Co vyplynulo z testu Škody Fabia 1.4 16V Elegance v MF DNES

* 1. Vůz absolvoval 40 tisíc kilometrů v tvrdých podmínkách bez jediné závady, která by ohrozila provoz. * 2. Test jednoznačně potvrdil dvě stěžejní výhody Škody Fabia: výborné jízdní vlastnosti a v její kategorii také nadprůměrný vnitřní prostor. První vyplynulo z cest na zimních i letních trasách, na dálnicích i klikatých horských cestách, kde se fabia směle poměřila s přímými konkurenty i s auty vyšších tříd, druhé je podloženo redakcí objednanými a placenými výsledky ve zkušebnách nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy v Praze.
* 3. Při vší chvále prostoru je Škoda Fabia ve srovnání se svou starší sestrou Felicií menší do šířky a také v prostoru pro zavazadla zaostává o 12 litrů, leč její kufr je lépe tvarovaný a snáz přístupný. Nicméně obě škodovky hrají v nabídce prostoru v kategorii malých automobilů, mezi něž patří, zcela jednoznačně prim.

* 4. V nabídce prostoru na zadním sedadle zaostává za fabií dokonce i Škoda Octavia. Je tedy zřejmé, že fabia nenabízí málo.

* 5. Spotřeba vozu v průběhu testu neustále klesala, až v posledních deseti tisících kilometrech byla v průměru sedmilitrová. V hodnocení celého čtyřicetitisícového testu dosáhla hranice 7,6 litru na 100 kilometrů.

* 6. Fabia se lepšila i v brzdách: jako zbrusu nová potřebovala k zastavení z osmdesátikilometrové rychlosti 32 metrů, ale na konci testu jí stačilo o tři a půl metru méně. Na německých dálnicích prokázala schopnost jet rychlostí až 200 kilometrů v hodině.

* 7. Testovaný automobil nepříjemně překvapil nečekaně dlouhou řadou poruch a chyb, které sice jízdu nezastavily, ale náklady na jejich odstranění překročily částku 70 tisíc korun. Vůz v testu MF DNES se zmíněných bolestí zbavil zdarma v rámci roční záruky, neboť 40 tisíc kilometrů absolvoval během pouhých devíti měsíců a tedy s bohatou záruční rezervou, ovšem průměrný motorista by se z problémů tak lacino zřejmě nedostal: většina závad se projevila v době, kdy automobil měl za sebou kolem 20 tisíc kilometrů, tedy dávku, jakou průměrný řidič v Česku během roční záruky nezvládne. Opravy by tedy hradil ze své kapsy.

* 8. U testované fabie MF DNES reklamovala následující závady: uvolněnou ruční brzdu (opraveno), vibrace do volantu při brzdění (výměna všech čtyř brzdových kotoučů), dvakrát nekultivovaný chod motoru s kolísáním otáček (poprvé výměna řídicí jednotky motoru, podruhé neřešeno), svítící kontrolka airbagů (výměna snímacího kroužku kontaktu), nefunkční klimatizace (doplnění chladicího média), špatně fungující elektrické zavírání střešního okna, rušivé zvuky při otevřeném oknu (oprava), rozpáraný šev sedáku řidičova sedadla a závada ve vyhřívání předních sedadel (výměna sedadel), centrální zamykání nefungovalo ve stanoveném režimu (chyba z výroby, oprava), prasklá žárovka v přední mlhovce (oprava mimo garanci), vůz zaostával ve zrychlení z 0 na 100 km za údaji výrobce (neřešeno), svítící kontrolka závady elektroniky motoru (porucha sama ustala).

* 9. Méně vhodné než obyčejný šedivý interiér nejlevnějších fabií se ukázalo luxusní světle béžové čalounění, které při prezentaci vozu před čtenáři MF DNES utrpělo, jeho čištění stálo přes 1200 korun a záhy poté nastaly potíže s vyhříváním sedaček.

* 10. Test připustil vysvětlení mluvčího Škody Auto Evžena Krauskopfa, že problémy mohla ovlivnit okolnost, že hodnocený vůz byl vůbec prvním prodaným (v dobročinné dražbě pro Konto Paraple) exemplářem nového modelu. "Začal jezdit měsíc před uvedením modelu na trh. Auta dodávaná prodejcům od té doby doznala řady změn," vyjádřil se k výsledkům testu Evžen Krauskopf. Ve zprávě o testu rovněž zaznělo stanovisko odborníků ze značkových servisů, že s novými fabiemi zatím nejsou problémy.

* 11. Značkové servisy Škoda poskytly vozu během testu různě kvalitní služby - od standardu koncernového otce Volkswagenu až po způsoby připomínající socialistické opravárenství. Například na náhradu ukradené krytky ostřikovače MF DNES čekala 35 dnů, platila 1431 korun a z toho nalakování plochy menší než zápalková krabička stálo přes tisíc korun. Náhradní sedadla dodal až druhý servis, když první závadu neopravil ani po týdnech čekání. Ve zkušenostech ze značkových servisů Škoda nechybělo ani šizení na předloženém účtu. Naopak jiný servis poskytl kromě perfektních opravářských služeb i náhradní vůz po dobu oprav, ačkoliv nemusel.

* 12. Automobil končil test s mírnými vibracemi, které se z motoru nesly až do sedadla, na což si stěžují i někteří jiní majitelé fabií. Opraváři připustili, že to je nepříjemné, ale v současnosti s tím neumějí nic udělat. Je třeba počkat, až výrobce najde řešení.

* 13. Jakkoliv se Škoda Fabia 1.4. 16V Elegance ukázala sympatická v jízdě a ve službě vůbec, počtem a závažností závad se zařadila na nejhorší pozici v dosavadní historii dlouhodobých testů MF DNES. Těm se zatím kromě fabie podrobily dvě Škody Octavia, Škoda Felicia a jetý Ford Mondeo.

* 14. V cenách pojistného fabia ztrácí výhody starší felicie, která je levnější jak v havarijním pojištění, tak i v povinném ručení.

* 15. Škoda Fabia je mimořádně žádaná na trhu ojetin, kde bude v nejbližším období její cena klesat pomaleji než u konkurence. Nejmenší prodělky budou podle názoru odborníků na nejobyčejnějších verzích modelu.