Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Crashtesty na roh ukazují, kde je slabé místo moderních aut

aktualizováno 
Výsledky klasických nárazových testů moderních aut jsou až monotónně nudné, auta zavedených značek jimi procházejí bez větších zaváhání s vysokými známkami. Američané ale mají od roku 2012 speciální crashtest, ve kterém často pohoří i uznávaný model. Náraz na roh, kterým se auta míjejí, přitom není nijak výjimečný.

Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu IIHS začal ve svých uznávaných testech tento druh nárazové zkoušky používat předloni, třeba Volvo jej pro interní potřeby používá už přes dvacet let.

Je to vlastně druh čelního crashtestu. Ale hodně nepříjemný, jde na jednu z velmi zranitelných částí auta. V crashtestu bourá auto čtvrtinou své šířky na straně řidiče do metr a půl vysoké pevné bariéry ve 64kilometrové rychlosti.

Fotogalerie

Tento test myslí na ty případy, kdy se třeba na úzké silnici míjejí auta a mohou se zasáhnout. Anebo se snaží řidič na poslední chvíli zabránit střetu se stromem, sloupem nebo jinou překážkou. Když se auto "trefí" do překážky jen malou částí, nemusí pak zafungovat deformační zóny a další prvky pasivní bezpečnosti.

IIHS uvádí, že ve většině případů tvoří deformační zóna polovinu přídě okolo středu předku vozu. Když náraz zasáhne tuto oblast, zafungují bezpečnostní prvky jako bezpečnostní pásy, airbagy a posádka je ochráněna.

Může se hodit

Potřebujete nové a bezpečné auto? Vyberte si ho ze široké nabídky značek a modelů na Automodul.cz.

Při zásahu s malým přesahem je to ale něco jiného, rohy nejsou chráněny deformačními zónami a síly jdou na kolo, nápravu a přepážku mezi motorem a kabinou. Není výjimečné, že je kolo zatlačeno až do prostoru, kde má řidič se spolujezdcem nohy, což pak znamená závažná poranění.

Vývojáři jsou dnes zvyklí auta stavět hlavně na čelní crashtesty s plným (Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA), anebo 40procentním přesazením (Pojišťovací institut pro bezpečnost na silnicích IIHS a evropský EuroNCAP) na straně řidiče. 

Náraz s malým přesahem je pro posádku nebezpečnější tím, že může dojít k masivní rotaci vozu kolem svislé osy. Ta způsobuje komplikovaný pohyb posádky vůči zádržným systémům, což může mít za následek jejich omezený účinek.





Nejčtenější

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.