Crash test v 80 km/h: ani nejbezpečnější auto neodolá

  • 85
Ani velmi bezpečný vůz nezaručuje své posádce při nehodě v osmdesátikilometrové rychlosti, že z něj vyvázne bez úhony. Naopak.

Německý autoklub ADAC posunul běžnou rychlost pro nárazové testy ze 64 km/h, při níž probíhají zkoušky Euro NCAP a jejímiž výsledky v podobě maximálně pěti získaných hvězdiček se automobilky rády chlubí, o něco výše. Na 80 km/h. Následky této nehody jsou už nesrovnatelně horší.

Pro svůj test zvolil vůz Renault Laguna. Francouzský model střední třídy dostal v nezávislých testech Euro NCAP pět hvězdiček, a patří tak mezi nejbezpečnější.

Ani tento nadprůměrně bezpečný automobil nedokáže při nárazu do pevné překážky v 80 km/h posádku dostatečně ochránit. V obvykle zkoušených 64 km/h by přitom řidič a spolujezdec z nárazu vyvázli bez zranění.

ADAC si myslí, že auto dosahuje při nárazech v rychlosti okolo 80 km/h v ohledu nabízeného bezpečí na hranice svých možností. Prostor pro cestující není ochráněn. Možnosti přední deformační zóny, která musí při zvýšené rychlosti odbourat o 56 procent energie navíc, jsou vyčerpány.

Ačkoliv řidiče chrání pás a airbag, narazil v testu jeho hrudník tvrdě do volantu. Ten se silou nárazu posunul dovnitř kabiny. Vysokému riziku poranění čelí také kolena řidiče, která se střetla s palubní deskou.

Crashtest v 80 km/h - infografika

Crash test v 80 km/h - infografika.

Rozdílné výsledky přinesl test pro dvě dětské figuríny na zadním sedadle. Zatímco tříletá postavička sice zaznamenala zvýšený tlak v oblasti hrudníku, k výrazně vyšším poraněním by asi nedošlo. Jinak tomu bylo u menšího bratra. Jeho poranění by byla kritická.

Nejlépe z testu vyvázl spolujezdec na předním sedadle. Narazil sice do palubní desky hlavou, ale pružný materiál předešel vážnému poranění.

Podle autoklubu test dokázal, že pasivní bezpečnost má i přes dobrou konstrukci vozu své přirozené hranice. Od určité rychlosti cestující neochrání ani sebelepší odolná karoserie doplněná o řadu bezpečnostních doplňků.

Co však může pomoci, jsou asistenční systémy neboli prvky aktivní bezpečnosti. Dokážou napravit řidičovy chyby a předcházet nehodám. Například brzdový asistent rozpozná panické brzdění a sám vyvine maximální brzdový účinek. ESP zase samo zabrání vznikajícímu smyku.

Proč ADAC zvolilo pro svůj test právě rychlost 80 km/h? Nárazové zkoušky podle Euro NCAP probíhají při 64 km/h, což odpovídá takové kolizi, kdy se autu jedoucímu "stovkou" postaví ve vzdálenosti 50 metrů pevná překážka.

Než řidič na nebezpečí zareaguje a než dojde po krátkém brzdění ke střetu, dojde ke zpomalení. V momentě nárazu by mělo auto jet právě rychlostí 64 km/h.

Náraz v 80 km/h se má podle stejné úvahy stát tehdy, když auto jede před spatřením překážky rychlostí 110 km/h. Brzdná dráha a dráha, kterou auto ujede, než řidič na nebezpečí stačí zareagovat, totiž s rychlostí narůstají.