Co udělat po menší havárii

Bojujte za svá práva a zajistěte si raději co nejvíc důkazů – tak se dá v kostce shrnout to, co byste měli udělat, stanete-li se účastníky menší dopravní nehody.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - nehoda, auto | foto: Profimedia.cz

U těch velkých je to jasné – je nutné přivolat policii, která situaci vyšetří; pokud však škoda není příliš vysoká (do sto tisíc korun na jednom z vozů), nikdo není zraněn a není poškozeno dopravní značení nebo silnice, volat policisty nemusíte.

Stačí spolu s druhým účastníkem vyplnit Záznam o dopravní nehodě a předat jej pojišťovně viníka, protože z jeho povinného ručení se škoda bude platit. Pro případ pozdějších komplikací však doporučujeme pořídit si co nejvíce důkazů o skutečné situaci na místě havárie.

"Je nutné si uvědomit, že novela zákona o silničním provozu tímto zhoršila postavení poškozených, kteří se sami musí postarat o svá práva. K tomu je vždy vhodné pojistit si všechny dostupné důkazy, například pořídit alespoň telefonem fotky postavení vozidel, poohlédnout se po případných svědcích, do záznamu nakreslit přesný plánek, případně doplnit jednoznačné vyjádření viníka. Zkrátka učinit to, co jinak dělala policie," říká Michal Březina z Centra likvidace škod na vozidlech pojišťovny Kooperativa.

Jak tedy postupovat po "malé nehodě", například když do vás někdo před křižovatkou narazí zezadu?

Zastavte a zabezpečte auto
Okamžitě zastavte auto, vypněte motor, zapněte varovné blinkry. Pokud ji máte, oblečte si reflexní vestu a za havarovaná auta postavte výstražný trojúhelník. Na to nezapomínejte – za nesplnění této povinnosti hrozí dva trestné body.

Ověřte zranění a únik kapalin
Zjistěte, jestli někdo z účastníků havárie není zraněný. Pokud ano, museli byste volat policii. Zkontrolujte, zda z aut nevytéká palivo nebo olej; jinak volejte hasiče. Pokuste se odhadnout výši škody každý na svém autě – nebude-li podle vás vyšší než 100 tisíc korun, nemusíte volat policii. Nic se nestane, ani když se později ukáže, že odhad nebyl úplně přesný (třeba 150 tisíc místo 100). Při odhadu vycházejte ze současné tržní ceny vašeho auta a náhradních dílů.

Zjistěte, kdo je viník
Domluvte se s druhým účastníkem na tom, kdo nehodu zavinil. Pokud obě strany souhlasí, nemusíte volat policii (teoreticky ji nemusíte volat ani v opačném případě – do Záznamu o nehodě napíšete každý svoji verzi, pak ji však budete muset obhájit třeba i u soudu). Nicméně když se aktéři karambolu neshodnou, doporučujeme v takovém případě policisty přivolat. Volejte je, i když někdo z účastníků nehody odmítá sepsat záznam, je opilý nebo zdrogovaný, případně když se vám zdá, že by auto mohlo být kradené, nebo je vám prostě cokoli podezřelé.

Za co hrozí trestné body
Za příjezd policistů nic neplatíte, tato služba je i nadále zdarma. Nemusíte se bát trestných bodů, ty se udělují, pouze když zaviníte nehodu, při níž je někdo těžce zraněn (sedm bodů). Tři body by vám pak mohli policisté nadělit, pokud by se ukázalo, že jste druhému účastníkovi odmítli ukázat doklady (své i od vozidla) – prostě nespolupracovali při řešení karambolu. Samozřejmě ještě hrozí body za přestupky, na něž policisté při vyšetřování přijdou.

Zadokumentujte nehodu, vyplňte formulář
Pokud je dohoda s druhým aktérem bezproblémová, zadokumentujte situaci na místě nehody – nakreslete plánek, vyfoťte auta. Pak s nimi můžete odjet na místo, kde nepřekážejí provozu. Spolu s řidičem druhého vozu vyplňte Záznam o nehodě (Záznam o nehodě ke stažení zde). Pokud se stane, že si viník později své přiznání rozmyslí, třeba aby nepřišel o bonus, bude se vám hodit každý důkaz, který jste pořídili; hlavně vyplněný Záznam o nehodě, od kterého byste měli mít kopii. Musí být však podepsaný oběma účastníky havárie, aby jej ani jeden nemohl zpochybnit. Jestliže pak pojišťovna zjistí, že se nehoda skutečně odehrála a že ji viník neoznámil, postihne jej finančně. Třeba tak, že mu naúčtuje náklady na vyšetřování.

