Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michelin

Co obout octavii na léto

  • 65
Máte doma Škodu Octavia, Volkswagen Golf nebo novou Kiu c’eed a nevíte, jaké letní pneumatiky koupit? S výběrem plášťů o rozměru 195/65 R 15 může pomoci test, který provedl Autoklub ČR na speciálních testovacích drahách v Německu. Podle výsledků se jako nejlepší ukázal plášť Continental Premium Contact 2, který se v akční nabídce internetového prodejce dá nyní koupit za 1 600 korun.

"Testovali jsme celkem jedenáct plášťů. Osm bylo nových a tři ojeté s výškou vzorku od dvou do tří milimetrů. Jedny ojeté gumy byly navíc zimní," říká Václav Špička z autoklubu ČR.

"Chceme se tak co nejvíc přiblížit možnému chování českého motoristy, který se na pneumatikách často snaží ušetřit. I tak se dá nejdražší testovaná pneumatika sehnat za cenu pod dva tisíce korun."

Výsledky testu

Tabulka s výsledky všech testovaných prneumatik

Ovládání vozidla na suchu, na mokru, náchylnost k takzvanému akvaplaningu, kdy kolo na mokru ztrácí kontakt s vozovkou, schopnost zabrzdit, komfort jízdy nebo i vydávaná hlučnost. To všechno se měřilo při testech, kdy za volant testovacího Volkswagenu Golf Plus 2.0 FSI při teplotě osmnáct až dvacet stupňů Celsia usedali speciálně vyškolení řidiči s minimálně dvouletou praxí při posuzování kvalit zimních i letních pneumatik.

Ti během několika dnů za pomoci počítačů i svých dojmů hodnotili všechny dodané pláště; Autoklub ČR koupil vždy deset kusů od jednoho modelu.

"Zajímavé je, že předtím, než se začne testovat, se musí všechny gumy ojezdit stejným počtem kilometrů. Tím se z nich odstraní konzervační vrstva, a teprve poté jsou připraveny dosáhnout plného výkonu," vysvětluje Špička. Takzvaně odborně ojeté byly i tři použité pláště.

Nové pneumatiky
V absolutním souboji všech plášťů vyhrály continentaly, které kralovaly i při hodnocení pouze nových gum. To však neznamená, že Continentaly Premium Contact 2 byly nejlepší ve všech zkoumaných disciplínách.

Třeba při měření hlučnosti v rychlosti 50 a 80 kilometrů za hodinu byly ze všech nových gum nejhorší.
Celkově druhá pneumatika Kleber Dynaxer HP2 vítěze mírně předstihla v hodnocení ovládání vozidla na suchu, které v celkovém hodnocení hraje velkou roli. Jak tento test probíhá? Jezdci absolvují úsek s přesně stanovenými parametry zatáček a své dojmy bez toho, aby zjišťovali, na jakých gumách jeli, po jízdě ihned zaznamenávají do počítače.

Na celkovém třetím místě testu skončila domácí značka Barum s modelem Bravuris 2, která byla oproti vítězi horší (o deset procent) jen při hodnocení schopnosti zastavit na mokru v osmdesátikilometrové rychlosti. Ostatní zkoumané hodnoty se lišily jen minimálně.

Doježdění zimních gum
Hodně motoristů se snaží ušetřit tak, že si po zimě na autě nechává starší zimní pneumatiky s tím, že je takzvaně dojezdí. Jak se takové pláště chovají? "V testu dopadly nejhůř," komentuje výsledek Václav Špička.

Například při různých testech na suchu výsledky měření nijak strašlivé nebyly. Ve srovnání s vítězem testu byly tak o dvacet procent horší. Nepříjemné zjištění však přišlo ve chvíli, kdy se testovalo na mokru.

Při brzdění s ABS v rychlosti 80 kilometrů za hodinu ojeté zimní pláště Goodyear Ultra Grip 6 se vzorkem ve výši 2,7 až 3 milimetry měly o šedesát procent delší brzdnou dráhu než vítězné gumy. To v praxi může znamenat i několik desítek metrů navíc. O něco horší to bylo ještě při posuzování akvaplaningu při rychlosti mezi 65 a 95 kilometrů za hodinu.

Tabulka s výsledky je ZDE.