Compass je opravdový jeep mezi SUV. Ční výkony v terénu i cenou

Benjamínek značky vypadá s novou tváří dobře, ale jeho prodejní úspěch limituje vysoká cena. Za čtyřkolku dáte nejméně 620 tisíc korun, a to je v porovnání s konkurencí hodně. V terénu ale vyhraje.
Jeep Compass

Jeep Compass | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Jeep Compass je nejmenší a tedy i finančně nejdostupnější jeep. Ale měli byste vědět, že pokud vaše peněženka na lepší model značky nestačí, budete muset udělat pár kompromisů. A počítejte s tím, že skalní fanoušci značky vás mezi sebe nevezmou, protože compass je pro ně obludka, která mezi wranglery, a dobrá, možná ještě grandy cherokee, nemá co dělat.

Jeep Compass 2.2 CRD v číslech

  • motor naftový 2.2
  • max. výkon 120 kW (160 koní)/3 600–4 200 ot.
  • max. točivý moment 320 Nm/1 400 – 3 600 ot.
  • prům. spotřeba (údaj výrobce/naměřená v testu) 6,6/8,5 l/100 km
  • délka/šířka/výška/rozvor 4 448/1 812/1 663/2 635 mm
  • nájezdový/výjezdový úhel 20°/28°
  • přejezdový úhel 20°
  • světlá výška – vpředu/vzadu 205/209 mm
  • kufr 328 l (bez rezervy 536 l)

Compass se vyrábí od roku 2006 a předchozí generace byla určena jako silniční jeep pro ty, kteří mají tuhle značku rádi, ale do terénu jezdit nebudou. Teď je vše úplně jinak: italští majitelé z Fiatu rozhodli, že nahradí i větší modely Patriot a Cherokee (Liberty), které z nabídky vypadly, a tak compass musí zvládnout i nějaký ten terén. Vzhledově pak dostal masku ve stylu vlajkové lodi značky grand cherokeeho, a musí se mu přiznat, že mu to opravdu sluší.
 
Ale americký původ se na něm jasně projevuje. Zpracování interiéru v žádném případě není nijak luxusní, až v našem případě na sedadla, protože v limitované edici k loňskému 70. výročí značky mají kožené potahy (i s ventilací) a i barevně vypadají dobře. Palubní deska sice dostala měkčené plasty a volant kožený potah, ale i tak je v autě pořád dost plastů tvrdých a ne moc pořádně připevněných.

Jeep Compass

Oni Američané si na to moc nepotrpí, takže nejenže se mi řadicí páka klinkala v kulise mohutnou vůlí, ale když jsem za ni vzal při zařazení zpátečky, vyškubl se krycí plast středové konzoly. Ovšem šel zase lehce zpátky. Moc solidně to ale nepůsobilo, stejně jako plechový zvuk zavírajících se dveřních zámků, kýčovité stříbrné kolíčky nebo třeba nelícující plášť u madla pátých kufrových dveří.

A když jsme u těch laciných detailů, mezi ně určitě patří i chybějící krycí roletka kufru, neřkuli plato, i když zatmavené zadní okno nedává případným zlodějům tolik šanci obsah zavazadlového prostoru prozkoumat. Bytelnost? Luxus? To tedy ne, ale funkčně tady naštěstí žádný problém není.

Nová tvář pro obludu

Až do současného faceliftu byl totiž compass autem s nejohavnější přední maskou, jakou jsem kdy viděl. Rozhodně mezi všemi jeepy historie. Ten, kdo ho maloval, měl buď hodně špatný den, nebo přemíru alkoholu v krvi, nebo neměl rád značku jeep, případně obojí dohromady. Taky úplně první věc, kterou udělali noví italští vlastníci, bylo, že okamžitě nechali přední masku compasse předělat.

