Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co pořídit milence? Kapesního atleta 116i

aktualizováno 
Jeden sní o opuštěném ostrově v Karibiku a povolné supermodelce, druhý o žocích peněz, třetí o novém BMW. Zatímco první dva sny jsou přeci jen poněkud nedosažitelné, ten třetí se nedávno přiblížil; BMW totiž lze nyní koupit za cenu Škody Octavie!

BMW 116i | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí  |  zevnitř  |  motor |  jízda závěr

BMW 1 je velice vyhraněná individualita. Není levné, není prostorné a pro část motoristické populace není ani hezké. Ovšem je to – i přes skromné rozměry – plnohodnotné BMW se vším všudy s dospělou technikou.

Malý - velký
Po počátečním šoku se prodeje, zejména na západ od našich hranic, rozběhly slušně, a je téměř jisté, že jednička už otevřela cestu pravidelným nástupcům.

Zákazníci oceňují pevnou bezpečnou karoserii, vynikající jízdní vlastnosti a neošizenou špičkovou techniku, která se prakticky shoduje s většími BMW. Na výběr je široká škála motorů: Vedle extrémního šestiválce 130i je možné volit mezi třemi čtyřválci v celkem pěti výkonových verzích.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW můžete koupit na www.automodul.cz

Zážehový dvoulitr valvetronic s variabilním zdvihem ventilů pohání verze 120i a 118i, vznětový common-rail II analogicky 120d a 118d. O mnichovských "stodvacítkách" čtěte zde...

A konečně základ nabídky a předmět testu - zážehová šestnáctistovka double vanos, tedy s šestnácti ventily a plynule variabilním časování sacích i výfukových ventilů.

Atlet
O vzhledu jedničkového BMW už se rozhořelo mnoho sporů. Jedněm se zdá malé, druhým příliš rozvlněné, jiní by raději nafouknutý minivan. Tzv. obecný vkus tedy zůstává stranou, ovšem jedničku nikdo nepřehlédne a každý na první pohled pozná, že má tu čest s BMW.

Šéfdesignér Chris Bangle se vydal netradiční cestou a mezi 4,2 m dlouhé konkurenty, kteří vesměs vypadají, jako by jim byla karoserie trochu těsná, nasadil štíhlý a ladný objekt, jenž se rozhodl vypadat jako Auto s velká A i za cenu několika kubických decimetrů objemu.

Malé BMW si dovolilo luxus dlouhé ploché kapoty a kabina, kterou dnešní trendy u aut zvedají výš a výš, zůstává při zemi. Výsledkem jsou tvary, které se nesnaží co nejvíce připodobnit krychli, naopak jim, i přes skromné celkové rozměry, nechybí elegance a ladnost.

Nejmenší osobní bavorák současné produkce udeřil předloni jako blesk z čistého nebe, a vysvětlil bachraté třídě A od Mercedesu i nevýrazně působící Audi A3, že malé auto, připravené snadno překonávat milionovou hranici, nemusí nutně vypadat jako malá dodávka či obyčejný hatchback.

Prostorem nehýří
S křivkami si tvůrci vyhráli i ve funkcionalisticky zařízeném interiéru, ve srovnání se staršími modely nezůstal na kameni kámen a doslova vše je zařízeno v křivolakém slohu. Pravé úhly nenajdeme na palubní desce, na dveřích ani na detailech.

Výsledkem je dojem skryté dynamiky, která přímo sálá ze všech koutů. Příjemná je kvalita použitých materiálů; ač některé plasty od pohledu neplní kritéria prémiové značky, jejich zpracování je bezchybné, pocit z dotyku příjemný a nikde nic neskřípne.

Testovaný exemplář se od startovní verze liší jen několika prvky doplňkové výbavy. Klimatizace se přestěhovala do základní specifikace, jinak pouze doplatek za sportovní kožený volant, koberečky a loketní opěrku.

Úhrnná cena příplatků nedosáhla ani 17 tisíc, což je na zvyklosti značky přijatelná suma; přesto ve výbavě nechybí nic podstatného. Hodil by se možná odkládací set – takto není kam postavit nápoj, natož kávu.

