Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Drsný crash test na dálnici: při průjezdu stavbou ani nelaďte rádio

Rozsáhlá oprava dálnice D1 přinese řadu zúžených úseků, které jsou pro řidiče potenciálně nebezpečné. Jaké následky mívá nepozornost v místě dálničních staveb, přináší aktuální evropský crash test.

Jízda po široké dálnici se vlivem dopravní stavby během pár okamžiků dramaticky mění. Řidič ukolébán monotónním dálničním rytmem musí najednou řešit hned několik problémů najednou: správně najet do provizorních jízdních pruhů, sledovat náhradní dopravní značení a ještě k tomu pečlivě hlídat boky svého vozu. Protože vzdálenost ke svodidlům nebo k pneumatice vedle jedoucího kamionu se najednou nepočítá na metry, ale někdy jen na centimetry.

Německá společnost DEKRA neváhala rozbít hned několik aut, aby názorně ukázala, jaké následky může přinést ležérní přístup řidičů při průjezdu problematickým úsekem. Ty největší přináší hlavně střet s protijedoucím vozidlem při vyjetí z úzkého jízdního pruhu nebo přehlédnutí dopravního značení v místě, kde se dálnice zužuje.

Praktickému testu předcházel výzkum, který Dekra, zabývající se technickými kontrolami motorových vozidel, provedla mezi motoristy. Polovina z 1 700 dotázaných se v sousedství dálničních staveb necítí bezpečně, každý šestý má při průjezdu takovým místem strach. A jejich obavy nejsou bezdůvodné. Sedm procent dálničních nehod se podle Dekry stane právě v úseku, kde se dálnice opravuje.

Dvaadvacet metrů poslepu

Nepozornost stojí podle Dekry za většinou dálničních nehod. Hned v závěsu se drží přehnaná rychlost, vliv alkoholu a přehlédnutí auta ve zpětném zrcátku při změně jízdního pruhu. "Úzká místa na dálnici nepovolí řidiči žádnou odchylku, žádné rozptýlení, žádné ladění rádia a už vůbec ne psaní esemesek," říká vedoucí výzkumu dopravních nehod švýcarské pojišťovny AXA Winterthur Bettina Zahnd, která byla spolupořadatelem crash testu.

Právě tyto činnosti jsou podle pojišťovny častými příčinami katastrofálních následků, které nehody na zúžených místech dálnice mívají. "Mnozí zapomínají, že když řidič jen jedinou vteřinu při osmdesátikilometrové rychlosti nedává pozor, urazí poslepu dvaadvacet metrů," upozorňuje Bettina Zahnd.

Společný výzkum švýcarské a německé společnosti ukázal, že při značení dopravních omezení na dálnici panují mezi jednotlivými zeměmi rozdíly. V Německu například používají zpomalovací příčné čáry před místem, kde se silnice zužuje. Nepozorného řidiče, který na pruhy najede, tak v předstihu varují otřesy od podvozku.

Ve Švýcarsku jsou zase na pojízdných signálních tabulích hojně využívány tlumiče nárazu. Jak ukázal praktický test, právě takové tlumiče mohou nepozornému řidiči zachránit život.

Jörg Ahlgrimm, který se u Dekry specializuje na analýzu dopravních nehod, nabádá stavební firmy, aby v dotčených místech pokud možno oddělily jízdní pruhy mobilními svodidly a pravidelně kontrolovaly stav provizorního dopravního značení. Protože dezorientace řidiče v místě, kde je takové značení poškozené nebo nejednoznačné, může následně vést k fatální chybě.

Podle Ahlgrimma by pomohla také instalace zpomalovacích pruhů před zúženým úsekem, stejně tak instalace tlumičů nárazu na mobilních signálních tabulích.

Německá policie je ve střehu

Dopravní policie všech zemí se na úseky vedoucí dálničními stavbami s oblibou zaměřuje, protože předepsanou šedesáti nebo osmdsátikilomerovou rychlost tu řidiči často ignorují. Poté, co na německých dálnicích během tří let stoupla nehodovost o 200 %, rozhodla se německá policie zakročit i na zúžených místech dopravních staveb.

Právě tady se podle policejního mluvčího dortmundských policistů Wolfganga Wielanda odehraje každá šestá nehoda, což statisticky předčí i zjištění Dekry. Policie u našich západních sousedů se ale nesoustředí jen na prosté měření rychlosti, jak bývá obvyklé. Kontroluje také, zda konkrétní vozidlo není širší, než levý jízdní pruh, který bývá na zúžených místech určen jen pro auta do dvou metrů šířky.

Řidiči, kteří zapomenou k rozměrům svého vozu připočítat i zpětná zrcátka, dostanou pokutu 20 eur. Podle policejních statistik se do levého zúženého pruhu nevejde až 80 % aut, která tudy nevědomky projíždějí.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Prodej domu ve Slavičíně ke komerčním účelům
Prodej domu ve Slavičíně ke komerčním účelům

Nádražní, Slavičín - Hrádek na Vlárské dráze, okres Zlín
4 290 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...