Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

aktualizováno 
Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu (ADAC) ukázal nedostatky nejprodávanějšího auta v Evropě, Volkswagenu Golf.

Německý automotoklub se poslední dobou zaměřuje na netradiční crashtesty. V říjnu při jednom z nich zjistil, že spolujezdci hrozí při bočním nárazu větší riziko zranění než řidiči, protože v tomto případě mimo jiné nezafungují předpínače bezpečnostních pásů (více čtěte zde). Tentokrát se zaměřil na konstrukci deformačních zón. Ty při nárazu pohlcují energii a tím pochopitelně snižují následky nehody. Nedostatky jejich návrhu se ukážou hlavně při nárazech ve vysokých rychlostech a v případě, že je mezi vozidly velký hmotnostní rozdíl.

Fotogalerie

ADAC proto vzal Hondu Civic a VW Golf sedmé generace a proti každému z těchto aut poslal malý Smart Fortwo. Náraz proběhl v rychlosti 56 km/h a s 50% překrytím. Jako lepší se ukázala honda. Poměrně široká příď civicu se totiž zdeformovala velice dobře a pohltila velkou část energie nárazu. Partnersky tak pomohla malému smartu s velice krátkým „čumákem“.

Naopak příď Golfu je výrazně tužší než v případě hondy, a při střetu tak dokáže pojmout jen omezené množství energie. Síla se střetu se navíc koncentruje na malou plochu, podélný nosník volkswagenu se totiž zabořil až do prostoru pro nohy řidiče smartu, což s sebou nese velké riziko zranění jeho levé dolní končetiny. A nejde jen o šoféra městského minivozítka, takové chování při nárazu je nebezpečnější i pro posádku nejprodávanějšího vozu v Evropě.

Autoklub proto navrhuje, aby byly přídě aut uvnitř standardně vybaveny jakýmsi velkoplošným ochranným štítem. Tuhost čelních partií vozů by také měla být upravena tak, aby dokázaly pojmout svoji část nárazové energie. Zvýšila by se tím bezpečnost pasažérů a podle názoru ADACu by ročně mohlo být zachráněno několik set lidských životů.

Autoři:




Nejčtenější

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.