Crash testy: čím větší auto, tím je bezpečnější

- Zatímco nejbezpečnější z malých vozů si z nárazových zkoušek odnesly vysvědčení se třemi hvězdičkami (viz AUTO MOTO 13. 1. 1999), některá z aut nižší střední třídy získala "výbornou" v podobě hvězdiček čtyř. Premianty se staly Renault Mégane, Audi A3 a Volkswagen Golf (ten však se znaménkem minus). Z nezávislých crashtestů vozů střední třídy nejlépe vyšlo Volvo S40 (viz str. 3).
Stejně jako minule i tentokrát prošlo zkouškami hned několik aut od každého modelu. Boční náraz přesně odpovídá zkoušce, kterou musí auto projít před uvedením na trh v rámci homologace. Do auta narazí překážka rychlostí necelých padesát kilometrů v hodině. Čelní náraz je pak ještě přísnější než u předepsaných zkoušek, protože auto se rozdrtí o překážku v rychlosti 64 kilometrů za hodinu. Nedílnou součástí testů už jsou i nehody s chodci, které hodnotí auta podle toho, jak moc jsou nebezpečná pro pěší. Auto sráží dětskou a dospělou figurínu ve čtyřicetikilometrové rychlosti a senzorika vyhodnocuje, jak tvarování čelní části testovaných aut lidem ublíží. Pro bezpečnost chodců toho auotmobilky zatím moc nevymyslely, nejhůře v tomto ohledu dopadly ve srovnání aut nižší střední třídy francouzské vozy Renault Mégane a Peugeot 306.
Jak ukazují výsledky nárazových zkoušek, pro svou bezpečnost udělal dobře ten, kdo si koupil Renault Mégane, Audi A3 nebo Volkswagen Golf. Posledně jmenovaný však dostal nejlepší hodnocení s hodně odřenýma ušima - velký vliv na bezpečnost posádky mají totiž airbagy. A jelikož v západní Evropě má Golf již v základní výbavě i boční airbagy, dosáhl takto vybavený Golf výborného výsledku při nárazu z boku. Na domácím trhu jsou sedadlové nafukovací vaky za příplatek, což by Golfa v hodnocení zařadilo mezi tříhvězdičkové. Špatně na tom byly i nohy řidiče populárního Volkswagenu. To Mégane, ač s jedním airbagem, ochránil posádku výborně, při bočním nárazu se ale absence bočních vaků projevila. O dost dražší Audi A3 mělo jedině citlivé místo v zámku řízení, který při nárazu ohrozil řidičovo stehno.
Mezi nejlepší a nejhorší vozy se vštípily ještě dvě skupiny aut. Mezi ty, které zaostaly jen o něco za nejlepšími, se zařadily Citroen Xsara, Peugeot 306 a Toyota Corolla. Slabší, ale nikoli nejhorší, byly Fiat Brava, Daewoo Lanos a Honda Civic.
Do nárazových zkoušek zahrnuli organizátoři testů vozy v takové výbavě, s jakou jsou tato auta nejčastěji v západní Evropě prodávána. Na to doplatil první z propadáků Suzuki Baleno, které na většině evropských trhů nemá v základní výbavě ani jeden nafukovací vak. V testech skončilo hodně špatně, protože řidičova hlava a hrudník v nárazu utrpěly velká zranění. Na tuzemském trhu je však i nejlevnější Baleno vybaveno hned párem čelních airbagů, což by výsledek testu mohlo vvylepšit. Stejně nevalné hodnocení si vysloužily Mitsubishi Lancer a Hyundai Accent. Lancer byl slabý při bočním nárazu a při čelním nárazu se dokonce rozštípila podlaha tak, že by vážně poranila řidičova chodidla. Accent ukázal hodně slabou boční ochranu.

Jeden z vítězů mezi auty nižší střední třídy - Renault Mégane

Toyota Corolla patří k nejlepším - náraz poškodí kabinu minimálně

Jeden z nejhorších vozů, Mitsubishi Lancer, posádku moc neochránil

Legenda ke grafickým znázorněním výsledků crash testů