Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levná indická auta jsou zabijáci, ukázaly crash testy. Mají nula hvězd

  13:18aktualizováno  13:18
Organizace Global NCAP, která sdružuje regionální sdružení zabývající se testováním bezpečnosti aut, otestovala pět levných aut na indickém trhu. Ukázalo se, že auta poskytují v případě havárie mizernou úroveň ochrany pro posádku. Nejhůře je na tom Tata Nano, ale dobře si nevedl ani Volkswagen Polo.

Global NCAP se rozhodla varovat před mizernou úrovní bezpečnosti na jednom z největších a nejrychleji rostoucích automobilových trhů světa. V Indii vybrala pět nejpopulárnějších malých aut na tamním trhu a podrobila je klasickému čelnímu nárazovému testu, který je například součástí metodiky Euro NCAP.

Fotogalerie

Zjištění ze zkoušek jsou velmi závažná. Vybraná auta dohromady představují asi 20 procent prodejů v Indii, úroveň ochrany posádky je u nich ovšem minimální. Výrobci totiž v případě modelů pro Indii šetří, kde se dá. To se projevuje jak minimální bezpečnostní výbavou, tak levnou konstrukcí, která nezajistí patřičné pohlcení energie nárazu. A tak si nulové hodnocení z crashtestů odnesla všechna auta bez rozdílu. Testovány byly vozy Volkswagen Polo, Mauruti Suzuki Alto 800, Ford Figo, Hyundai i10 a Tata Nano.

Mizerná, ale ne všechna stejně

Mezi jednotlivými vozy jsou ve výsledcích samozřejmě rozdíly. Nejhůře dopadla při klasickém čelním střetu se 40% přesazením v rychlosti 64 km/h Tata Nano. Toto malé auto na nás udělalo doslova děsivý dojem už v roce 2011, kdy jsme se s ním krátce svezli, naštěstí na uzavřeném testovacím okruhu. Přečtěte si: Děsivý motoristický zážitek. Jízda nejlevnějším autem světa.

Může se hodit

Chcete bezpečné auto? Vyberte si ho ze široké nabídky modelů a značek na Automodul.cz.

Nárazové testy Global NCAP ukázaly, že karoserie nana je velmi nestabilní, při střetu se deformovala v podstatě celá přední polovina auta až někam za středový sloupek karoserie. Předek auta se při nárazu dostal do míst, kde dříve býval volant, okamžitému rozdrcení řidiče zabránil kolaps karoserie za ním.

Celkový účet je nemilosrdný. Tata Nano nezískala v nárazovém testu ani jeden bod v žádné kategorii ochrany posádky. To samé platí i pro ochranu dětí, do nana se totiž nedají nainstalovat dětské sedačky.

Crashtest Global NCAP - Hyundai i10

Crashtest Global NCAP - Hyundai i10

Podobně špatně si vedl i nejprodávanější vůz na indickém trhu, Suzuki-Mauruti Alto 800. Za ochranu dospělých opět získal nula bodů ze 17 možných, za ochranu dětí už ovšem 17,57 bodu ze 49 možných, což už stačilo na dvě hvězdičky v této disciplíně. Otázkou ovšem je, jak běžnou záležitostí jsou v Indii dětské sedačky.

Mezi propadlíky se řadí i Hyundai i10. I u něj došlo k částečnému kolapsu nosné struktury. Auto opět získalo nula bodů za ochranu dospělých, v ochraně dětí stačilo 6,77 bodu na jednu hvězdu.

Jednoocí mezi slepými

Ani Ford Figo se nemůže chlubit dobrými výsledky. Za ochranu dětí dostal dvě hvězdy, jinak nulu. Jeho karoserie se ovšem alespoň nezhroutila. Figo také jako jediný automobil prošel s malým úspěchem méně náročným testem podle specifikace UN-R94. Při něm auto naráží se 40% přesazením do bariéry rychlostí jen 56 km/h. Hlava řidiče tu nenarazila přímo do volantu, takže figo získal hodnocení "pass".

Trochu smutným králem nárazových testů se stal Volkswagen Polo. I jeho základní verze se v Indii prodávala bez airbagů a auto při čelním střetu opět nedostalo za ochranu posádky ani bod. Znovu však platí, že karoserie si alespoň zachovala integritu. Za ochranu dětí dostalo polo tři hvězdy za zisk 26,97 bodu.

Testy prokázaly smysl

Volkswagen se ovšem v reakci na výsledky nárazových testů rozhodl, že i u základního modelu se airbagy stanou součástí standardní výbavy. Global NCAP tak test zopakovala, tentokrát s modelem s airbagem řidiče a spolujezdce.

Rázem jsou výsledky testů jako z jiného vesmíru. Za ochranu posádky získalo Polo 12,54 bodu, a tudíž velmi slušné čtyři hvězdičky, u ochrany dětí pochopitelně zůstalo tříhvězdičkové skóre. Dodejme, že v Indii se prodává aktuální pátá generace VW Polo, která v evropských testech získala plný počet pěti hvězd (a při čelním střetu 15 bodů), nicméně rozdíly už nejsou tak propastné.

Podobným způsobem začaly pozitivně působit na bezpečnost i u nás známé testy Euro NCAP. Výrobci se na jejich základě rozhodli k úpravám vozů a postupně se dopracovali ke špičkové bezpečnosti. Často za cenu vyšších nákladů, což si možná teď vynahrazují na trzích, kde bezpečnost není tak bedlivě sledována.

Jak ukazují drobné rozdíly mezi evropskou a indickou verzí pola v crashtestech, hlavní nevýhodou levných aut na rozvojových trzích je právě absence airbagů, nicméně výrobci trochu šetří i v jiných oblastech, což může způsobit několikabodový rozdíl mezi jinak zdánlivě shodnými auty.







Nejčtenější

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto
Škoda chce zdvojnásobit výrobu, modely se mají mezi sebou více lišit

Šéf automobilky Škoda Bernhard Maier vidí budoucnost značky hlavně v elektromobilech a SUV. Design jednotlivých modelů chce více proměnit, aby byly jednoduše...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.