Levná indická auta jsou zabijáci, ukázaly crash testy. Mají nula hvězd

  13:18
Organizace Global NCAP, která sdružuje regionální sdružení zabývající se testováním bezpečnosti aut, otestovala pět levných aut na indickém trhu. Ukázalo se, že auta poskytují v případě havárie mizernou úroveň ochrany pro posádku. Nejhůře je na tom Tata Nano, ale dobře si nevedl ani Volkswagen Polo.

Global NCAP se rozhodla varovat před mizernou úrovní bezpečnosti na jednom z největších a nejrychleji rostoucích automobilových trhů světa. V Indii vybrala pět nejpopulárnějších malých aut na tamním trhu a podrobila je klasickému čelnímu nárazovému testu, který je například součástí metodiky Euro NCAP.

Zjištění ze zkoušek jsou velmi závažná. Vybraná auta dohromady představují asi 20 procent prodejů v Indii, úroveň ochrany posádky je u nich ovšem minimální. Výrobci totiž v případě modelů pro Indii šetří, kde se dá. To se projevuje jak minimální bezpečnostní výbavou, tak levnou konstrukcí, která nezajistí patřičné pohlcení energie nárazu. A tak si nulové hodnocení z crashtestů odnesla všechna auta bez rozdílu. Testovány byly vozy Volkswagen Polo, Mauruti Suzuki Alto 800, Ford Figo, Hyundai i10 a Tata Nano.

Mizerná, ale ne všechna stejně

Mezi jednotlivými vozy jsou ve výsledcích samozřejmě rozdíly. Nejhůře dopadla při klasickém čelním střetu se 40% přesazením v rychlosti 64 km/h Tata Nano. Toto malé auto na nás udělalo doslova děsivý dojem už v roce 2011, kdy jsme se s ním krátce svezli, naštěstí na uzavřeném testovacím okruhu. Přečtěte si: Děsivý motoristický zážitek. Jízda nejlevnějším autem světa.

Nárazové testy Global NCAP ukázaly, že karoserie nana je velmi nestabilní, při střetu se deformovala v podstatě celá přední polovina auta až někam za středový sloupek karoserie. Předek auta se při nárazu dostal do míst, kde dříve býval volant, okamžitému rozdrcení řidiče zabránil kolaps karoserie za ním.

Celkový účet je nemilosrdný. Tata Nano nezískala v nárazovém testu ani jeden bod v žádné kategorii ochrany posádky. To samé platí i pro ochranu dětí, do nana se totiž nedají nainstalovat dětské sedačky.

Crashtest Global NCAP - Hyundai i10

Podobně špatně si vedl i nejprodávanější vůz na indickém trhu, Suzuki-Mauruti Alto 800. Za ochranu dospělých opět získal nula bodů ze 17 možných, za ochranu dětí už ovšem 17,57 bodu ze 49 možných, což už stačilo na dvě hvězdičky v této disciplíně. Otázkou ovšem je, jak běžnou záležitostí jsou v Indii dětské sedačky.

Mezi propadlíky se řadí i Hyundai i10. I u něj došlo k částečnému kolapsu nosné struktury. Auto opět získalo nula bodů za ochranu dospělých, v ochraně dětí stačilo 6,77 bodu na jednu hvězdu.

Jednoocí mezi slepými

Ani Ford Figo se nemůže chlubit dobrými výsledky. Za ochranu dětí dostal dvě hvězdy, jinak nulu. Jeho karoserie se ovšem alespoň nezhroutila. Figo také jako jediný automobil prošel s malým úspěchem méně náročným testem podle specifikace UN-R94. Při něm auto naráží se 40% přesazením do bariéry rychlostí jen 56 km/h. Hlava řidiče tu nenarazila přímo do volantu, takže figo získal hodnocení "pass".

Trochu smutným králem nárazových testů se stal Volkswagen Polo. I jeho základní verze se v Indii prodávala bez airbagů a auto při čelním střetu opět nedostalo za ochranu posádky ani bod. Znovu však platí, že karoserie si alespoň zachovala integritu. Za ochranu dětí dostalo polo tři hvězdy za zisk 26,97 bodu.

Testy prokázaly smysl

Volkswagen se ovšem v reakci na výsledky nárazových testů rozhodl, že i u základního modelu se airbagy stanou součástí standardní výbavy. Global NCAP tak test zopakovala, tentokrát s modelem s airbagem řidiče a spolujezdce.

Rázem jsou výsledky testů jako z jiného vesmíru. Za ochranu posádky získalo Polo 12,54 bodu, a tudíž velmi slušné čtyři hvězdičky, u ochrany dětí pochopitelně zůstalo tříhvězdičkové skóre. Dodejme, že v Indii se prodává aktuální pátá generace VW Polo, která v evropských testech získala plný počet pěti hvězd (a při čelním střetu 15 bodů), nicméně rozdíly už nejsou tak propastné.

Podobným způsobem začaly pozitivně působit na bezpečnost i u nás známé testy Euro NCAP. Výrobci se na jejich základě rozhodli k úpravám vozů a postupně se dopracovali ke špičkové bezpečnosti. Často za cenu vyšších nákladů, což si možná teď vynahrazují na trzích, kde bezpečnost není tak bedlivě sledována.

Jak ukazují drobné rozdíly mezi evropskou a indickou verzí pola v crashtestech, hlavní nevýhodou levných aut na rozvojových trzích je právě absence airbagů, nicméně výrobci trochu šetří i v jiných oblastech, což může způsobit několikabodový rozdíl mezi jinak zdánlivě shodnými auty.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...