Posezení ve standardních sedačkách neinspiruje tolik, jako v příplatkových sportovních. Ty základní jsou poněkud úzké, trochu krkolomně se jim seřizuje sklon sedáku a boční vedení také není právě špičkové. Na druhou stranu jsou dostatečně vysoké, tuhé, a ani po několika stovkách kilometrů z nich nebolí záda.

Výhodou je seřiditelnost až do opravdu extrémních krajních poloh – do Jedničky se pohodlně usadí hodně rozdílné postavy, jen těm urostlým, zvyklým sedět blízko volantu, budou překážet příliš vysoko umístěné pedály a špatný výhled na přístroje. Prakticky nepoužitelná je i příplatková loketní opěrka – umístěná příliš nízko a vzadu.

Na zadních sedadlech panuje těsný dostatek místa – dva dospělí se tam usadí bez kontaktu hlavy či ramenou s čalouněním nebo spolucestujícím, ale bez rezervy k pohodlnému poposedání či natažení k pohodlnému spánku. Malá okna a stísněný černý interiér činí delší pobyt vzadu potencionálně nepříjemným zejména osobám se sklonem ke klaustrofobii.

Jinak i vzadu se dá objektivně cestovat s relativním pohodlím, na kratší vzdálenosti se tam s trochou umu a fantazie naskládá i trojice dospělých; příjemná je zejména nadprůměrná akustická pohoda.

Kvalitně ošetřený a tvarovaný je kufr – ač jeho základní objem jen o kousek překonává fabii, dvě velká a několik menších cestovních zavazadel pojme bez problémů.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O BMW 

Motor: Malý, ale statečný
Nastartování je dětsky snadné – stačí do příslušné štěrbiny vložit elektronický modul nahrazující klíček a pak již pouze cvrnknout do startovacího tlačítka; elektronika dokončí nastartování sama. Po naskočení se z motoru line skvěle utlumený, precizní zvuk malého motoru.

Při protúrování ochotně letí do otáček a v každé chvíli vydává sytý, plný sound, oproštěný od mechanických pazvuků. 116i, podobně jako většina ostatních BMW, odložila teploměr chladící kapaliny, zpočátku je tedy dobré jet trochu volněji "na cit".

Rozjezd s BMW už nedá tolik práce jako dřív, v čase nekompromisních sportovních spojek. S BMW 116i se dá díky delšímu chodu spojkového ústrojí napoprvé rozjet bez škubání a stejně i přeřazovat. K dokonalosti chybí šestistupňové mechanické převodovce jen přesněji vymezené dráhy a méně gumový chod. Sebeneurvalejší změnu převodu ovšem vyřídí bez protestů a s nadhledem, dostatečná synchronizace si nechá líbit téměř cokoliv.

Jízda je předurčena výběrem motoru – základní šestnáctistovka vznikla ke klidné a plynulé jízdě, dramatické pružné akcelerace nechává silnějším motorům. Svůj úkol však zvládá velice dobře – i naložený vůz skýtá dostatek kroutícího momentu pro zdolávání kopců bez podřazování a plynulý zátah prakticky od volnoběhu.

Pomyslná síla tedy není v množství té skutečné, ale v jejím rozložení. Rozsah prakticky použitelné síly se téměř kryje s celým spektrem pracovních otáček a skutečně se lze třeba na trojku rozjíždět od nějakých 1100 až k červenému poli, které začíná u rysky 6500.

Ovšem v tomto rozsahu se neskrývá žádná výrazná výkonová špička, takže sportovci, nalákaní skvělým podvozkem, by se mohli zklamat. Třešničkou na dortu je spotřeba, která se dá při předpisové mimoměstské jízdě udržet kousek nad šestilitrovým průměrem. Ve městě naopak trochu zklame hodnota blížící se deseti litrům na 100 km. Celkový průměr z testu činil 7,8 l/100 km, což je solidní výsledek.

