Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Columbův francouzský mercedes oslavil padesátku

  23:04aktualizováno  28. listopadu 13:03
Rokem 1955 začala ve Francii slavná éra automobilů. Kromě zrození Fantomasova Citroënu DS byl odhalen i jiný kultovní vůz přezdívaný "francouzský mercedes". Automobilka se lvem ve znaku letos slavila padesáté narozeniny vozu Peugeot 403, ve kterém chytal zločince detektiv Columbo.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

Před domem, kde bydlí zákeřný vrah, zastavuje oprýskaný kabriolet.

Vystupuje z něj muž ve zmačkaném baloňáku - detektiv Columbo, který jako jediný z filmových komisařů nikdy nevytáhl na žádného zločince zbraň.

Stejně, jak si nelze představit Columba bez doutníku, tak ho není možné vidět v jiném autě než ve staré čtyřistatrojce.

Pověstný Columbův Peugeot 403 Cabriolet z roku 1959 objevil sám herec Peter Falk na vrakovišti filmového studia a na první pohled se do něj zamiloval.

V roce 1988 ho koupil jakýsi milovník kuriozit, a když se pak rozhodlo o natáčení další série detektivních příběhů, vypátrala vůz produkce na Falkovu žádost v Ohiu a odkoupila za velké peníze zpět.

DALŠÍ FOTKY

403 cabrio i pick-up
Letos slaví francouzská automobilka se lvem ve znaku padesáté narozeniny svého Peugeotu 403. Díky jeho solidní konstrukci a zpracování se pro něj ve druhé polovině padesátých let vžilo označení "francouzský mercedes".

Model 403 se začal vyrábět v roce 1955. O dva roky později se objevil na trhu kabriolet. Pak přibylo i provedení kombi a pick-up, auto dostalo také naftový motor. Výroba skončila v roce 1966.

Peugeot 403

Délka: 447 cm
Šířka: 167 cm
Výška: 151 cm
Hmotnost: 1030 kg
Rozvor náprav: 266 cm
Pneumatiky: 165 x 380
Max. rychlost: 135 km/h
Spotřeba: 8 l/100 km
Výkon: 58 koní (43 kW)
Objem válců: 1468 cm3

Benzinová verze se vyráběla s motorem o obsahu 1468 cm3 a výkonu 58 koní. Dosahovala maximální rychlosti 135 kilometrů v hodině a průměrná spotřeba se pohybovala kolem osmi litrů. Později se přidaly i motory 1290 cm3 a diesel 1816, který byl prvním sériově vyráběným dieselem ve Francii. Motory spolupracovaly s čtyřstupňovou převodovkou. Auto mělo hřebenové řízení.

Úspěch čtyřistatrojky přebralo dé-eso
Model 403 byl důležitou etapou z historie peugeotů. Čtyřistatrojka byla prvním z dlouhé řady vozů, jejichž tvary pro tuto automobilku navrhli italští designéři ze studia Pininfarina. Bonbónkem bylo vystavení původního prototypu "čtyřistatrojky", který Pininfarina dodal do Sochaux.

Designéři z Peugeotu představili 403 na jaře 1955. Hned na podzim však dostala automobilka zdrcující ránu od svého největšího rivala - v Paříži se zrodila "bohyně" od Citroënu s označením DS, která byla sice dražší, ale svými revolučními technologiemi a odvážnými tvary strhla na svou stranu statisíce fanoušků na celém světe. - více zde

Velké pozornosti se však těšily atraktivní variace na téma 403, zejména jedno z pěti kupé Darl Mat ročníku 1956 s laminátovou karoserií. Úspěch zaznamenal hlavně model, jehož tvary navrhl proslulý kreslíř Géo Ham.

DALŠÍ FOTKY

Peugeot 403 pro milion lidí
I přes nečekanou prohru s Citroënem však byly čtyřistatrojky úspěšnými modely a za 11 let výroby získaly přes milion klientů.

Vozy 403 dodnes spolehlivě slouží hlavně v některých afrických státech, například v Tunisu na ně narazíte velmi často.

"Můj otec žil v 70. letech v Tunisu a měl čtyřistatrojku jako služební auto. Byl to však již starý vůz a neměl už skoro žádnou podlahu. Přesto spolehlivě ujel přes tisíc kilometrů na jeden zátah," vzpomíná Otakar Jiránek.

Sám pak měl kabrioleta od 403 jako svatební auto. "Ještě na konci 70. let se za ním lidé na ulici otáčeli. Byl to už 15 let starý vůz a pořád upoutával pozornost," dodává.

Peter Falk jako detektiv Columbo a jeho stařičký Peugeot 403 Cabriolet.

Peugeot 403.

Peugeot 403.

Peugeot Berline Luxe 403 z roku 1963.

Peugeot 403 na prospektu z roku 1957.

Peugeot 403 na prospektu z roku 1957.

Peugeot 403.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.