Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co znamená zkratka ESP?

  13:29aktualizováno  13:29
První stabilizační systém ESP se objevil koncem roku 1995 v Mercedesu třídy S. Od té doby dle odborníků na bezpečnost zachránil stovky životů a to mu přislibuje velkou budoucnost. V čem Vám elektronika pomůže, co umí, kdo ESP vyrábí i jak funguje se dočtete v našem článku.

Zařízení tvoří hydraulický agregát vybavený desítkami senzorů, které analyzují pohyb automobilu a především kinetickou energii na něj působící. ESP v kritických momentech pomocí hydrauliky mění tlak v brzdné soustavě a to zvlášť pro jednotlivá kola. V případě, že by se mohl vůz dostat do smyku, elektronický stabilizační systém bez vlivu řidiče uvolní tlak v brzdovém kotouči kola, které buď ztrácí přilnavost, nebo vozidlo "nepotřebně" brzdí a vychyluje jeho směr.

Systém ale funguje i opačně. Tedy tak, že se tlak v jednotlivých částech brzdné soustavy bez vlivu řidiče zvýší - kolo více brzdí. Plně automatická je i regulace točivého momentu motoru. Pokud řidič nevyšlápl spojku a z agregátu se na kola přenáší nežádoucí síly, ESP motor utlumí a i tak se podaří jízdu v extrémní situaci stabilizovat. Samozřejmostí ESP je kooperace s ABS.

Kdy se ESP zapíná? Především v těch situacích, kdy řidič přecení rychlost vozu a zbrklým manévrem se pak snaží odvrátit smyk či dokonce nehodu. Automobil při rychlé reakci volantu ztrácí stabilitu, stává se přetáčivým či naopak nedotáčivým. V horším případě dokonce dochází k celkovému přetočení auta, které se dostává "do hodin".

A méně zkušený řidič jen sedí a čeká co se s vozem stane, nejčastěji se sešlápnutým brzdovým pedálem. Právě to je čas pro ESP, které má dle německých výzkumů průměrně 40 metrů na korekci vozu. To je totiž vzdálenost, po kterou řidič při plné ztrátě kontroly "vynechá" a počká až do zastavení vozu. Jde o následný pohyb z relativně nízké rychlosti (okolo 70 km/h), protože při přímém brždění by vůz zastavil na podstatně kratší vzdálenosti.

Ptáte se, jestli má zařízení opodstatnění? Jednoznačně ano. Již před dvěma lety totiž německá sekce institutu GDV sledující bezpečnost dopravních prostředků zjistila, že 30-ti až 40-ti procentům smrtelných nehod předchází smyk. Studium následků 15 000 nehod mimo jiné odhalilo, že 60 procent smrtelných kolizí bylo způsobeno bočním nárazem vozu.

Řidič se sportovním duchem by ale mohl namítat: "je to jen pro bázlivé motoristy, mě naopak ESP omezuje v požitku z jízdy." Odpovědí může být to, že automobilky většinou umožňují i vypnutí stabilizačního systému. To lze ale doporučit jen na uzavřených plochách a letištích, protože v běžném provozu je elektronika jistě bezpečnější, než spoléhání na své řidičské umění.

Výroba samotného ESP je však také dobrým byznysem. Vždyť například loni vyprodukoval největší dodavatel stabilizačních zařízení, firma Bosch, tři milióny exemplářů ESP, zatímco o rok dříve to byla jen polovina. Rychlý nárůst je tedy evidentní a v budoucnu má ještě akcelerovat. Dle smělých odhadů bude již za několik málo let vybaveno "Éespéčkem" každé osobní auto, podobně jako dnes airbagem. Vše záleží na tom, jak rychle se výrobcům podaří ztlačit cenu. Nyní se systém montuje zhruba do 50-ti modelů šesnácti značek.

Autor:


Témata: nehody, Mercedes-Benz


Nejčtenější

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

ReRendezvous
Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.