Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash testy: čím větší auto, tím je bezpečnější

  14:20aktualizováno  14:20
- Zatímco nejbezpečnější z malých vozů si z nárazových zkoušek odnesly vysvědčení se třemi hvězdičkami (viz AUTO MOTO 13. 1. 1999), některá z aut nižší střední třídy získala "výbornou" v podobě hvězdiček čtyř. Premianty se staly Renault Mégane, Audi A3 a Volkswagen Golf (ten však se znaménkem minus). Z nezávislých crashtestů vozů střední třídy nejlépe vyšlo Volvo S40 (viz str. 3).
Stejně jako minule i tentokrát prošlo zkouškami hned několik aut od každého modelu. Boční náraz přesně odpovídá zkoušce, kterou musí auto projít před uvedením na trh v rámci homologace. Do auta narazí překážka rychlostí necelých padesát kilometrů v hodině. Čelní náraz je pak ještě přísnější než u předepsaných zkoušek, protože auto se rozdrtí o překážku v rychlosti 64 kilometrů za hodinu. Nedílnou součástí testů už jsou i nehody s chodci, které hodnotí auta podle toho, jak moc jsou nebezpečná pro pěší. Auto sráží dětskou a dospělou figurínu ve čtyřicetikilometrové rychlosti a senzorika vyhodnocuje, jak tvarování čelní části testovaných aut lidem ublíží. Pro bezpečnost chodců toho auotmobilky zatím moc nevymyslely, nejhůře v tomto ohledu dopadly ve srovnání aut nižší střední třídy francouzské vozy Renault Mégane a Peugeot 306.
Jak ukazují výsledky nárazových zkoušek, pro svou bezpečnost udělal dobře ten, kdo si koupil Renault Mégane, Audi A3 nebo Volkswagen Golf. Posledně jmenovaný však dostal nejlepší hodnocení s hodně odřenýma ušima - velký vliv na bezpečnost posádky mají totiž airbagy. A jelikož v západní Evropě má Golf již v základní výbavě i boční airbagy, dosáhl takto vybavený Golf výborného výsledku při nárazu z boku. Na domácím trhu jsou sedadlové nafukovací vaky za příplatek, což by Golfa v hodnocení zařadilo mezi tříhvězdičkové. Špatně na tom byly i nohy řidiče populárního Volkswagenu. To Mégane, ač s jedním airbagem, ochránil posádku výborně, při bočním nárazu se ale absence bočních vaků projevila. O dost dražší Audi A3 mělo jedině citlivé místo v zámku řízení, který při nárazu ohrozil řidičovo stehno.
Mezi nejlepší a nejhorší vozy se vštípily ještě dvě skupiny aut. Mezi ty, které zaostaly jen o něco za nejlepšími, se zařadily Citroen Xsara, Peugeot 306 a Toyota Corolla. Slabší, ale nikoli nejhorší, byly Fiat Brava, Daewoo Lanos a Honda Civic.
Do nárazových zkoušek zahrnuli organizátoři testů vozy v takové výbavě, s jakou jsou tato auta nejčastěji v západní Evropě prodávána. Na to doplatil první z propadáků Suzuki Baleno, které na většině evropských trhů nemá v základní výbavě ani jeden nafukovací vak. V testech skončilo hodně špatně, protože řidičova hlava a hrudník v nárazu utrpěly velká zranění. Na tuzemském trhu je však i nejlevnější Baleno vybaveno hned párem čelních airbagů, což by výsledek testu mohlo vvylepšit. Stejně nevalné hodnocení si vysloužily Mitsubishi Lancer a Hyundai Accent. Lancer byl slabý při bočním nárazu a při čelním nárazu se dokonce rozštípila podlaha tak, že by vážně poranila řidičova chodidla. Accent ukázal hodně slabou boční ochranu.

Jeden z vítězů mezi auty nižší střední třídy - Renault Mégane

Toyota Corolla patří k nejlepším - náraz poškodí kabinu minimálně

Jeden z nejhorších vozů, Mitsubishi Lancer, posádku moc neochránil

Legenda ke grafickým znázorněním výsledků crash testů

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.