Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Noci jsou dlouhé, pozor na zvěř na silnici. Divočáka sražte čelem

aktualizováno 
Ze soboty na neděli si o hodinu přispíme. Ve tři hodiny se ručičky hodin posunou zpět na druhou. Přechod na zimní čas znamená, že už je opravdu čas přezout na zimní gumy. Při cestách do práce nebo z ní budeme jezdit za tmy, pozor tedy na zvěř.

Crashtest auto vs. divočák | foto: ADAC

Zvěř se neřídí změnami letního a zimního času, chodí za pastvou ve stále stejnou dobu. Zvýšený provoz po poslední říjnové sobotě, kdy se vrací zimní čas, ji může zmást. Řidiči by měli být opatrnější i proto, že se brzdné dráhy v zimě prodlouží.

Ze statistik pojišťoven vyplývá, že nejčastěji dochází ke střetům se zvěří na jaře a na podzim. Za rizikové podzimní měsíce platí říjen a listopad. Z polí mizí poslední úroda a zvěř se stahuje do lesů.

Zpomalte

Při 90kilometrové rychlosti auto před srnou nezastaví, zjistil ADAC. Za bezpečnou rychlost, ze které se dá před překážkou ještě ubrzdit, je podle ADACu osmdesátka. A to jen za podmínky, že řidič vidí srnu nebo jiné zvíře na alespoň šedesátimetrovou vzdálenost. Více čtěte ZDE

"Největší riziko takové nehody přichází po ranním rozbřesku, kdy divoká zvěř hledá něco k snědku a je ve větším pohybu než během dne," vysvětluje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Situaci komplikuje i tma, ve které zvěř vidíte jen stěží. Navíc se zvěř pohybuje.

Když srna skočí těsně před jedoucí auto, radí odborníci jediné: když je střet se zvířetem nevyhnutelný, je lepší do něj najet, než se pokoušet o riskantní vyhýbací manévr, který může skončit i skokem do rybníka (čtěte ZDE). Když už bourat skutečně musíte, je lépe narazit co největší čelní plochou, tam je největší deformační zóna auta. Čím víc energie pohltí deformační zóny, tím lépe. Horší je náraz do boku, tam je méně prostoru.

Podle odhadů expertů autoklubu ADAC může až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vzniknout proto, že se řidič snaží vyhnout zvířeti. Auto se může stát neovladatelným.

Pokud se někdo pokusí v plné rychlosti zvíře objet, hrozí například náraz do stromu nebo střet s autem v protisměru, jehož následky mohou být fatální.

Crashtesty takové situace s modelem kančí rodinky provedl německý autoklub ADAC. Stařičký golf si ze střetu s figurínami odnesl velká poškození, ale posádka v kabině by podle techniků ADAC zůstala ochráněna.

Crash test: auto vs. divočák

"Druhý test vyzkoušel situaci, ve které řidič nechce do zvířat narazit a zvolí vyhýbací manévr. Prudce strhne volant doleva a vjede do protisměru," popisuje Petr Buček.

Tam však ve stejném okamžiku může projíždět jiné auto, čehož si řidič během zlomku sekundy stěží stihne všimnout. Následuje náraz s protijedoucím vozidlem, jehož následky jsou mnohem větší než při střetu se zvířaty. ADAC hovoří o ohrožení životů lidí v autech. 

"Nejhůře je na tom při snaze o vyhýbací manévr auto bez stabilizačního systému ESP. Hrozí, že se ve smyku otočí bokem k vozidlu jedoucímu naproti. To narazí do dveří, které chrání posádku," líčí Buček průběh crashtestu.

"Samozřejmě je nutné co nejvíce stlačit brzdový pedál, aby ke střetu došlo při co možná nejnižší rychlosti. Řidič by měl při tom co nejpevněji držet volant a snažit se zůstat ve svém jízdním pruhu," radí šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

ADAC ještě přidává radu, opravdu zbystřit v místech, kde hlásí zvýšený výskyt zvěře dopravní značka.

Zvíře neodklízejte

Jakmile se zvíře objeví na silnici, je třeba vypnout dálková světla, přibrzdit, mnohdy i zastavit. A být dále na pozoru. Počítejte s dalšími kusy v okolí silnice.

Když střetu nezabrání ani prudké brzdění a stane se nehoda, řidič by měl ihned poté zapnout výstražné blikače a postavit na silnici varovný trojúhelník.

Zraněnou zvěř ze silnice neodklízejte. Když je poraněná, může vás zranit. Je třeba zavolat místní dopravní policii. Ta ví, koho v těchto případech kontaktovat, aby zvíře ze silnice bezpečně odklidil.

Z bouraček se zvířetem motoristé většinou vyváznou bez pokuty, protože vina nebývá na jejich straně.

"Nadějí pro blízkou budoucnost jsou automatické brzdové systémy, které se právě začínají prokousávat do aut. Rozpoznají překážku, a buď auto úplně zastaví, nebo alespoň sníží před nárazem jeho rychlost," popisuje Petr Buček.





Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.