Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash testy: malá dodávka napáchá velkou škodu

aktualizováno 
Nejen střet s kamionem, ale také s dodávkou může znamenat pro osobní auto a jeho posádku velké nebezpečí. Technici německého a rakouského autoklubu provedli sérii crash testů, které ukázaly, jakou hrozbu představují auta pro převoz zboží.

Dodávka představuje pro osobní auto velké riziko | foto: ADAC

Užitkových vozů, jako jsou Ford Transit, Renault Master nebo například Mercedes Sprinter, v posledních letech hodně přibylo také na českých silnicích.

Střet s dodávkou přitom znamená pro cestující v osobním autě velkou hrozbu. Často se stává, že užitkové auto zezadu narazí do osobního.

Autokluby ADAC a ÖAMTC zjistily, že zatímco takový střet v rychlosti 60 km/h užitkové auto odnese jen lehkým poškozením motorového prostoru, u osobního auta nebezpečně praskají švy svarů na prazích a u střechy.

Sedadlo řidiče se při nárazové zkoušce zdeformovalo a pootočilo. Řidič osobního auta by při stejné situaci na silnici neušel vážnému poškození páteře.

Crashtest dodávky

Posádka ze zadního sedadla osobního auta, do kterého zezadu narazila dodávka, se podle crash testů nevyhne zranění v oblasti šíje, hrudníku a nohou.

Technici autoklubů si myslí, že by také menší užitková auta měla dostat moderní techniku brzd v podobě takzvaných asistentů a nouzových brzd, které zvyšují jejich účinek. Běžně se vyskytují u velkých kamionů.

Podle výpočtů německého autoklubu ADAC se u takto vybavené dodávky zkrátí brzdná dráha z rychlosti 100 km/h o 12 metrů.

Řada nehod dodávkových aut také následuje po smyku, který může vést až k převrácení. Tomu se dá předcházet elektronickým systémem ESP, který se však do malých užitkových aut montuje spíše výjimečně. Rakouský autoklub ÖAMTC si proto myslí, že by ESP mělo do vysokých užitkových aut zamířit z výroby automaticky.

V nebezpečí je však také řidič a jeho spolujezdci v užitkovém autě, když narazí do stromu nebo těžšího nákladního auta. Další nárazová zkouška totiž ukázala, že nejvíce jsou ohroženy spodní části dolních končetin, nohy celkově a hrudník.

Autoklub ADAC proto vyzval automobilky, aby zlepšily odolnost kabin užitkových aut.

Crashtest dodávky

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.