Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Středa 20. srpna 2014. Bernard

Crashtest autobusu: připoutejte se, až pojedete na dovolenou

Hned dvě nehody českých autobusů zahájily sezonu letních zájezdů, ta v Maďarsku skončila tragicky. K moři zamíří autobusem tisíce Čechů. Stejně jako v autě mají i cestující autokaru povinnost poutat se bezpečnostními pásy.

Švýcarský autoklub TCS provedl crashtest autobusu. Část pasažérů pásy použil, zbytek, který při testu zastoupily figuríny, si natloukl.

Bezpečnostní pásy pro cestující v autobusech jsou dvoubodové, upínají se přes pas sponou jako v osobním autě. Školitel řidičů autobusů Mercedes Goerdt Gatermann se pokaždé, když usedne za volant svého žlutého dálkového autobusu, automaticky poutá, bez toho 14metrový kolos ani nepřeparkuje na dvoře fabriky. Úzkostlivě také hlídá, jestli jsou připoutaní ostatní.

Dálkové autobusy vyrobené po 1. dubnu 2004 musí být vybaveny bezpečnostními pásy. A cestující je musí také používat. Tato povinnost platí pro autokary určené výhradně pro sedící cestující. Autobusy pro městskou dopravu, kde nejsou sedačky pro všechny, bezpečnostní pásy být nemusí.

Crashtest autobusu

Crashtest autobusu provedl švýcarský autoklub TCS

"Povinný je pouze jediný crashtest, a to jen pro městské autobusy. To se autobus postaví na nízkou římsu a převrátí se z ní na bok," popisuje Jan Kuthan z českého zastoupení firmy Evobus, výrobce autobusů značek Mercedes a Setra. Testuje se tím zachování prostoru pro přežití cestujících. "Pro ostatní autobusy, včetně dálkových, žádný nárazový test předepsaný není." Je tedy na výrobci autobusu, jak bezpečnost svého autobusu ověří.

Potlučení oskaři

Stejně jako v autě se nepřipoutaný cestující při nehodě neudrží na svém místě. Dochází pak k závažným zraněním, navíc mohou těla nabírající v okamžiku nárazu rychlost ublížit ostatním pasažérům. Crashtest autoklubu TCS ukázal že bezvládně letící tělo může nabrat takovou rychlost, že dokonce urazí sedadlo.

Příměstský autobus se v crashtestu střetl v 63kilometrové rychlosti se stojícím náklaďákem. Ten stál v okamžiku nárazu lehce zešikma a přesazení obou přibližně desetitunových vozidel bylo 65 centimetrů. V autobuse bylo třináct "oskarů" (testovací figuríny), ti vepředu se z neposlušnosti nepřipoutali.

Crashtest autobusu

Nepřipoutaní oskaři si při nárazu natloukli, naopak ti připoutaní by podle měření odborníků TCS vyvázli bez zranění. Na palubě byly dokonce dvě malé figuríny simulující děti ve věku tři a šest let. Mladší sedělo v dětské sedačce. Ani na figurínách dětí nenaměřili hodnoty, které by znamenaly zranění.

Test také ukázal, že na těla působí stejné síly bez ohledu na to, kde v autobuse sedí. Poutat se je tedy nutné ať sedíte vepředu nebo vzadu.

Crashtest autobusu
Crashtest autobusu

Poutání je povinné

Posádka autobusu neodpovídá za to, zda je cestující připoután, musí ho ale informovat o jeho povinnosti pás použít. "Vyhláška ukládá dopravci, že musí mít v autobusu upozornění," říká tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. "Na povinnost se poutat upozorňuje palubní personál, stevard pak stejně jako v letadle kontroluje, zda je cestující připoutaný," popisuje. "Pokud se nepřipoutá, upozorní cestujícího, že je to na jeho vlastní riziko." 

Stejně to funguje v autobusech dopravce Eurolines. "Řidič na to upozorňuje, cestujícím to také připomíná uvítací film, který pouštíme. V autobuse jsou ještě výstražné nálepky," popisuje Pavla Lauermannová z Eurolines.

V případě Student Agency se důraz na poutání zvýšil po tragické nehodě na Slovensku v říjnu 2008. Žlutý autobus se tehdy převrátil a pět cestujících zemřelo jen proto, že nebyli připoutáni. "Navíc ještě mohou cestující vyplnit formulář, jak byli spokojeni s cestou. Jedna z otázek se ptá, jestli stevard kontroloval, zda jsou cestující připoutáni," dodává pravidelný uživatel linek přepravce.

Autosedačka pro dítě zvýší bezpečnost

Dětské autosedačky se musí používat jen v autech, pro autobusy povinné nejsou. Rozhodně je to s nimi ale bezpečnější. Před prázdninovou sezonou autobusový dopravce Eurolines proto zavedl speciální dětské autosedačky. "Zavedli jsme je jako novinku před dovolenými," popisuje Pavla Lauermannová.

"Jsou to speciální autosedačky pro autobusy, vyvinuli je ve Španělsku," popisuje. Sedačky mají pětibodový pás, který drží dítě, nastavitelný ramenní i bederní pás a snímatelné potahy.  "Sedačka se v podstatě navleče na opěradlo a dokonale drží, " dodává Lauermannová.

Dětská sedačka do autobusu
Dětská sedačka do autobusu

"Jelikož jsou sedadla autobusů vybavená jen dvoubodovými pásy, je použití běžných dětských autosedaček problematické," uvádí server zaměřený na bezpečnost na silnicích AutemBezpečně.cz. "Například v nabídce sedaček značky Römer lze najít mimo jiné také model Eclipse pro děti od jednoho roku do tří let. Tuto sedačku lze připevnit tří nebo dvoubodovým pásem," zjistil.

Autor:


Ford Mustang V6, GT,
Ford Mustang V6, GT,

r.v. 2012, naj. 1 000 km, benzín
1 068 000 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.