Levná indická auta jsou zabijáci, ukázaly crash testy. Mají nula hvězd

  13:18
Organizace Global NCAP, která sdružuje regionální sdružení zabývající se testováním bezpečnosti aut, otestovala pět levných aut na indickém trhu. Ukázalo se, že auta poskytují v případě havárie mizernou úroveň ochrany pro posádku. Nejhůře je na tom Tata Nano, ale dobře si nevedl ani Volkswagen Polo.

Global NCAP se rozhodla varovat před mizernou úrovní bezpečnosti na jednom z největších a nejrychleji rostoucích automobilových trhů světa. V Indii vybrala pět nejpopulárnějších malých aut na tamním trhu a podrobila je klasickému čelnímu nárazovému testu, který je například součástí metodiky Euro NCAP.

Zjištění ze zkoušek jsou velmi závažná. Vybraná auta dohromady představují asi 20 procent prodejů v Indii, úroveň ochrany posádky je u nich ovšem minimální. Výrobci totiž v případě modelů pro Indii šetří, kde se dá. To se projevuje jak minimální bezpečnostní výbavou, tak levnou konstrukcí, která nezajistí patřičné pohlcení energie nárazu. A tak si nulové hodnocení z crashtestů odnesla všechna auta bez rozdílu. Testovány byly vozy Volkswagen Polo, Mauruti Suzuki Alto 800, Ford Figo, Hyundai i10 a Tata Nano.

Mizerná, ale ne všechna stejně

Mezi jednotlivými vozy jsou ve výsledcích samozřejmě rozdíly. Nejhůře dopadla při klasickém čelním střetu se 40% přesazením v rychlosti 64 km/h Tata Nano. Toto malé auto na nás udělalo doslova děsivý dojem už v roce 2011, kdy jsme se s ním krátce svezli, naštěstí na uzavřeném testovacím okruhu. Přečtěte si: Děsivý motoristický zážitek. Jízda nejlevnějším autem světa.

Nárazové testy Global NCAP ukázaly, že karoserie nana je velmi nestabilní, při střetu se deformovala v podstatě celá přední polovina auta až někam za středový sloupek karoserie. Předek auta se při nárazu dostal do míst, kde dříve býval volant, okamžitému rozdrcení řidiče zabránil kolaps karoserie za ním.

Celkový účet je nemilosrdný. Tata Nano nezískala v nárazovém testu ani jeden bod v žádné kategorii ochrany posádky. To samé platí i pro ochranu dětí, do nana se totiž nedají nainstalovat dětské sedačky.

Crashtest Global NCAP - Hyundai i10

Podobně špatně si vedl i nejprodávanější vůz na indickém trhu, Suzuki-Mauruti Alto 800. Za ochranu dospělých opět získal nula bodů ze 17 možných, za ochranu dětí už ovšem 17,57 bodu ze 49 možných, což už stačilo na dvě hvězdičky v této disciplíně. Otázkou ovšem je, jak běžnou záležitostí jsou v Indii dětské sedačky.

Mezi propadlíky se řadí i Hyundai i10. I u něj došlo k částečnému kolapsu nosné struktury. Auto opět získalo nula bodů za ochranu dospělých, v ochraně dětí stačilo 6,77 bodu na jednu hvězdu.

Jednoocí mezi slepými

Ani Ford Figo se nemůže chlubit dobrými výsledky. Za ochranu dětí dostal dvě hvězdy, jinak nulu. Jeho karoserie se ovšem alespoň nezhroutila. Figo také jako jediný automobil prošel s malým úspěchem méně náročným testem podle specifikace UN-R94. Při něm auto naráží se 40% přesazením do bariéry rychlostí jen 56 km/h. Hlava řidiče tu nenarazila přímo do volantu, takže figo získal hodnocení "pass".

Trochu smutným králem nárazových testů se stal Volkswagen Polo. I jeho základní verze se v Indii prodávala bez airbagů a auto při čelním střetu opět nedostalo za ochranu posádky ani bod. Znovu však platí, že karoserie si alespoň zachovala integritu. Za ochranu dětí dostalo polo tři hvězdy za zisk 26,97 bodu.

Testy prokázaly smysl

Volkswagen se ovšem v reakci na výsledky nárazových testů rozhodl, že i u základního modelu se airbagy stanou součástí standardní výbavy. Global NCAP tak test zopakovala, tentokrát s modelem s airbagem řidiče a spolujezdce.

Rázem jsou výsledky testů jako z jiného vesmíru. Za ochranu posádky získalo Polo 12,54 bodu, a tudíž velmi slušné čtyři hvězdičky, u ochrany dětí pochopitelně zůstalo tříhvězdičkové skóre. Dodejme, že v Indii se prodává aktuální pátá generace VW Polo, která v evropských testech získala plný počet pěti hvězd (a při čelním střetu 15 bodů), nicméně rozdíly už nejsou tak propastné.

Podobným způsobem začaly pozitivně působit na bezpečnost i u nás známé testy Euro NCAP. Výrobci se na jejich základě rozhodli k úpravám vozů a postupně se dopracovali ke špičkové bezpečnosti. Často za cenu vyšších nákladů, což si možná teď vynahrazují na trzích, kde bezpečnost není tak bedlivě sledována.

Jak ukazují drobné rozdíly mezi evropskou a indickou verzí pola v crashtestech, hlavní nevýhodou levných aut na rozvojových trzích je právě absence airbagů, nicméně výrobci trochu šetří i v jiných oblastech, což může způsobit několikabodový rozdíl mezi jinak zdánlivě shodnými auty.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...