Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Columbův francouzský mercedes oslavil padesátku

  23:04aktualizováno  28. listopadu 13:03
Rokem 1955 začala ve Francii slavná éra automobilů. Kromě zrození Fantomasova Citroënu DS byl odhalen i jiný kultovní vůz přezdívaný "francouzský mercedes". Automobilka se lvem ve znaku letos slavila padesáté narozeniny vozu Peugeot 403, ve kterém chytal zločince detektiv Columbo.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

Před domem, kde bydlí zákeřný vrah, zastavuje oprýskaný kabriolet.

Vystupuje z něj muž ve zmačkaném baloňáku - detektiv Columbo, který jako jediný z filmových komisařů nikdy nevytáhl na žádného zločince zbraň.

Stejně, jak si nelze představit Columba bez doutníku, tak ho není možné vidět v jiném autě než ve staré čtyřistatrojce.

Pověstný Columbův Peugeot 403 Cabriolet z roku 1959 objevil sám herec Peter Falk na vrakovišti filmového studia a na první pohled se do něj zamiloval.

V roce 1988 ho koupil jakýsi milovník kuriozit, a když se pak rozhodlo o natáčení další série detektivních příběhů, vypátrala vůz produkce na Falkovu žádost v Ohiu a odkoupila za velké peníze zpět.

DALŠÍ FOTKY

403 cabrio i pick-up
Letos slaví francouzská automobilka se lvem ve znaku padesáté narozeniny svého Peugeotu 403. Díky jeho solidní konstrukci a zpracování se pro něj ve druhé polovině padesátých let vžilo označení "francouzský mercedes".

Model 403 se začal vyrábět v roce 1955. O dva roky později se objevil na trhu kabriolet. Pak přibylo i provedení kombi a pick-up, auto dostalo také naftový motor. Výroba skončila v roce 1966.

Peugeot 403

Délka: 447 cm
Šířka: 167 cm
Výška: 151 cm
Hmotnost: 1030 kg
Rozvor náprav: 266 cm
Pneumatiky: 165 x 380
Max. rychlost: 135 km/h
Spotřeba: 8 l/100 km
Výkon: 58 koní (43 kW)
Objem válců: 1468 cm3

Benzinová verze se vyráběla s motorem o obsahu 1468 cm3 a výkonu 58 koní. Dosahovala maximální rychlosti 135 kilometrů v hodině a průměrná spotřeba se pohybovala kolem osmi litrů. Později se přidaly i motory 1290 cm3 a diesel 1816, který byl prvním sériově vyráběným dieselem ve Francii. Motory spolupracovaly s čtyřstupňovou převodovkou. Auto mělo hřebenové řízení.

Úspěch čtyřistatrojky přebralo dé-eso
Model 403 byl důležitou etapou z historie peugeotů. Čtyřistatrojka byla prvním z dlouhé řady vozů, jejichž tvary pro tuto automobilku navrhli italští designéři ze studia Pininfarina. Bonbónkem bylo vystavení původního prototypu "čtyřistatrojky", který Pininfarina dodal do Sochaux.

Designéři z Peugeotu představili 403 na jaře 1955. Hned na podzim však dostala automobilka zdrcující ránu od svého největšího rivala - v Paříži se zrodila "bohyně" od Citroënu s označením DS, která byla sice dražší, ale svými revolučními technologiemi a odvážnými tvary strhla na svou stranu statisíce fanoušků na celém světe. - více zde

Velké pozornosti se však těšily atraktivní variace na téma 403, zejména jedno z pěti kupé Darl Mat ročníku 1956 s laminátovou karoserií. Úspěch zaznamenal hlavně model, jehož tvary navrhl proslulý kreslíř Géo Ham.

DALŠÍ FOTKY

Peugeot 403 pro milion lidí
I přes nečekanou prohru s Citroënem však byly čtyřistatrojky úspěšnými modely a za 11 let výroby získaly přes milion klientů.

Vozy 403 dodnes spolehlivě slouží hlavně v některých afrických státech, například v Tunisu na ně narazíte velmi často.

"Můj otec žil v 70. letech v Tunisu a měl čtyřistatrojku jako služební auto. Byl to však již starý vůz a neměl už skoro žádnou podlahu. Přesto spolehlivě ujel přes tisíc kilometrů na jeden zátah," vzpomíná Otakar Jiránek.

Sám pak měl kabrioleta od 403 jako svatební auto. "Ještě na konci 70. let se za ním lidé na ulici otáčeli. Byl to už 15 let starý vůz a pořád upoutával pozornost," dodává.

Peter Falk jako detektiv Columbo a jeho stařičký Peugeot 403 Cabriolet.

Peugeot 403.

Peugeot 403.

Peugeot Berline Luxe 403 z roku 1963.

Peugeot 403 na prospektu z roku 1957.

Peugeot 403 na prospektu z roku 1957.

Peugeot 403.

Autor:




Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

Princezna Diana (Leicester, 27. května 1997)
Podezřelý mamut: Diana zemřela kvůli fušersky opravenému mercedesu

Dvacet let po smrti princezny Diany přišli Francouzi s novými důkazy o fatální nehodě v pařížském tunelu. Mercedes S 280, ve kterém Diana se svým milencem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.