhruba na stejné úrovni.“

Úspora může někdy přijít
i hodně draho

Rozdíly mezi cenami aut s benzinovými a naftovými motory jsou na českém trhu u různých firem různé. Výhodu mají značky nabízející levné dieselmotory.
Takový prodává například Renault v podobě Thalie.

Evžen Souček, obchodní ředitel prodejního a servisního střediska této značky v Praze-Zličíně, říká: „Za 269 900 korun je teď Thalia nejlevnější diesel na trhu. Jak se vyrovnaly ceny nafty a benzinu, ale na polovinu poklesl zájem o malá auta s dieselmotorem.“

Je to logické; i přes nízkou cenu patří tento malý renault mezi auta, která musí najet hodně kilometrů, aby se u nich vyšší cena dieselverze vyrovnala na ušetřené spotřebě.

„U nejprodávanějšího modelu Renaultu Thalie je rozdíl mezi nejlevnějším dieselem a benzinovým motorem teď 50 000 korun,“ doplňuje informaci zástupce Renaultu.

Pro srovnání - nejlevnější diesel ve fabii je model 1,9 SDI za 337 900 korun, tedy o více než o 100 000 korun více proti nejlevnější benzinové verzi!

Čím výš, tím víc
„Dieselmotory, především ty s označením TDI, jsou v České republice velmi populární,“ potvrzuje i David Liška, vedoucí divize osobních vozů společnosti Import Volkswagen Group, a pokračuje: „V novém passatu je nyní jejich zastoupení asi v devadesáti procentech prodaných vozů, přičemž předpokládáme ještě přeliv k další, silnější verzi motoru poté, co se objeví na tuzemském trhu. Trend je prostě rychlý diesel.“

Další tradičně silné postavení má nafta u Mercedesu. Přispívá k tomu jistě i to, že... „V ceníku platí shodné ceny pro nejprodávanější model C 220 CDI i benzinový C 180 K za 899 000 korun,“ říká za tuto značku Jan Kuhn. „Model A 170 je za 538 000 korun, srovnatelný model s dieselem A 180 CDI za 578 000 korun.“

A jak je na tom nejbližší konkurence? „Nejprodávanější jsou u nás modely BMW 320i a 320d, kde cenový rozdíl je 70 500 korun ve prospěch 320i,“ konstatuje Jeroným Pražský ze společnosti Autec, která v tuzemsku bavoráky prodává.

Srovnání nafta versus benzin v zahraničí

Nafta je drahá jako nikdy. Cenový odstup k benzinu se scvrkl na již neexistující halíře. Ale není tomu tak jen v Česku. Celá Evropa sténá pod tíží cen pohonných hmot, které vyšplhaly na rekordní úroveň. Došlo i na automobilisty s dieselmotory. Místo 95 centů jako před rokem musí teď řidič v Německu zaplatit jedno euro a 18 centů za litr nafty. Tedy přesně tolik, zač se v červenci 2004 dal koupit ještě litr benzinu super. Jeho cena stoupla na 1,37 eura.

BMW a VW se vyplatí
Zajímavé srovnání udělal v jednom ze svých posledních vydání německý motoristický časopis auto, motor und sport u více než tří desítek vozů. Šlo o zjištění, kolik musí vůz ročně najet, aby se jeho majiteli zaplatila varianta s dieselmotorem oproti benzinové, přibližně stejně silné verzi.

U tří aut se diesel zaplatil prakticky hned. Šlo o nejmenší BMW „jedničkové“ řady, model X3 stejné značky a Jaguar S-type. Již během jednoho roku provozu se i při najetých méně než 10 000 kilometrech za rok vyplatily Audi A8, Ford Fiesta, Honda CR-V, Smart Fortwo, Toyota Corolla, a hojně i modely VW: Polo, Golf, Passat a Touran. Škoda Fabia se vyplatí až při najetých zhruba 14 000 km za rok.

Hodně naopak musí jezdit, aby se u nich dražší naftové motory vyplatily, vozy Audi A6, BMW 7, Mercedes S či Volvo V70. Nejhůř dopadl Renault Grand Espace. Kvůli rozdílu v ceně obou verzí o více než o 6600 eur, tedy přes 160 000 korun, se naftový motor vyplatí někdy v nekonečnu.

Benzin versus nafta

Škoda Fabia

Model

Výkon (kW/koní)

Zrychlení
z 0-100 km/h (s)

Spotřeba (l)

Cena (Kč)

1,4 16V

55/75

13,8

6,5

332 900

1,4 TDI

55/75

14,2

4,6

382 900

Peugeot 206

1,4

55/75

12,2

6,9

337 900

1,4 HDI

50/68

13,1

4,3

362 900

Hyundai Getz

1,4

71/97

11,2

6,0

269 900

1,5 CRDi 12V

60/82

13,9

4,8

319 900

Renault Thalia

1,4

55/75

12,5

7,1

219 900

1,5 dCi

48/65

15

4,7

269 900

Škoda Octavia

1,6 MPI

75/102

12,3

7,2

459 900

1,9 TDI

77/105

11,8

5,1

509 900

Volkswagen Golf

1,6

75/102

11,4

7,4

481 200

1,9 TDI

77/105

11,1

5,3

549 900

Ford Focus

1,6 Ti-VCT

85/115

10,8

6,4

482 990

1,8 TDCi

85/115

10,8

5,2

529 990

Opel Astra

1,4 16V

66/90

11,9

7,8

429 900

1,3 CDTi

66/90

13,7

4,8

599 400

Peugeot 307

1,4 16V

65/90

13,5

6,5

430 000

2,0 HDI

66/90

12,4

5,2

500 000

Škoda Superb

1,8T 110/150 9,5 8,3 669 900
1,9 TDI PD 96/130 10,4 5,7 709 900
POZNÁMKA: v prvním řádku je vůz s benzinovým motorem, ve druhém s naftovým. Srovnávány jsou motory s přibližně stejným výkonem