Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

aktualizováno 
Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu (ADAC) ukázal nedostatky nejprodávanějšího auta v Evropě, Volkswagenu Golf.

Německý automotoklub se poslední dobou zaměřuje na netradiční crashtesty. V říjnu při jednom z nich zjistil, že spolujezdci hrozí při bočním nárazu větší riziko zranění než řidiči, protože v tomto případě mimo jiné nezafungují předpínače bezpečnostních pásů (více čtěte zde). Tentokrát se zaměřil na konstrukci deformačních zón. Ty při nárazu pohlcují energii a tím pochopitelně snižují následky nehody. Nedostatky jejich návrhu se ukážou hlavně při nárazech ve vysokých rychlostech a v případě, že je mezi vozidly velký hmotnostní rozdíl.

Fotogalerie

ADAC proto vzal Hondu Civic a VW Golf sedmé generace a proti každému z těchto aut poslal malý Smart Fortwo. Náraz proběhl v rychlosti 56 km/h a s 50% překrytím. Jako lepší se ukázala honda. Poměrně široká příď civicu se totiž zdeformovala velice dobře a pohltila velkou část energie nárazu. Partnersky tak pomohla malému smartu s velice krátkým „čumákem“.

Naopak příď Golfu je výrazně tužší než v případě hondy, a při střetu tak dokáže pojmout jen omezené množství energie. Síla se střetu se navíc koncentruje na malou plochu, podélný nosník volkswagenu se totiž zabořil až do prostoru pro nohy řidiče smartu, což s sebou nese velké riziko zranění jeho levé dolní končetiny. A nejde jen o šoféra městského minivozítka, takové chování při nárazu je nebezpečnější i pro posádku nejprodávanějšího vozu v Evropě.

Autoklub proto navrhuje, aby byly přídě aut uvnitř standardně vybaveny jakýmsi velkoplošným ochranným štítem. Tuhost čelních partií vozů by také měla být upravena tak, aby dokázaly pojmout svoji část nárazové energie. Zvýšila by se tím bezpečnost pasažérů a podle názoru ADACu by ročně mohlo být zachráněno několik set lidských životů.

Autoři:




Nejčtenější

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.