VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

  • 39
Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu (ADAC) ukázal nedostatky nejprodávanějšího auta v Evropě, Volkswagenu Golf.

Německý automotoklub se poslední dobou zaměřuje na netradiční crashtesty. V říjnu při jednom z nich zjistil, že spolujezdci hrozí při bočním nárazu větší riziko zranění než řidiči, protože v tomto případě mimo jiné nezafungují předpínače bezpečnostních pásů (více čtěte zde). Tentokrát se zaměřil na konstrukci deformačních zón. Ty při nárazu pohlcují energii a tím pochopitelně snižují následky nehody. Nedostatky jejich návrhu se ukážou hlavně při nárazech ve vysokých rychlostech a v případě, že je mezi vozidly velký hmotnostní rozdíl.

ADAC proto vzal Hondu Civic a VW Golf sedmé generace a proti každému z těchto aut poslal malý Smart Fortwo. Náraz proběhl v rychlosti 56 km/h a s 50% překrytím. Jako lepší se ukázala honda. Poměrně široká příď civicu se totiž zdeformovala velice dobře a pohltila velkou část energie nárazu. Partnersky tak pomohla malému smartu s velice krátkým „čumákem“.

Naopak příď Golfu je výrazně tužší než v případě hondy, a při střetu tak dokáže pojmout jen omezené množství energie. Síla se střetu se navíc koncentruje na malou plochu, podélný nosník volkswagenu se totiž zabořil až do prostoru pro nohy řidiče smartu, což s sebou nese velké riziko zranění jeho levé dolní končetiny. A nejde jen o šoféra městského minivozítka, takové chování při nárazu je nebezpečnější i pro posádku nejprodávanějšího vozu v Evropě.

Autoklub proto navrhuje, aby byly přídě aut uvnitř standardně vybaveny jakýmsi velkoplošným ochranným štítem. Tuhost čelních partií vozů by také měla být upravena tak, aby dokázaly pojmout svoji část nárazové energie. Zvýšila by se tím bezpečnost pasažérů a podle názoru ADACu by ročně mohlo být zachráněno několik set lidských životů.