Dodávka představuje pro osobní auto velké riziko

Dodávka představuje pro osobní auto velké riziko | foto: ADAC

Crash testy: malá dodávka napáchá velkou škodu

  • 32
Nejen střet s kamionem, ale také s dodávkou může znamenat pro osobní auto a jeho posádku velké nebezpečí. Technici německého a rakouského autoklubu provedli sérii crash testů, které ukázaly, jakou hrozbu představují auta pro převoz zboží.

Užitkových vozů, jako jsou Ford Transit, Renault Master nebo například Mercedes Sprinter, v posledních letech hodně přibylo také na českých silnicích.

Střet s dodávkou přitom znamená pro cestující v osobním autě velkou hrozbu. Často se stává, že užitkové auto zezadu narazí do osobního.

Autokluby ADAC a ÖAMTC zjistily, že zatímco takový střet v rychlosti 60 km/h užitkové auto odnese jen lehkým poškozením motorového prostoru, u osobního auta nebezpečně praskají švy svarů na prazích a u střechy.

Sedadlo řidiče se při nárazové zkoušce zdeformovalo a pootočilo. Řidič osobního auta by při stejné situaci na silnici neušel vážnému poškození páteře.

Crashtest dodávky

Posádka ze zadního sedadla osobního auta, do kterého zezadu narazila dodávka, se podle crash testů nevyhne zranění v oblasti šíje, hrudníku a nohou.

Technici autoklubů si myslí, že by také menší užitková auta měla dostat moderní techniku brzd v podobě takzvaných asistentů a nouzových brzd, které zvyšují jejich účinek. Běžně se vyskytují u velkých kamionů.

Podle výpočtů německého autoklubu ADAC se u takto vybavené dodávky zkrátí brzdná dráha z rychlosti 100 km/h o 12 metrů.

Řada nehod dodávkových aut také následuje po smyku, který může vést až k převrácení. Tomu se dá předcházet elektronickým systémem ESP, který se však do malých užitkových aut montuje spíše výjimečně. Rakouský autoklub ÖAMTC si proto myslí, že by ESP mělo do vysokých užitkových aut zamířit z výroby automaticky.

V nebezpečí je však také řidič a jeho spolujezdci v užitkovém autě, když narazí do stromu nebo těžšího nákladního auta. Další nárazová zkouška totiž ukázala, že nejvíce jsou ohroženy spodní části dolních končetin, nohy celkově a hrudník.

Autoklub ADAC proto vyzval automobilky, aby zlepšily odolnost kabin užitkových aut.

Crashtest dodávky