Nahlaste událost pojišťovně
Jsou-li auta pojízdná, můžete odjet. Co nejdříve je však nutné nehodu nahlásit pojišťovně. Většinou to jde telefonicky, mnohdy na bezplatné číslo nebo vám operátor z placeného čísla zavolá zpátky. Měl by to udělat viník – z jeho povinného ručení se bude platit škoda na autě "oběti" – a také co nejdříve pojišťovně doručit vyplněný "Záznam o dopravní nehodě". Událost může nahlásit i oběť nehody – samozřejmě zase pojišťovně viníka. Ta však bude stejně potřebovat jeho hlášení a všechny dostupné důkazy.

Domluvte si prohlídku vozu
Jste-li tím, jehož vůz byl při nehodě poškozen, budou vás pracovníci viníkovy pojišťovny kontaktovat a domluví s vámi prohlídku havarovaného vozu jejich technikem, návštěvu servisu a další postup. Abyste si
svůj nárok na odškodnění pojistili, můžete také sami zavolat na infolinku pojišťovny, u níž má viník nehody uzavřené povinné ručení, a sdělit, že jste "poškozený". To se hodí hlavně ve chvíli, kdy se pojišťovně viník
neozve a nehodu neohlásí. Ta jej pak upozorní, že na jeho pojistnou smlouvu eviduje oznámení o škodě, a vyzve k okamžitému nahlášení.

Zajistěte odtah vozidel
V případě, že jsou po nehodě auta nepojízdná, volejte asistenční službu pojišťovny – ale té, u níž máte uzavřeno své vlastní povinné ručení. K němu totiž pojišťovny nabízejí i základní asistenci, třeba právě
odtah do servisu. Naprostá většina pojišťoven se zdarma postará i o auto viníka. Číslo na odtahovou službu dostáváte většinou spolu se smlouvou o povinném ručení, třeba ve formě nálepky. Odmítněte všechny nabídky "náhodou" projíždějících odtahovek – pokud si ji neobjednáte přes asistenční službu, pojišťovna vám ji nezaplatí.

Nejdřív pojišťovna, potom servis
Odjedete-li od nehody s poškozeným autem, v žádném případě je nenechávejte opravit dříve, než je uvidí likvidátor (znalec) pojišťovny. Pokud to uděláte, může se stát, že vám pojišťovna zaplatí pouze tabulkovou cenu poškozeného dílu, která může být jen zlomkem skutečné ceny opravy. Proto je nutné nejprve se domluvit s pojišťovnou, nejlépe na její bezplatné klientské lince.

Proplacení škody
Jste-li viníkem nehody a nemáte havarijní pojištění, nedostanete od pojišťovny pochopitelně ani korunu, vše si musíte zaplatit sami. Coby oběť havárie dostanete náhradu škody z povinného ručení viníka. Existují v zásadě dvě možnosti vyplacení peněz: buď si necháte auto opravit sami, nebo zajedete do doporučeného servisu. V prvním případě ("náhrada rozpočtem") pracovník pojišťovny prohlédne auto, které mu přivezete ukázat, pak propočítá škodu a pošle vám cenový návrh. Jestliže souhlasíte, dostanete peníze na účet a opravu si pak necháte udělat kdekoliv, takže můžete případně něco málo ušetřit. Pokud pojedete do servisu, který pojišťovna doporučí, necháváte vše na něm, od prohlídky přes opravu až po fakturaci. Pouze si pak vyzvednete opravený vůz.

Jak má vypadat plánek nehody ve formuláři

Malá nehoda

Na formuláři "Záznam o dopravní nehodě“ je také místo určené pro nakreslení situačního plánku havárie. Žádné přesné zásady, jak má nákres vypadat, neexistují, některé však můžeme doporučit. Třeba malovat v půdorysu ("letecký pohled") kvůli lepší představě o vzdálenostech, jež by při kresbě "z vlastní perspektivy" byly zkreslené.

