Crash test Volkswagenu Up!

Crash test Volkswagenu Up! | foto: EuroNCAP

Crash test miniškody: citigo má pět hvězd, za rok by to bylo horší

  • 78
Nová škodovka si díky svému dvojčeti Volkswagenu UP! může na blatník připnout pět bezpečných hvězdiček z uznávaných nezávislých crash testů EuroNCAP.

V nové sérii crash testů zkoumali komisaři bezpečnost 14 aut, mezi nimi u VW UP! A protože malý volkswagen má ještě dva identické bratry, získaly pět bezpečných hvězdiček také Seat Mii a Škoda Citigo.

Škoda Citigo

Za ochranu dospělé posádky dostalo citigo od EuroNCAP 32 bodů, což je 89 procent možného maxima. Za ochranu dětí získala malá škodovka 80 procent (39 bodů), hodnocení ochrany chodců je 46procentní (17 bodů) a za bezpečnostní prvky (ESP, připomínače zapnutých pásů) má 86 procent (6 bodů).

Kromě plného počtu pěti hvězdiček obdržela trojčata pochvalu za systém City Safe Drive snižující riziko nehody v městském provozu.

City Safe Drive

Systém samočinně aktivuje brzdy při hrozící čelní srážce v rychlosti do 30 km/h a pomáhá tak účinně předejít velmi častému druhu nehody v hustém městském provozu. Jak samobrzdicí asistent v nové škodovce funguje, sledujte v testu

Na zisku pěti hvězdiček se podílela především dobrá ochrana posádky při čelním nárazu a vysoké skóre za vybavení prvky aktivní bezpečnosti. Slabiny odhalili "rozbíječi" EuroNCAPu v horší ochraně posádky při bočním nárazu a slabé ochraně chodců. Citigo chrání posádku čtyřmi airbagy, miniškodovka má dva čelní a dva boční typu thorax, které chrání bok i hlavu pasažéra, tento typ vzduchových vaků převzala z kabrioletů.

Ochrana posádky ve Škodě Citigo

Ochrana posádky ve Škodě Citigo. Zelená - dobrá ochrana, žlutá - dostatečná

EuroNCAP si také všímá nejasné signalizace deaktivovaného airbagu spolujezdce v případě, že má být na sedadlo umístěna dětská autosedačka. Nebezpečí, které hrozí, pokud na sedadlo s aktivovaným airbagem řidič umístí dítě v sedačce, nejsou podle EuroNCAP jasně vyznačena. Možnost vypnutí airbagu spolujezdce nabízí Škoda pro citigo za tisícikorunový příplatek.

Největším nedostatkem nových minivozů z Bratislavy je podle EuroNCAP špatná ochrana chodců při střetu s vozidlem. Kapota vozu poskytuje jen nízkou ochranu v místě, kde dochází ke střetu s hlavou dospělého a neposkytuje žádnou ochranu v případě střetu s dítětem. Za ochranu chodců dostali mrňousové koncernu VW 46procentní hodnocení. Mají tedy štěstí, že se vešli ještě do letošní várky crash testů. Od příštího roku totiž EuroNCAP mění kritéria hodnocení a  citigo, mii a up! by pak dosáhly jen na čtyři hvězdičky.

ESP s otazníkem

EuroNCAP oceňuje, že VW Up! dostává od základní výbavy stabilizační systém ESP. A chválí za to i škodovčí mládě. "ESP je od listopadu 2011 povinným vybavením všech nových modelů osobních i užitkových vozidel a od listopadu 2014 všech nových vozidel," cituje český autoklub ÚAMK rozhodnutí evropského parlamentu. Jenže u citiga je celá situace o něco komplikovanější. V obou výbavách, které jsou nyní k mání (Ambition a Elegance) stabilizační systém v základní výbavě opravdu je. Jenže Škoda chce od příštího roku nabízet ještě lacinější provedení Active, jehož výbava, kde ESP chybí, je v ceníku vypsaná, ale nemá uvedenou cenu. Pro nejlacinější verzi má být ESP za příplatek šest tisíc.

Citigo je už čtvrtá škodovka, která dosáhla na maximální pětihvězdičkové hodnocení od EuroNCAP. Kromě nejnovějšího modelu se jím chlubí také největší superb a SUV yeti. V hodnocení podle metodiky platné do konce roku 2008 dosáhl na pět hvězd také roomster.

Video crash testu Volkswagenu Up!