Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Columbův francouzský mercedes oslavil padesátku

  23:04aktualizováno  28. listopadu 13:03
Rokem 1955 začala ve Francii slavná éra automobilů. Kromě zrození Fantomasova Citroënu DS byl odhalen i jiný kultovní vůz přezdívaný "francouzský mercedes". Automobilka se lvem ve znaku letos slavila padesáté narozeniny vozu Peugeot 403, ve kterém chytal zločince detektiv Columbo.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

Před domem, kde bydlí zákeřný vrah, zastavuje oprýskaný kabriolet.

Vystupuje z něj muž ve zmačkaném baloňáku - detektiv Columbo, který jako jediný z filmových komisařů nikdy nevytáhl na žádného zločince zbraň.

Stejně, jak si nelze představit Columba bez doutníku, tak ho není možné vidět v jiném autě než ve staré čtyřistatrojce.

Pověstný Columbův Peugeot 403 Cabriolet z roku 1959 objevil sám herec Peter Falk na vrakovišti filmového studia a na první pohled se do něj zamiloval.

V roce 1988 ho koupil jakýsi milovník kuriozit, a když se pak rozhodlo o natáčení další série detektivních příběhů, vypátrala vůz produkce na Falkovu žádost v Ohiu a odkoupila za velké peníze zpět.

DALŠÍ FOTKY

403 cabrio i pick-up
Letos slaví francouzská automobilka se lvem ve znaku padesáté narozeniny svého Peugeotu 403. Díky jeho solidní konstrukci a zpracování se pro něj ve druhé polovině padesátých let vžilo označení "francouzský mercedes".

Model 403 se začal vyrábět v roce 1955. O dva roky později se objevil na trhu kabriolet. Pak přibylo i provedení kombi a pick-up, auto dostalo také naftový motor. Výroba skončila v roce 1966.

Peugeot 403

Délka: 447 cm
Šířka: 167 cm
Výška: 151 cm
Hmotnost: 1030 kg
Rozvor náprav: 266 cm
Pneumatiky: 165 x 380
Max. rychlost: 135 km/h
Spotřeba: 8 l/100 km
Výkon: 58 koní (43 kW)
Objem válců: 1468 cm3

Benzinová verze se vyráběla s motorem o obsahu 1468 cm3 a výkonu 58 koní. Dosahovala maximální rychlosti 135 kilometrů v hodině a průměrná spotřeba se pohybovala kolem osmi litrů. Později se přidaly i motory 1290 cm3 a diesel 1816, který byl prvním sériově vyráběným dieselem ve Francii. Motory spolupracovaly s čtyřstupňovou převodovkou. Auto mělo hřebenové řízení.

Úspěch čtyřistatrojky přebralo dé-eso
Model 403 byl důležitou etapou z historie peugeotů. Čtyřistatrojka byla prvním z dlouhé řady vozů, jejichž tvary pro tuto automobilku navrhli italští designéři ze studia Pininfarina. Bonbónkem bylo vystavení původního prototypu "čtyřistatrojky", který Pininfarina dodal do Sochaux.

Designéři z Peugeotu představili 403 na jaře 1955. Hned na podzim však dostala automobilka zdrcující ránu od svého největšího rivala - v Paříži se zrodila "bohyně" od Citroënu s označením DS, která byla sice dražší, ale svými revolučními technologiemi a odvážnými tvary strhla na svou stranu statisíce fanoušků na celém světe. - více zde

Velké pozornosti se však těšily atraktivní variace na téma 403, zejména jedno z pěti kupé Darl Mat ročníku 1956 s laminátovou karoserií. Úspěch zaznamenal hlavně model, jehož tvary navrhl proslulý kreslíř Géo Ham.

DALŠÍ FOTKY

Peugeot 403 pro milion lidí
I přes nečekanou prohru s Citroënem však byly čtyřistatrojky úspěšnými modely a za 11 let výroby získaly přes milion klientů.

Vozy 403 dodnes spolehlivě slouží hlavně v některých afrických státech, například v Tunisu na ně narazíte velmi často.

"Můj otec žil v 70. letech v Tunisu a měl čtyřistatrojku jako služební auto. Byl to však již starý vůz a neměl už skoro žádnou podlahu. Přesto spolehlivě ujel přes tisíc kilometrů na jeden zátah," vzpomíná Otakar Jiránek.

Sám pak měl kabrioleta od 403 jako svatební auto. "Ještě na konci 70. let se za ním lidé na ulici otáčeli. Byl to už 15 let starý vůz a pořád upoutával pozornost," dodává.

Peter Falk jako detektiv Columbo a jeho stařičký Peugeot 403 Cabriolet.

Peugeot 403.

Peugeot 403.

Peugeot Berline Luxe 403 z roku 1963.

Peugeot 403 na prospektu z roku 1957.

Peugeot 403 na prospektu z roku 1957.

Peugeot 403.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.