Crashtest motorky vybavené airbagem | foto: ADAC

Crashtest motocyklisty: Pomůže airbag

  • 16
Revoluční novinka, kterou je airbag zabudovaný v přední části motocyklu, opravdu může zachraňovat životy a snižovat následky zranění. Potvrdily to zkoušky německého autoklubu ADAC.

První bude japonská Honda. Jako vůbec první výrobce motorek nabídne letos na podzim k luxusnímu cestovnímu modelu Gold Wing nafukovací vak.

Že jde o přelomový okamžik v bezpečnosti jezdců na motocyklech, potvrdila série crashtestů německého autoklubu.

Při většině nejnebezpečnějších srážek narazí motorka do boční části automobilu. ADAC proto vyslal Hondu Gold Wing s testovací figurínou v sedle proti předním dveřím Volkswagenu Sharan.

A udělal to dvakrát, jednou se kolize účastnil stroj bez airbagu a při druhém pokusu s ním. Jestliže při srážce bez airbagu byla figurína vystavena takovému nárazu, který by zcela jistě vedl ke ztrátě života, stejný střet s nafouknutým airbagem dopadl mnohem lépe.

Figurína zaznamenala jen zranění nohou. Hlava by z takové nehody vyvázla bez zásadních poranění.
Nárazový test se odehrál při rychlosti motocyklu 72 km/h.

Stroj narazil do auta kolmo, hlavu figuríny chránila helma. Airbag vytvořil mezi jezdcem a karoserií auta polštář, který výrazně omezil zranění motocyklisty.

Experti autoklubu zjistili, že airbag ochrání řidiče jednostopého stroje, i když jede v předkloněné pozici.
Nafukovací vak by neměl ztratit účinnost ani při střetu, kdy motorka nesvírá s autem úplně přesně pravý úhel.

Přínos airbagů motorek proto může být značný. ADAC se domnívá, že až u třetiny nehod motocyklistů by vaky zmenšily jejich poranění.

Nakonec autoklub všechny výrobce jednostopých strojů vyzval, aby následovali příkladu Hondy a airbagy neváhali montovat i do strojů svých značek.