Jako příklad přinášíme dvě fotografie téže nehody a podle nich nakreslený schematický plánek. Písmena A a B musí odpovídat tomu, jak jsou auta popsána ve formuláři. V našem případě nehodu zavinil řidič zeleného Opelu Corsa (A), který nacouval do zaparkovaného fialového Fiatu Punto (B).

Šipka znázorňuje směr jízdy opelu (couvání), šikmé čáry uvnitř aut znázorňují jejich přední kapotu. Zakreslena je silnice a parkoviště. Pokud by se nehoda stala na křižovatce, bylo by nutné zakreslit i dopravní značky, aby bylo jasné, kdo z aktérů měl přednost v jízdě.

Malá nehoda

Malá nehoda

Při nehodě může nastat řada sporných situací. Přinášíme odpovědi expertů pojišťovny Kooperativa Marka Vícha, Karla Hromady a Michala Březiny a Václava Bálka z České pojišťovny na nejčastější otázky.

Co dělat, když druhý účastník nehody ujede?
Okamžitě volejte policii, protože se tím dopustil vážného trestného činu. Horší to však může být s náhradou škody. Pokud policie viníkovo auto najde, jeho pojišťovna škodu proplatí, i kdyby s tím nesouhlasil. Ovšem když se vůz viníka nenajde, škodu nezaplatí nikdo. Česká kancelář pojistitelů totiž z garančního fondu platí pouze škody na zdraví (a jen v kombinaci s nimi i škodu na majetku nebo ušlém zisku, pokud je větší než 10 tisíc korun). Jiné je to v případě, kdy nehodu zaviní řidič, který neuzavřel povinné ručení. Garanční fond zaplatí všechny škody – a ty pak vymáhá na viníkovi.

Kolik peněz vlastně můžu při proplacení škody z povinného ručení dostat?
Počítejte s tím, že dostanete náhradu "skutečné škody" – to znamená cenu části auta, případně celého, jakou mělo v době před havárií. Nikdy nedostanete víc peněz, než jaká byla skutečná škoda – s výjimkou havarijního pojištění, pokud jste si u něj připlatili za náhradu škody "v nových dílech". K výpočtu ceny opravy mají pojišťovny speciální programy, záleží i na tom, jestli chcete opravovat ve značkovém servisu, nebo ne – podle toho zakalkulují značkové či neznačkové díly. Ke stanovení hodnoty aut používají pojišťovny i znalecké posudky, ceny z trhu (autobazary, inzeráty).
Co když se až v servisu zjistí, že oprava bude dražší, nebo když servis použije značkové díly místo neznačkových?
I pak se poškozený může obrátit na pojišťovnu, a pokud doloží použití jiných dílů, proplatí mu je. Když servis oznámí majiteli vozu, že oprava bude dražší, musí hned volat pojišťovně, aby provedla ještě jednu prohlídku. Když nechá vůz opravit bez ní, může mít s dokazováním problémy. Technici pojišťoven si proto mnohdy vymiňují druhou prohlídku už "odstrojeného" auta, tedy bez kapotáže.
Vyplatí se opravovat hodně levné auto?
O tom nikdy nerozhoduje pojišťovna, nýbrž vy sami, když vám pojišťovna řekne, že "tohle je maximální cena, jakou vám můžeme dát". Pokud by cena opravy překročila cenu vozu, můžete se s pojišťovnou domluvit na "ekonomické totální likvidaci". To znamená, že vám proplatí cenu auta s odečtením "zbytků" – částí, které se ještě dají prodat. Pokud máte zájem, můžete se s pojišťovnou dohodnout, že jí vrak "smluvně postoupíte" – v tom případě dostanete celou částku za auto a nemusíte se starat ani o odhlášení z registru vozidel.
Jak rychle pojišťovna případ uzavře?
Nejpozději do tří měsíců od okamžiku nahlášení škody. Do té doby pojišťovna musí buď vyplatit náhradu, nebo podat písemné vysvětlení, proč plnění zamítla nebo proč nemůže vyšetřování ukončit. U většiny případů bývá však vše vyřešeno mnohem dříve, často třeba během jednoho týdne.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...