A pro inspiraci nebylo třeba jít daleko: stačilo okopírovat většího granda a bylo hotovo. Nutno říct, že takhle to compassu sluší, vypadá prostě jen jako menší klon vlajkové lodi značky a přitahuje na silnici pohledy. Mezi konkurenty jako jsou Škoda Yeti, Hyundai ix35 nebo Dacia Duster, abychom zmínili aspoň ty v Česku nejprodávanější, tak rázem vypadá důstojně, ne-li nejlépe.

Celé auto už tak vyváženě nepůsobí, zůstal mu totiž zvláštní hrb na druhé dvojici dveří, který vůz odpředu dozadu rozšiřuje. Ale mnohým se to líbit bude, dodává to dojem svalnatosti.

Nové srdce z Itálie

To hlavní, co se pod kapotou compasse změnilo, je pohonná jednotka. Zbrusu nový agregát 2.2 pochází, jak jinak, od nového majitele značky, Fiatu. A jestli Italové kromě malých městských vozů něco umí výtečně, jsou to dieselové motory. A tenhle Multijet k ním patří. Táhne velmi dobře, netrpí turboefektem, ani při vysokých rychlostech není přehnané hlučný a hlavně, i v mrazech kolem patnácti až dvaceti stupňů jsme s ním jezdili za zhruba 8,5 litrů na 100 kilometrů, a to vůbec není zlé při výhradně dálniční a velkoměstské jízdě.

Jeep Compass

Při 140 km/h na tachometru točí compass na šestku rovné 3 000 otáček, což je slušný průměr moderních dieselů. Ale většinou se pohybujete kolem dvou tisíc otáček – agregát zatahuje (maximální krouťák 320 newtonmetrů) už od 1 400 otáček a nemá smysl vytáčet ho přes 3,5 tisíce. Kultivovanost chodu za studena jsme nemohli moc posoudit, protože při extrémních mrazech motor vibroval a hlučel celkem silně, ale zato i při minus dvaceti stupních startoval vždy napoprvé.

Compass se sice prodává i ve verzi s pohonem jen předních kol, ale už jméno Jeepu si žádá koupit čtyřkolku, která se jmenuje 4x4 Freedom Drive I. To je trvalý samočinně spínaný náhon na všechna čtyři, ručně se pak dá aktivovat uzávěrka mezinápravového diferenciálu, což pomůže v hlubším sněhu, písku či blátě. A v terénu je na tom pak compass rázem mezi konkurenty nejlépe, uzamykatelnou 4 × 4 má totiž v téhle kategorii jako jeden z mála – a věřte, že to může být mimo silnici obrovská výhoda.

Je totiž rozdíl, když vám třeba ve sněhu auto rovnou hrabe všemi čtyřmi, nebo když se zadní kola připojí, až když přední prokluzují. Své udělá i světlá výška minimálně 20,5 centimetrů, v kategorii silně nadprůměrná (yeti 18 cm). Pomůže taky standardně montovaná stabilizace ESP a asistent pro rozjezd do kopce. Počítá se prostě s tím, že majitel si jeep kupuje proto, že se mimo asfalt aspoň někdy podívá, na rozdíl od kupců většiny běžných SUV.

A v praxi? Funguje moc dobře. Compasse jsme protáhli po zasněžených a zmrzlých polňačkách a nikde jsme neškobrtli, byť sněhu bylo dost a vyjeté koleje nás málem posadily "na břicho". Ale compass se nedal, což nás velmi příjemně překvapilo...

I odpružení se do terénu hodí, s modernizací dostal compass vyšší pružiny a tužší tlumiče, to aby mohl poskakovat po boulích. Samozřejmě se compass trochu víc naklání i na silnici, i když díky nezávisle zavěšeným kolům a víceprvkové zadní nápravě se zvětšeným stabilizátorem (tuhá náprava cherokeeho je už dávno zapomenuta) se nedá říct, že nějak přehnaně. Jen nesmíte přepálit nájezdy do zatáček – tohle SUV opravdu není sportovec a řezač vlásenkovych serpentin. 

