Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co lít do nádrže? Odpadky

aktualizováno 
Odpůrci biopaliv argumentují především tím, že při jejich výrobě jsou využívány potravinové zdroje. A protože jde o argument oprávněný, snaží se výrobci biopaliv přijít s novými způsoby jejich produkce. Nejčerstvější novinkou je technologie výroby biolihu z domácího odpadu.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Nguyen Phuong Thao MF DNES

Téma biopaliv a vliv jejich produkce na celosvětové ceny potravin je stále více na pořadu dne. Faktem je, že současný způsob produkce biopaliv nemá na naši společnost příliš kladný dopad. Výrobci biopaliv a různé vědecké společnosti se však snaží s tímto nedostatkem vypořádat a vyvíjejí způsoby produkce biopaliv, které nebudou využívat potravinové zdroje.

Společnosti DuPont a Dansco například plánují vyrábět biolíh z celulózy – tedy prakticky z nevyužitých částí zemědělských plodin. Dočkat se prý máme v roce 2012. Již za dva roky nás ale podle všeho čeká úplně jiná revoluce. Chemický koncern INEOS totiž před nedávnem oznámil, že hodlá začít produkci biolihu z běžného domácího odpadu.

Je nutné podotknout, že pro výrobu biolihu z odpadu nepůjde samozřejmě použít všechen odpad, ale pouze ten, co se dá biologicky odbourat. Jak se tedy palivo z odpadků "vaří"? 

Technologie výroby se skládá ze tří kroků. V prvním se odpad zahřeje na extrémně vysokou teplotu, čímž se nastartuje proces vývoje plynů. Tyto plyny jsou pak patentovaným procesem dodávány bakteriím, které jejich konzumací produkují etanol. Ten je následně ve třetím kroku vyčištěn a prakticky připraven ke spotřebě.

Společnost INEOS Bio momentálně vyrábí biolíh z odpadu v experimentální továrně a výsledky jsou docela příznivé – z jedné tuny pevného domácího odpadu lze vyrobit zhruba 400 litrů biopaliva. Protože jsou testy úspěšné, společnost očekává, že v brzké době oznámí místo, kde bude stát první komerční továrna pro výrobu biolihu z odpadu. Do provozu by měla být uvedena do dvou let a v té době by se měly obdobné továrny stavět prakticky po celém světě.

Technologie INEOSu je výhodná nejen v tom, že nepotřebuje k výrobě potravinové zdroje. Plusem je také to, že se zpracovává odpad, který by se jinak pouze hromadil na skládkách. A přeplněné skládky odpadu jsou jedním z dalších velkých problémů lidstva. Skoro by se chtělo říci, že INEOS tímto způsobem takzvaně zabije dvě mouchy jednou ranou.

INEOS přitom tvrdí, že jeho biopalivo druhé generace sníží produkci skleníkových plynů oproti současnosti až o 90 %. To znamená, že by proces výroby měl být energeticky efektivní a na výrobu biolihu z odpadu se spotřebuje daleko méně energie, než je schopné palivo samo vydat. Za dva roky snad budeme o něco moudřejší.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.