100% BMW
Jízdní vlastnosti jsou tím hlavním důvodem, proč se někdo rozhodne připlatit si za BMW, když u tzv. konfekční konkurence by mohl mít větší a mnohdy lépe vybavené a výkonnější auto za méně peněz.

Žádné globální podvozkové platformy napříč třídami a motorizacemi, žádné jednoduché zkrutné tyče, BMW nelitovalo prostředků na vývoj svých modelů. K tomu samozřejmě základní odlišnost proti kompletní konkurenci – pohon zadních kol, díky kterému přední řízená kola dělají jen to co mají a nejsou obtěžována ještě přenášením síly motoru.

Výsledkem je kombinace suverenity, ovladatelnosti a přitom stále solidního komfortu. Pětiprvková zadní náprava se nenechá vyvést z míry ani na sérii krátkých nerovností a nechá si líbit i trhání volantem v rychlé zatáčce a podobné kousky.

Ostatně podvozek, stavěný pro více než dvojnásobně silné motory, si ze základním čtyřválcem jen tak pohrává a v každém okamžiku skýtá obrovskou rezervu. Z velké části se také podařilo eliminovat nervozitu krátké zádě. Na dálnici je za vysokých rychlostí přeci jen trochu znát roztěkané chování zadní půlky auta a také tendence k přetáčivému smyku.

Základní ocelová šestnáctipalcová kola s relativně vysokým profilovým číslem bez problémů filtrují malé strupy vozovek a výsledkem je komfortní jízda při plné ovladatelnosti.

Dodávkou z donucení
116i je nejlevnějším dostupným osobním BMW. Při předloňské premiéře stálo 615 tisíc, což za model, obraný o prakticky veškerou luxusní výbavu včetně klimatizace, bylo přeci jen dost, a tomu také odpovídaly prodeje.

Český importér se ale nevzdal a pro BMW 1 zařídil homologaci N1, čímž nejmenší BMW statutárně proměnil v dodávku. Sporou karoserii sice zohyzdila nedemontovatelná mříž, ovšem možností odpočtu DPH se startovní cena smrštila pod půlmilionovou hranici a vůz se rázem stal daleko zajímavějším.

Zvlášť když od nového modelového roku dostal standardně šestistupňovou převodovku. Pikantní je, že odpočet DPH lze uplatnit i u dvousetšedesátipětikoňového šestiválce 130i, čímž se tato malá šelma stala patrně nejrychlejší dodávkou světa.

BMW 116i

Alfa Romeo 147 1,6 T.S. 120k Progression

Audi A3 Sportback 1,6 FSI Attraction

objem motoru (ccm)

1596

1598

1598

výkon (kW/k)

85/116

88/120

85/116

max. toč. moment (Nm)

150

146

155

počet válců/ventilů

4/16

4/16

4/16

typ motoru

zážehový

zážehový

zážehový

max. rychlost (km/h)

200

195

196

zrychlení 0-100 km/h

10,9

10,6

11,1

spotřeba město/mimo město/komb. (l/100 km)

10,5/5,9/7,5

11,2/6,4/8,2

8,7/5,3/6,6

objem kufru min/max (l)

330/1150

280/1030

370/1120

rozměry d/š/v (mm)

4227/1751/1430

4223/1729/1442

4286/1765/1423

rozvor (mm)

2660

2546

2578

pneumatiky

195/55 R16

195/60 R15

205/55 R16

hm. pohotovost./celk.

1350/1735

1200/-

1265/1825

airbagy čelní/boční/hlavové

ano/ano/ano

ano/ano/ano

ano/ano/14207

ABS/ESP

ano

5000/19800

ano/17212

klimatizace/litá kola/mlhovky

ne/ne/ne

ano/ano/5600

ne/ne/5191

ale. ovl. okna vpředu/el. zrcátka/palubní počítač

ano/ano/ano

ano/ano/ne

ano/ano/9699

záruka (roky)

2

2

2

cena v Kč s DPH

609 400

589 000

638 300

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.