Ještě musím zmínit brzdy, které jsou citelně slabší než u jiných jeepů i než u vozů konkurence, přestože má kotoučové brzdy na všech kolech. Při dávkování účinku na to musíte myslet, což se za chvíli naučíte, ale moc příjemné to není.

Volantu se musíte přizpůsobit

Ovšem věc, která mi z ergonomického hlediska vadila výrazně, byl jakýsi podivný hrb pod volantem, do nějž jsem neustále narážel koleny. Vzhledem k tomu, že volant lze nastavit jen výškové, ne podélné přitáhnout blíže k sedačce, je to docela problém, protože jsem musel mít ruce natažené víc, než bych chtěl.

Jeep Compass

Přitom je to úplně zbytečná věc, určitě to lze konstrukčně vyřešit lépe, žádné jiné auto, které jsem kdy testoval, tohle nemělo. Nebo aspoň prosím konstruktéry, aby přidali posuv volantu, který by to vyřešil...

Co se týče praktického využití auta, jeho kufr není z největších, spoustu místa zabírá rezerva, jenže pokud jezdíte mimo zpevněné cesty, těžko si můžete dovolit vozit pouze lepicí sadu, to je příliš velký risk. Alespoň se dobře a do roviny dají sklápět zadní dělená opěradla, takže jako stěhovák se compass aspoň částečně použít dá.

Za image se platí

A jak je na tom compass cenově? Značka Jeep nikdy nepatřila k laciným, za image se prostě platí, byť byste jezdili nejmenším modelem značky. Za méně než 545 tisíc compasse nekoupíte, a bude to jen dvoukolka s benzinovým dvoulitrem (115 kW) v základní výbavě Sport. Už ta ale má vše potřebné, byť třeba klimatizaci jen v manuální verzi, ale jinak plnou nálož airbagů, ESP, rádio...

Ve vyšší Limited najdete kromě automatické duální "klimy" spíše estetické doplňky jako kožená sedadla, stříbrné koncovky výfuku či chromované doplňky.

Popravdě, nám by Sport úplně stačil. Určitě bychom ovšem chtěli čtyřkolku, a to už je nutné vyluxovat konto výrazněji: nejlevnější stojí 620 000 Kč (2.4, 125 kW). Náš testovaný Jeep byl už nejdražší Limited 2.2 CRD v silnější verzi 120 kW (slabší má 100 kW) za 731 900 Kč.

A to je opravdu hodně. Jenže compass nyní plní roli jediného menšího jeepu, nad ním je už jen grand cherokee (od 1,1 milionu Kč) a wrangler (730 000 Kč 2dveřový, 790 000 5dv. Unlimited). Jen pro zajímavost, v USA stojí compass v přepočtu 575 000 Kč za vrcholné provedení 2.4 Limited 4x4...

A srovnání s konkurencí? Nejlevnějším kompaktním SUV je Dacia Duster: verze 1.6i (77 kW) 4x2 je za 260 000 Kč, nejlevnější 4 × 4 se stejným motorem stojí 330 000 Kč, naftová 4 × 4 pak 400 000 Kč. Škoda Yeti stojí v základu 363 tisíc Kč (4x2, 1.2 TSI), naftová 2.0 TDi 450 000 Kč (4 × 2), ve verzi 4 × 4 pak 504 000 Kč. A trojici nejprodávanější uzavírá Hyundai ix35 ix 35: za 430 000 koupíte 4 × 2 s motorem 1.6 GDI (99 kW), 4 × 4 je s 2.0i za 550 000 Kč. A třeba Toyota RAV 4 s dvoulitrovým benzinem 4 × 2 (116 kW) je nyní akčně za rovný půlmilion, nejlevnější čtyřkolka stojí 600 tisíc Kč.

Z toho plyne, že Jeep Compass patří mezi nejdražší čtyřkolky na trhu, v porovnání s konkurencí obstojí jen v základní dvoukolové verzi. Na druhou stranu má nejlepší terénní schopnosti a skvělou image značky, offroadového specialisty. Masový zájem o něj ale určitě nebude, na to je příliš jiný – a příliš drahý...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...