Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Škoda Octavia okusila crashtest na roh. Podívejte se na výsledek

aktualizováno 
Octavia první generace už je konstrukčně více než dvacetileté auto. Stále velmi rozšířenou, oblíbenou a v některých směrech nepřekonatelnou škodovku otestoval švýcarský bezpečnostní institut DTC novým crashtestem. Podívejte se, jak dopadla ikona českých silnic v crashtestu na roh.

Náraz s malým přesazením (small overlap) začali provádět Američané systematicky v roce 2012. Náraz na roh, kterým se auta míjejí, totiž není nijak výjimečný. Tento druh nárazové zkoušky zahrnul do své metodiky americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS), ale třeba Volvo jej pro interní potřeby používá už přes dvacet let.

Crashtest Octavie první generace provedl švýcarský institut DTC, který se zabývá aktivní a pasivní bezpečností vozidel, nabízí vývojářské služby a analýzu nehod.

Může vás zajímat

Škoda Octavia 1.4 16V 2009

Škoda Octavia 1.4 16V 2009

Cena 150.000,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Je to vlastně druh čelního crashtestu. Ale hodně nepříjemný, jde na jednu z velmi zranitelných částí auta. V testu bourá auto čtvrtinou své šířky na straně řidiče do metr a půl vysoké pevné bariéry v rychlosti 64 km/h.

Zádrhel tohoto testu je v tom, že ve většině případů tvoří deformační zóna polovinu přídě okolo středu předku vozu. Když náraz zasáhne tuto oblast, zafungují bezpečnostní prvky jako bezpečnostní pásy a airbagy, a posádka je tak ochráněna.

Ale při zásahu s malým přesahem je to něco jiného, rohy nejsou chráněny deformačními zónami a síly jdou na kolo, nápravu a přepážku mezi motorem a kabinou. Není výjimečné, že je kolo zatlačeno až do prostoru, kde mají řidič se spolujezdcem nohy.

Náraz s malým přesahem je pro posádku nebezpečnější tím, že může dojít k masivní rotaci vozu kolem svislé osy. Ta způsobuje komplikovaný pohyb posádky vůči zádržným systémům, což může mít za následek jejich omezený účinek.

DTC crashtest octavie neokomentoval, ale na videu je vidět, že více než dvacet let konstrukčně staré auto nemá pevnost moderních vozů. Na záběrech je zřetelná deformace předního (A) sloupku, který patří obecně k nejpevnějším částem auta, a viditelné je také zvlnění střechy. Přední kolo pravděpodobně proniklo do prostoru pro nohy u řidiče.





Nejčtenější

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Další z rubriky

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.