Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Nohy dolů z přístrojové desky. Vyrazíte si zuby nebo se zabijete

aktualizováno 
Unaveným a bolavým nohám si snažíme ulevit všelijak. S nohama na přístrojovce vídáme spolujezdce vcelku často, hlavně při dlouhých letních cestách na dovolenou. Ale pohodlná pozice skrývá obrovské riziko v případě nehody.

Bolavé nohy se časem objeví téměř u každého a největší úlevou od nepříjemné bolesti je jednoduché řešení: dát si je nahoru.

V obýváku to určitě není problém, ale v této poloze můžete čím dál častěji vidět i spolujezdce v automobilech. Velmi nebezpečné jsou v tu chvíli airbagy, které mohou spolujezdci velmi ublížit.

Očima lékaře

Crashtest, jehož záznam poskytl redakci iDNES.cz tým Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto, ukazuje simulaci reálné nehody, při které zemřela žena na sedadle spolujezdce.

„Analýzou deformací vozu a zranění se podařilo zjistit příčinu jejího úmrtí,“ popisuje lékař Juraj Najdko, který je členem výzkumného týmu. „Měla přeřezanou Achillovu šlachu na noze, způsobil to rozvíjející se airbag, protože měla nohy položené na palubní desce, stejně jako figurína na videu,“ vysvětluje pro iDNES.cz.

„Dále utrpěla zlomeninu levého bérce a stehenní kosti. Pravá noha vlivem airbagu způsobila vážné poranění hlavy a také hrudníku, při kterém došlo k roztržení vazivového obalu srdce (perikardu).“

Nohy položené na přístrojové desce znamenají pro spousty lidí úlevu od bolavých...

Často můžete v podobné poloze spatřit hlavně ženy, které se tak snaží zbavit bolesti po dni stráveném na vysokých podpatcích.

Při podobné nehodě se vlastně kombinují dva faktory. Jedním  je síla airbagu, který vystřeluje nohy proti tělu, druhým pak nepřirozená poloha spolujezdce.

Aktivace airbagu vede hlavně k poraněním či zlomeninám kotníků. Energie nárazu se pak dále přenáší na bérce a stehna a to může vést k úrazům pánve, kde je riziko životu nebezpečného zranění.

„Nepřirozenou polohou spolujezdce je také ohroženo břicho a hrudník, páteř včetně krku a hlava,“ pokračuje Juraj Najdko. „Zranění vznikne buď prudkým zpomalením při samotném nárazu, či po kontaktu například s dolní končetinou, která může být airbagem doslova vystřelena proti svému majiteli.“

Bezpečí se schovává v detailech

Snížit závažnost zranění mohou na první pohled nepodstatné detaily, jako je například správné usazení na sedadle.  Nezbytné jsou zapnuté bezpečnostní pásy. Samozřejmostí by měla být palubní deska a kabina bez volně položených předmětů, těžké věci by pak měly být připoutané nebo uložené v zavazadlovém prostoru.

“V praxi jsme se zabývali případy, kdy umístění různých, byť i drobných předmětů na krytu airbagu způsobilo, že byly během vystřelování airbagu doslova odmrštěny velikou silou a značnou rychlostí směrem do interiéru vozidla,“ říká Petr Krásný, další z členů výzkumného týmu bezpečnosti Škody.

„Zkuste si představit, že je kryt airbagu zatížen nohama spolujezdce. Airbag, respektive tlak plynů v něm, je natolik veliký, že toto omezení pouze zdrží moment otevírání klapky a správné rozvinutí vaku.“

Experti zároveň varují před lehkomyslností spolujezdců, kteří si myslí, že nohy z přístrojové desky stačí rychle sundat dolů. „Náraz často přichází bez varování a trvá velmi krátkou dobu (asi 0,3 s). Jakýkoliv člověk prostě nemá šanci si cokoli uvědomit nebo tento děj ovlivnit,“ shodují se oba členové výzkumného týmu.

Autor:


Témata: Poradna: Úrazy




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.